جاب ویژن

جاب ویژن راه حل جامع کاریابی و استخدام

جاب ویژن

جاب ویژن راه حل جامع کاریابی و استخدام

شرایط استخدام در اهواز و سازمان‌های مهم دولتی آن چیست؟

آمار بیکاری خوزستان حدود ۱۲ درصد و نزدیک به نرخ بیکاری میانگین در کل کشور است. اما با وجود اینکه این استان سهم زیادی در تولید ناخالص داخلی دارد، نرخ مشارکت اقتصادی آن زیر ۴۰ درصد است که عدد پایینی برای چنین شرایطی به حساب می‌آید. علت این مشکل را می‌توان در زیرساخت‌های ضعیف، کمبود مشاغل شرکت‌های خصوصی و همچنین شرایط آب و هوایی بد دانست. همه این عوامل باعث شده‌اند که این استان، رتبه‌ی اول مهاجرت از استان را به خودش اختصاص دهد و این موضوع، فرصت خوبی برای کارجویانی است که قصد ماندن در خوزستان و جستجوی فرصت های شغلی اهواز را دارند.

جغرافیای استان خوزستان

کلان‌شهر اهواز با جمعیت بیش از ۱ میلیون نفر (طبق آخرین سرشماری ایران)، یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای ایران است. این شهر از سال ۱۳۰۳ تاکنون به عنوان مرکز سیاسی، اقتصادی و اداری استان خوزستان شناخته می‌شود. آب و هوای شهر اهواز گرم و خشک است و به همین دلیل بارش باران در این شهر بسیار اندک است. به طوری که به طور متوسط در این شهر سالانه ۲۱۳ میلی‌متر باران می‌بارد و بیشترین میزان بارندگی هم در ماه‌های دی و بهمