تهران به خاطر مرکزیت و پایتخت بودن، بازار کار بسیار خوبی در مقایسه با سایر شهرها و استانهای کشور دارد و در تمامی رشتهها و مشاغل، فرصتهای شغلی متعددی وجود دارد. با مقایسه تعداد آگهیهای شهرهای تهران با سایر شهرها میتوانیم این طور نتیجه بگیریم که بیش از ۷۰% کل فرصتهای شغلی مربوط به شهرهای مختلف استان و شهر تهران است. بر طبق آمار، بیشترین بخش اشتغال و کاریابی تهران در بخش خدمات و کمترین میزان اشتغال نیز مربوط به بخش کشاورزی بوده است.
برای مشاهده آگهیهای استخدام تهران کلیک کنید.
در این مقاله سایت کاریابی جاب ویژن قصد داریم نگاهی داشته باشیم بر بازار کار و آگهیهای استخدام تهران و شرایط جذب و استخدام نیروی کار در این شهر و استان. همچنین در مورد بازار کار و وضعیت اشتغال در این شهر صحبت خواهیم کرد و نتایج آمارهای به دست آمده از وضعیت اشتغال، بیکاری و استخدام کارجویان در تهران را با شما در میان میگذاریم.
قبل از این که به آمار و ارقام وضعیت اشتغال در پایتخت بپردازیم لازم است به مفهوم و معنی برخی اصطلاحات از نظر قانون اشاره کوتاهی داشته باشیم:
شاغل کیست؟
تمامی افراد ۱۵ سال و بیشتر که در طول هفته
آمارگیری، حداقل یک ساعت کار کرده باشند یا به خاطر دلایلی کار خود را به طور موقت
ترک کرده باشند جزء جمعیت شاغل به حساب میآیند.
همچنین افراد زیر نیز جزء جمعیت
شاغل استان تهران به حساب میآیند:
تعریف کاریابی
به کلیه فرآیند ثبت نام و جست و جوی شغل و پیدا کردن فرصت شغلی و استخدام برای کارجو و همینطور جست و جو و تامین نیروی انسانی برای کارفرما، در اصطلاح، کاریابی گفته میشود. شرکتهای متعددی در این زمینه تاسیس شده اند که به صورت حضوری و آنلاین به کارجویان و کارفرمایان خدمات رسانی میکنند.
کارجو به چه کسی گفته میشود؟
بر اساس قانون کار، کارجو یا جوینده کار به فردی بیکار یا شاغل اطلاق میشود که در جست و جوی موقعیت شغلی است. این افراد معمولا از طریق سایتهای کاریابی تهران حضوری و آنلاین اقدام به جستجوی کار میکنند.
تعریف فرصت شغلی
فرصت شغلی به معنی ظرفیت اشتغال است که در دورههای زمانی مرجع، واجد سه ویژگی زیر باشد:
با وجود این که به طور معمول، ساکنین تهران برای موقعیتهای شغلی واقع در این شهر، رزومه ارسال میکنند؛ اما مزایای کار در پایتخت ایران باعث شده بسیاری از کارجویان از شهرهای اطراف و حتی استانهای مجاور مثل البرز و شهر کرج به دنبال پیدا کردن فرصت شغلی در تهران باشند
به خاطر بازار کار مناسب تهران، در صورتی که از شغلتان استعفا کنید یا به هر دلیلی تعدیل یا اخراج شوید در بازه زمانی کوتاهتری میتوانید فرصت شغلی بعدی را پیدا کنید و استخدام شوید. در صورتی که از دست دادن شغل در یک شهر کوچک، ممکن است به معنی دوره طولانی بیکاری باشد و جستجوی کار بعدی، زمان زیادی طول بکشد.
بالا بودن سطح هزینههای زندگی تهران، باعث افزایش میانگین حقوق و دستمزد موقعیتهای شغلی شهر تهران هم شده است. به طور مثال، یک موقعیت شغلی ثابت مثل کارشناس دیجیتال مارکتینگ در تهران در مقایسه با همین شهر در شهرهای دیگر، میانگین حقوق و دستمزد بالاتری دارد. همین موضوع باعث شده بسیاری از کارجویان برای پیدا کردن کار با حقوق بالا و بهتر به دنبال آگهیهای استخدام تهران بگردند.
تهران پایتخت ایران است و طبعا تمرکز اصلی صنایع و تجارت و کسب و کارهای مختلف در این شهر قرار گرفته است. تمامی کسب و کارها و شرکتها یا سازمانهای بزرگ یا در تهران قرار دارند یا حتما شعبهای در این کلانشهر دارند. همین موضوع باعث شده فرصتهای شغلی بسیار زیاد و متنوعی در پایتخت ایجاد شود و در هر زمینه و حوزه فعالیتی، صدها و هزاران امکان کار وجود داشته باشد.
در هر رشتهای که تحصیل کرده باشید و هر تخصص و مهارتی داشته باشید حتما صدها موقعیت شغلی و فرصت های شغلی مرتبط در تهران میتوانید جستجو کنید. هرچند در پایتخت هم برخی مشاغل، موقعیتهای شغلی بهتر و درآمد بالاتری دارند؛ اما به هرحال هرکسی با هر میزان تجربه و مهارت میتواند با جستجوی آگهی های استخدام تهران، شغل مناسبی برای خود بیابد.
دورکاری از گذشته به عنوان مدلی از همکاری وجود داشته و در مورد مزایا و معایب آن بحث و گمانهزنیهایی وجود داشت. اما در یک سال اخیر به خاطر اپیدمی ویروس کرونا و لزوم فاصلهگذاری اجتماعی، بسیاری از شرکتها و سازمان به سمت دورکاری روی آوردند. از طرف دیگر شمار زیادی از کارجویان هم برای حفظ سلامتی خود و عزیزانشان ترجیح میدهند به جای کار حضوری به صورت دورکار کار کنند.
فریلنسینگ نوعی از اشتغال است که فرد به صورت پروژهای و آزادکاری با شرکتها همکاری میکند. این شغل مزایا و معایب خاص خود را دارد. با این حال، بسیاری از کارجویان معتقدند در برخی مشاغل مثل برنامه نویسی، دیجیتال مارکتینگ و تولیدمحتوا در صورت فریلنسینگ امکان کسب درآمد بیشتر و بالاتری وجود دارد.
حتی اگر با یک شغل ورودی و ساده وارد بازار کار شده باشید امکان پیشرفت و ارتقاء شغلی خواهید داشت؛ چرا که تمام مشاغل بالاتر و سطوح شغلی بهتر در سازمانهای استان تهران وجود دارند. در صورتی که در شهرهای دیگر ایران به دلیل امکانات محدودتر و تعداد سازمانهای کمتر این امکان پیشرفت کمتر وجود دارد.
مطالب مرتبط: بررسی بازار کار و فرصتهای استخدام تهران و موقعیتهای شغلی پرتقاضا در پایتخت
تهران به عنوان پایتخت از گذشته مرکز تجمع کسب و کارها و سازمانهای ایرانی و خارجی بوده و همین موضوع، فرصتهای شغلی فراوانی را به وجود آورده است. بازار کار خوب پایتخت در مقایسه با سایر شهرها موجب شده برخی کارجویان برای جستجوی کار و اشتغال به این شهر مهاجرت کنند یا به دنبال فرصتهای شغلی دورکاری در تهران بگردند.
هرروزه تعداد زیادی آگهی استخدام تهران در سایت جاب ویژن منتشر شود. در صورتی که تخصص و مهارت خوبی داشته باشید و رزومه کاری حرفهای برای خود تهیه کرده باشید میتوانید به راحتی در سایت جاب ویژن به جستجوی کار بگردید و در مدت زمانی کوتاه، موقعیت شغلی مناسب با حقوق و درآمد مکفی پیدا کنید.
کاریابی آنلاین امکان جستجوی مشاغل و پیدا کردن شغل مناسب را راحتتر از قبل کرده و روند استخدام را کوتاهتر کرده است. سایت جاب ویژن با انتشار روزانه صدها آگهی استخدامی مربوط به شهر و استان تهران به عنوان یکی از سایتهای کاریابی کارآمد و مورداعتماد تهران شناخته شده است.
برنامهنویسی یکی از جذابترین مشاغل است که بازار کار بسیار خوبی دارد. از مزیتهای این شغل این است که میتوانید آن را به صورت دورکاری انجام دهید. خیلی از سازمانها نیازمند برنامهنویس ثابت هستند ولی بعضی از سازمانها، پروژههای محدودی دارند که برای انجام آنها به سراغ برنامهنویسانی میروند که به صورت freelance کار میکنند.
فریلنسینگ یک نوع خود اشتغالی پروژهای است که شما صفر تا صد آن را با استفاده از یک کامپیوتر و اتصال اینترنت و در هر مکانی که دوست دارید، مثل منزل خود یا یک کتابخانهی عمومی انجام میدهید. تمامی مشاغلی که بتوان آنها را به صورت دیجیتالی و با یک کامپیوتر معمولی در خانه انجام داد، مثل ترجمه و تولید محتوا، برنامهنویسی، توسعهوب و توسعهی اپلیکیشن، دیجیتال مارکتینگ، مدیریت شبکههای اجتماعی و سئو، طراحی گرافیکی، طراحی UI/UX و … میتواند نوعی شغل فریلنس باشد.
این شغل مزایایی مثل بیمه، اضافهکار، عیدی، سنوات و … ندارد ولی هر کسی میتواند با توجه به تخصص خودش، چنین کاری در منزلش و تنها با استفاده از یک اتصال اینترنت و یک لپ تاپ انجام دهد. از مزیتهای این شغل، میتوان انعطافپذیری آن از نظر ساعات کاری و عدم نیاز به خروج از منزل اشاره کرد. البته فریلنسینگ امنیت شغلی بالایی ندارد و بهتر است که برای گذراندن زندگی خود، در یک سازمان معتبر استخدام شوید.
با این حال فریلنسری برنامهنویسی میتواند به شغل بسیار پردرآمد تبدیل شود. فقط شما باید بدانید که چگونه به یک فریلنسر برنامهنویس حرفهای تبدیل شوید.
در این مقاله میخواهیم مزایای کار کردن به صورت فریلنسینگ را برای شما توضیح دهیم و به شما بگوییم که چگونه میتوانید یک فریلنسر برنامهنویس شوید.
مقالات مرتبط: فریلنسر کیست؟
· شرایط و ساعات کاری منعطف و وقت داشتن برای رسیدگی به کارهای شخصی: فریلنسرها میتوانند هر جایی که دلشان میخواهد، مثل منزل خود، در دل طبیعت در یک دفتر کاری اجارهای ساعتی، در یک کافیشاپ یا هر جای دیگری که فکرش را میکنید، کار کنند. به علاوه، آنها میتوانند هر ساعتی از شبانه روز که دوست دارند، کار خود را انجام دهند اما باید پروژه را به موقع به دست مشتری برسانند.
· عدم نیاز به سرمایهی اولیه: وقتی هنوز وارد بازار کار نشدهاید و در حال خواندن این مقاله هستید، احتمالا سرمایهی زیادی برای شروع یک کسبوکار ندارید. به ویژه در شرایط اقتصادی کنونی، امکان شروع بسیاری از کسبوکارها نیازمند سرمایههای عظیمی است. این در حالی است که راهانداختن یک کسبوکار فریلنسینگ هیچ هزینهای برای شما ندارد و فقط به یک اتصال اینترنت و یک کامپیوتر شخصی نیاز دارید.
· مالک کسبوکار خودتان هستید: هیچ کس دوست ندارد برای دیگران کار کند و از دستورات کسی پیروی نماید. با این حال، تمام کسانی که در سازمانهای مختلف مشغول هستند، اگر میخواهند ارتقاء شغلی بگیرند یا کار خود را حفظ نمایند، مجبورند از کسانی جایگاه سازمانی بالاتری دارند، حرف شنوی داشته باشند. یکی از مهمترین خوبیهای freelancing این است که شما برای کسی کار نمیکنید و صاحب کسبوکار خود هستید. هر چند که باید سفارشهای مشتریها را انجام دهید اما میتوانید از هر مشتری که میخواهید، سفارش قبول کنید و اگر آبتان با مشتری در یک جوی نمیرود، این اختیار را دارید که سفارش او را رد کنید.
· با ابزارها و فناوریهای مختلف کار میکنید: از آنجایی که شما در خدمت یک سازمان خاص نیستید، شغل شما محدود به یک نقش خاص نیست. شما این فرصت را دارید تا در حوزههای بسیار متنوعی فعالیت کنید. شما میتوانید یک ادمین سیستم، توسعهدهندهی جاوا یا یک متخصص جاوااسکریپت باشید. شما با کار کردن روی پروژههای مختلف، با حوزههای مختلفی آشنا میشوید و قطعا این تنوع هم به سود شما و هم بسیار لذتبخش است.
· دستمزد خودتان را خودتان تعیین میکنید: شما به عنوان یک فریلنسر این اختیار را دارید که هر قیمتی روی کارهای خود بگذارید. معمولا پولی که از یک کار سازمانی مشابه میگیرید، کمتر از پولی است که میتوانید از این طریق به دست بیاورید. البته مشکلی که در کارهای فریلنس وجود دارد این است که بعضیها، به ویژه خانمهای که در این بازار فعالیت دارند، با دستمزدهای خیلی پایین کار میکنند و از آنجایی که فریلنسرها، صنف ندارند که نرخی برای کارها تعیین کند، بازار خراب میشود. با این حال، اگر کیفیت کارتان خیلی بالاتر از دیگران باشد، قطعا مشتریان زیادی حاضر خواهند بود که پول بیشتری بپردازند، اما کارشان را شما انجام دهید.
حالا که با مزایای کار کردن به عنوان فریلنسر آشنا شدید، وقت آن است که به شما بگوییم چگونه میتوانید یک فریلنسر برنامهنویسی شوید.
پیشنیاز این شغل، مهارت کدنویسی به یک یا چند زبان مختلف است. برای این کار سه راه دارید:
بهترین زبان برنامهنویسی برای شروع، زبان برنامهنویسی پایتون است. این زبان علاوه بر سادگی و سینتاکس شبیه به زبان انگلیسی، بازار کاری عالی و درآمد فوقالعادهای دارد.
۲) برای خود مشتری پیدا کنید
یکی از این روشها، شبکهسازی از طریق دوستان و آشنایان است.به عنوان مثال، خود من در دوران تحصیلم در مقطع لیسانس در رشتهی زیستشناسی متوجه شدم که استعداد خوبی در ترجمههای متون تخصصی علوم پایه دارم. بنابراین به دوستان و نزدیکانم سفارش کردم که اطلاعات تماس من را در اختیار دوستان دانشجویشان که در این رشتهها مشغول به تحصیل هستند، قرار دهند. پس از مدتی اولین مشتریان تماس گرفتند و از آنجایی که از نتیجهی کار خیلی راضی بودند، اطلاعات تماس من را در اختیار دوستان و آشنایان خودشان نیز قرار دادند و بدین ترتیب، به تدریج، شبکهی گستردهای از دانشجویان و حتی اساتید دانشگاهها از سراسر کشور، سفارشهای زیادی برای ترجمهی مقالات و کتابها به من ارائه میدادند.
راه دیگری نیز برای کار کردن به عنوان یک فریلنسر برنامهنویس وجود دارد و آن این است که از طریق صفحهی «فرصتهای شغلی» در کاریابی جاب ویژن به دنبال آگهیهای استخدام فریلنسر برنامهنویس باشید.
مقالات مرتبط: فریلنسر کیست؟
موقعیت شغلی مترجمی یکی از مشاغل شناور است و مربوط به یک حوزه کاری خاص نیست. بسیاری از سازمانها و شرکتهایی که ارتباطات بینالمللی دارند، دارالترجمهها و آموزشگاههای زبان خارجه و بسیاری از سازمانها و شرکتها برای ترجمه مقالات و اسناد و مدارک خود، نیازمند استخدام مترجم هستند.
تولید محتوا نیز یکی از زیرشاخههای شغل مترجمی است که علاوه بر مهارتهای ترجمه، به مهارت و توانایی نویسندگی و داستانگویی هم نیاز دارد. هر دو شغل مترجمی و تولید محتوا را میتوان به صورت فریلنس و دورکار نیز انجام داد و این موضوع، یکی از مزایای مهم این مشاغل به حساب میآید.
برای مشاهده آگهیهای استخدام مترجم، کلیک کنید.
در این مقاله قصد داریم در رابطه با شغل مترجمی و مزیت های دورکاری این موقعیت شغلی صحبت کنیم. معرفی سازمانهای نیازمند مترجم، از دیگر موضوعات مورد بحث ما در این مقاله خواهند بود. در ادامه با ما در جاب ویژن همراه باشید.
مترجم فردی است که حداقل به دو زبان تسلط داشته باشد و اسناد نوشتاری را از یک زبان (منبع) به زبان دیگر (هدف)، برگردان کند. این افراد باید امانتداری متن را رعایت کنند و معنای نهفته در متن اصلی را به متن ترجمه شده منتقل کنند. معمولا زبان هدف و مقصد ترجمه، زبان مادری شما است. با این حال، گاهی اوقات باید از زبان مادری به یک زبان خارجی، ترجمه کنید. گاهی اوقات، ترجمه جزئی از یک کار دیگر مثل کپی رایتینگ و تولید محتواست که در ادامه در مورد آن صحبت میکنیم.
ترجمه را میتوان به دو نوع کلی مفهومی و تحتاللفظی تقسیمبندی کرد. در ترجمه مفهومی، فقط کافی است معنای متن منبع در متن هدف منعکس شود.؛ اما در ترجمه تحتاللفظی باید تا حد ممکن، تمامی عبارتها و کلمات، ترجمه شوند. اسنادی که نیاز به ترجمه دارند معمولا مربوط به یکی از گروههای زیر هستند:
متنی که باید ترجمه شود میتواند یک سند رسمی، یک نامه، یک کتاب، یک مقاله، یک کاتالوگ، یک بلاگ یا هر نوع نوشته دیگر باشد. گاهی اوقات، ممکن است محتوا نه به صورت متن، بلکه به صورت یک فایل صوتی باشد. به علاوه، گاهی اوقات نیاز است که ترجمه به صورت صوتی نیز انجام شود.
مترجم خوب کسی است که معنای متن مبدا را به طور کامل درک کند و میتواند آن را به گونهای روان و قابل فهم به زبان هدف ترجمه کند. به عبارت دیگر، مترجم باید ضمن انتقال معنی به زبان هدف، هیچ بخشی از منبع را از قلم نیاندازد. مارگارت سیرز پدن (Margaret Sayers Peden)، مترجم مطرح آمریکایی، ترجمه را به ذوب شدن یک قالب یخ و تشکیل مجدد یخ از همان آب و در همان قالب، تشبیه میکند؛ در این فرایند، عناصر زبان همانند مولکولهای آب، جا به جا میشوند، پیوندهای قبلی میشکنند و پیوندهای جدید به وجود میآیند. نهایتا، قالب یخ جدید، تفاوتی با قالب یخ قبلی نخواهد داشت؛ همانطور که متن ترجمه شده نباید با متن اصلی تفاوتی داشته باشد.
فرآیند نگارش و تولید محتوای یونیک و جذاب، شامل تولید دستی مطالب یونیک (منحصر به فرد و کپی نشده) از هیچ را تولید محتوا میگویند. تولید محتوای نوشتاری، صوتی یا تصویری، هرکدام شیوههای مختلفی دارد. ممکن است بعضی از شرکتهای بزرگ بتوانند محتوای مورد نیازشان را به صورت اورجینال تهیه کنند، ولی برای شرکتهای کوچکتر بهتر است که با تغییر محتواهای موجود، محتوای مورد نیاز خود را تولید کنند.
کسبو کارهای کوچک معمولا امور محتواسازی خود را به تیمهای تخصصی دیجیتال مارکتینگ میسپارند؛ ولی شرکتهای بزرگ، برای تولید محتوای اورجینال، اقدام به استخدام کارشناس تولید محتوا میکنند. تولید محتواهای یونیک و جذاب برای موفقیت یک کسبوکار اهمیت بالایی دارد، در حدی که بیل گیتس میگوید: «محتوا، پادشاه است!»
یکی از مزایای موقعیتهای شغلی مترجم و تولید محتوا عدم نیاز به حضور فیزیکی در محل کار و امکان دورکاری و همکاری غیرحضوری است. دورکاری مزایا و معایب متعددی دارد که در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره میکنیم:
افرادی که به یک یا چند زبان خارجی تسلط کافی داشته باشند، میتوانند شغل مترجمی را انجام دهند. با این حال، ترجمه علاوه بر تسلط بر زبان منبع، نیازمند مجموعهای از مهارتهای سخت و نرم هم هست. یکی از مهمترین مزایای شغل مترجمی، امکان دورکاری است؛ با این حال، دستمزد مترجمها چندان بالا نیست و معمولا جای پیشرفت شغلی چندانی ندارد. مترجم باید انتقال تمامی مفاهیم موجود در متن منبع به متن هدف را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. مترجم به ویژه در ترجمه متون تکنیکی و حقوقی، مسئولیت بسیار بالایی دارد.
هر سازمانی متکی، بیش از هر چیز دیگری به نیروهای کار انسانیاش میباشد و در صورتی که نیروهای انسانی به درستی انتخاب و مدیریت نشوند، سازمان، رنگ موفقیت را نخواهد دید. برای این منظور، یک بخش در هر سازمان تجاری و غیرتجاری به نام واحد منابع انسانی (human resource) تعریف میشود که شامل مدیر منابع انسانی و کارکنان منابع انسانی میباشد.
منابع انسانی (HR) یکی از مهمترین دپارتمانها در هر سازمانی است. مدیریت منابع انسانی (HRM) مفهوم بسیار گستردهای است کارهایی مثل تهیهی نقشهی سلسله مراتب سازمان و تعریف جایگاههای شغلی، طراحی تحلیل شغل، جذب پرسنل، القای خط مشی سازمان به پرسنل جدید و آموزش آنها و ارزیابی عملکرد را شامل میشود.
دو شغل دیگر در واحد منابع انسانی عبارتند از دستیار منابع انسانی و کارشناس منابع انسانی.
برای مشاهدهی آگهیهای استخدام مدیر منابع انسانی و کارشناس منابع انسانی و ارسال رزومه به آنها کلیک کنید.
کارشناس منابع انسانی که گاهی به اختصار کارشناس HR هم نامیده میشود در روند بررسی رزومهها، دعوت به مصاحبه شغلی، گزینش و استخدام و استقرار کارمندان فعالیت میکند. همچنین با شفاف سازی و توضیح قوانین و دستورالعملهای شرکت، کارمندان را در مورد فرآیندهای جذب و استخدام و نگهداشت راهنمایی میکند. کارشناس منابع انسانی معمولا در غالب تیم Human Resource کار میکند و ممکن است در فعالیتهای دیگر مثل جبران خسارت، مزایا، روابط کارکنان و گاهی آموزش نیز مشارکت داشته باشد.
دستیار منابع انسانی یک شغل میانه است که کارهای آن عبارتند از فعالیت به عنوان دستیار مدیر HR، مدیریت و سرپرستی مسئولیتهای HR و پشتیبانی و حمایت از کارشناس منابع انسانی.
تمامی این شغلها، حضوری و تمام وقت هستند و معمولا نیازی به حضور در محل کار در ساعات غیراداری و روزهای تعطیل ندارند. شرایط این شغلها، شباهت زیادی به شغل کارمند اداری دارند ولی اهمیت و جایگاه آنها از کارمندان اداری، بسیار بالاتر است و کارهای متفاوتی انجام میدهند.
انتخاب صحیح و مدیریت مناسب منابع انسانی هر سازمان، یکی از حساسترین کارها در هر سازمان موفق است. این کار، نیازمند تجربه و تخصص بالایی میباشد. بنابراین، کارفرمایان، نیروهایی را تحت عنوان کارشناس منابع انسانی و مدیر منابع انسانی برای مدیریت منابع انسانی (human resource management) یا به اختصار HRM استخدام میکنند.
مدیر منابع انسانی کسی است که به بخش منابع انسانی سازمان و کارشناسان آن مدیریت دارد و کارهای اصلی منابع انسانی، شامل استخدام و مدیریت پرسنل، مدیریت بودجه، نظارت بر عملکرد کارکنان و ... در مقیاس وسیع، بر عهدهی او است.
مدیر منابع انسانی باید سیاستهای کلی منابع انسانی سازمان را تعیین کند، بر تمامی عملکردهای بخش منابع انسانی و البته به طور مستقیم بر تمامی عملکردهای بخشهای مختلف سازمان نظارت داشته باشد و با تمامی پرسنل سازمان، تا حد امکان، در ارتباط و تعامل باشد و محیط کاری مثبتی برای کارکنان سازمان فرآهم آورد. مهمترین کار مدیر منابع انسانی، مدیریت کارشناسان همین بخش منابع انسانی است.
مدیریت منابع انسانی، یک جایگاه سطح بالا در هر سازمانی محسوب میشود و بنابراین، درآمد و البته مسئولیتهای زیادی دارد. جای پیشرفت برای مدیران جوان منابع انسانی بسیار زیاد است و آنها میتوانند به سرعت جایگاههای شغلی بالاتر را تصاحب کنند.
پیشبینی میشود که استخدام مدیر منابع انسانی از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۹، تا ۶ درصد رشد داشته باشد که ۲ درصد بیش از میانگین رشد همهی مشاغل است. بنابراین، میتوان گفت که با ورود به این حوزه، اشتغال شما در آینده، تا حد زیادی تضمین شده است.
این شغل نیازمند تحصیلات، تجربه و مهارتهای نرم متعددی مثل مهارتهای ارتباطی بسیار قوی است.
اگر بخواهیم خیلی خلاصه، مدیریت منابع انسانی را تعریف کنیم، میتوان گفت که این مفهوم به معنی استخدام و انتخاب کارکنان، هدایت و تشویق پرسنل، آموزش دادن به نیروهای انسانی و کمک به پرورش مهارتها در کارکنان سازمان میباشد.
اکثر سازمانها، نیازمند استخدام مدیر منابع انسانی به صورت تماموقت هستند و این شغل معمولا، شغلی دفتری است. اگر سازمان دارای انشعاباتی باشد، ممکن است مأموریتها و سفرهای کاری نیز در برنامهی آنها قرار بگیرد. با اینکه اکثر فرصتهای شغلی پیش روی مدیران منابع انسانی، از نوع حضوری هستند ولی در بعضی از سازمانها، مثل کسبوکارهای دیجیتالی که اکثر پرسنل دورکار میباشند، شغل HRM نیز میتواند به صورت دورکاری باشد.
کارشناسان منابع انسانی، کارهای جزئیتری در مقایسه با مدیر منابع انسانی مثل انجام کارهای اداری و نامهنگاریهای داخل سازمانی، رسیدگی به مشکلات کاری و حتی غیرکاری پرسنل سازمان در حوزههای مختلف، انجام کارهای مربوط به استخدام پرسنل جدید و دیگر ریزهکاریهای بخش منابع انسانی را انجام میدهند.
فردی که برای اولین بار به عنوان کارشناس واحد اچ آر استخدام میشود اغلب وظایفی مثل انتشار آگهی استخدام در وبسایتهای کاریابی معتبر مثل جاب ویژن، بررسی و دسته بندی رزومههای ارسال شده، مرور و انتخاب رزومههای واجد شرایط، تماس با کارجویان و هماهنگی برای جلسه مصاحبه و گاهی انجام مصاحبه و گزینش و استخدام کارجویان را انجام میدهد. البته در شرکتها و سازمانهای بزرگ، کارشناس منابع انسانی کارجویان را به جلسه مصاحبه دعوت میکند؛ اما کارشناس ارشد HR جلسه را مدیریت میکند.
عنوان شغلی کارشناس منابع انسانی بسیار گسترده است و وظایف و مسئولیتهای متنوعی را شامل میشود. در سازمانهای بزرگ این موقعیت شغلی به مشاغل مختلف تقسیم شده و هر فرد به طور تخصصی در یک حوزه فعالیت میکند. به طور مثال، کارشناس جذب و استخدام به کارشناس اچ آر گفته میشود که به طور اختصاصی فرآیندهای بررسی رزومه کاری، دعوت به مصاحبه و روند جذب و گزینش را انجام میدهد.
اگر به آگهیهای استخدام کارشناس منابع انسانی در سایت جاب ویژن مراجعه کنید خواهید دید که اکثر کارفرماها، تحصیلات خاصی را برای گزینش در نظر گرفتهاند. مدرک کارشناسی در رشتههای منابعانسانی، مدیریت کسب و کار و سایر رشتههای مرتبط در اولویت استخدام قرار دارند. کارجویان برای موفقیت در این حوزه به مهارتهایی چون مهارت نوشتن، مدیریت نیروی کار، کسب و کار، حسابداری و روانشناس نیز نیاز خواهند داشت. به همین دلیل گاهی کارفرماها بیشتر از تحصیلات، به تجربیات و سوابق کاری توجه میکنند تا مطمئن شوند کارجو واجد شرایط و مهارتهای لازم برای این موقعیت شغلی هست.
برای مشاهدهی آگهیهای استخدام مدیر منابع انسانی و کارشناس منابع انسانی و ارسال رزومه به آنها کلیک کنید.
مهارتهای نرم به ویژه مهارتهای ارتباطی نیز نقش زیادی در استخدام کارشناس منابع انسانی دارند.
برای آشنایی کامل با شغل مدیریت منابع انسانی کلیک کنید.
شغل فروشندگی، یکی از موقعیتهای شغلی کاربردی حوزه فروش است که نقش مهم و کلیدی در عرضه و فروش محصولات هر کسب و کاری ایفا میکند. یک فروشنده موفق به مهارتها و ویژگیهای خاصی نیاز دارد تا بتواند کار فروش را به نحو احسن انجام بدهد.
در این مقاله قصد داریم در مورد فرصتهای همکاری فروشنده و شرایط و مهارتهای لازم برای تصدی این شغل صحبت کنیم و در مورد شرح وظایف و مسئولیتها و همین طور مهارتهای لازم برای موفقیت در این شغل توضیحاتی ارائه کنیم.
مطالعه این مقاله به شما کمک میکند دید بهتری از حوزه فروش پیدا کنید و با توجه به توانمندیهای خود بهترین شغل را انتخاب کنید. در ادامه با ما در جاب ویژن همراه باشید.
به طور کلی، فروشنده یا salesperson به فردی گفته میشود که مسئولیت عرضه و فروش محصولات شرکت و سازمان و ارائه راهنمایی و پشتیبانی مشتریان را بر عهده دارد. عنوان شغلی فروشنده طیف وسیعی از مشاغل را در برمیگیرد؛ از فروشندگی محصولات و اجناس مغازه گرفته تا صندوقدار و فروشنده شرکتی و ویزیتور در زمره کار فروش قرار میگیرند. فروشندهها ممکن است در داخل شرکت و از طریق تلفن یا آنلاین، کار فروش را انجام بدهند یا بهصورت حضوری و بهعنوان نماینده فروش به ملاقات مشتریان بروند و آنها را ترغیب به خرید خدمات و محصولات شرکت کنند.
فروشندههای حرفهای اغلب در رشتههای مرتبط مثل تجارت، بازاریابی و … تحصیل کرده اند و مدرک کارشناسی دارند. هرچند در مورد استخدام فروشنده ساده در فروشگاه و مغازه، سختگیری کمتری در مورد مدرک تحصیلی متقاضیان وجود دارد و افراد مختلف با داشتن مهارتهای لازم میتوانند در این موقعیتهای شغلی استخدام شوند.
حوزه فروش بسیار گسترده است و هر موقعیت شغلی هم شرایط و الزامات شغلی متفاوتی ممکن است داشته باشد. اما بهطور کل، برای کارفرماها، فارغ التحصیلان رشته های مرتبط مثل مارکتینگ و بازاریابی، تجارت و سایر رشتههای مرتبط در اولویت استخدام قرار دارند. به خصوص برای استخدام بازاریاب و ویزیتور و نماینده فروش، داشتن تحصیلات امتیاز ویژهای برای متقاضیان به حساب میآید.
بااینحال، یک فروشنده موفق بیش از تحصیلات به مهارتها و تجربیات عملی نیاز دارد و اگر فردی این شرایط را داشته باشد و تحصیلاتش غیر مرتبط باشد باز هم شانس بالایی برای استخدام شدن خواهد داشت. همینطور برای سطوح شغلی پایینتر مثل صندوقدار، فروشنده مغازه و فروشگاه و … تحصیلات اهمیت به مراتب کمتری کمتری دارد و بیشتر تأکید بر مهارتهای اجتماعی و روابط عمومی متقاضی خواهد بود.
علاوه بر تحصیلات مرتبط، یک فروشنده موفق و حرفهای به مهارتهای و تواناییهای خاصی هم نیاز دارد. این مهارتها به دو دسته مهارتهای نرم و مهارتهای سخت یا فنی تقسیم میشوند.
از جمله مهارتهای سخت موردنیاز برای جذب نیروی فروشنده هم میتوان به توانایی کار با کامپیوتر، تسلط بر نرمافزارهای لازم مثل مجموعه مایکروسافت آفیس و آشنایی با فرآیندها و تکنیکهای فروش اشاره کرد. مهارتهای نرم شامل مهارتهای فردی مثل روابط عمومی بالا و قدرت مذاکره و ارائه محصول میشود.
برخی از ویژگیها و مهارتهای فردی برای فروشندگی و بازاریابی نیز به شرح زیر هستند:
به طورکلی، مهارتهای تخصصی موردنیاز برای این موقعیت شغلی عبارتاند از:
تقریباً هر کسبوکار و شرکتی که حداقل یک محصول یا سرویس برای فروش داشته باشد پس به استخدام فروشنده هم نیاز خواهد داشت. کارجویانی که به دنبال موقعیتهای شغلی مرتبط با فروشندگی مثل صندوقدار، فروشنده حضوری، نماینده فروش و بازاریاب هستند میتوانند با توجه به علاقهمندی و تواناییهایشان در حوزههای بسیار متنوعی مشغول به کار شوند.
برای مشاهده آگهیهای استخدام فروشنده و بازاریاب کلیک کنید.
با این حال، کسبوکارهای زیر به خاطر ماهیت کارشان، بیش از همه به استخدام فروشنده، صندوقدار و بازاریاب نیاز دارند:
شغل فروشندگی به مهارتهای نرم و سخت متعددی نیاز دارد که بسیاری از آنها را با آموزش و تجربه میتوان کسب کرد. با این حال، برخی افراد توانایی و استعداد ذاتی بیشتری برای فروش دارند.
تقریبا تمام کسب و کارها برای فروش محصولات و خدماتشان به استخدام فروشنده حرفهای و باتجربه نیاز دارند؛ به همین دلیل بازار کار خوبی برای موقعیت شغلی فروشنده وجود دارد و در صفحه فرصتهای شغلی میتوانید تعداد زیادی آگهی استخدام فروشنده را مشاهده کنید.
برای کارجویانی که به این حوزه علاقهمندند، فروشندگی شغلی جذاب و هیجانانگیز است که شما را در آخر به مرحله دلچسب و شیرین فروش و نهایی کردن قرارداد میرساند. با کسب تجربه و تقویت مهارتها و تواناییهای فروش میتوانید در حوزه فروش پیشرفت کنید و به پستهای بالاتری مثل کارشناس فروش، سرپرست فروش یا حتی فرصت شغلی مدیر فروش دست پیدا کنید.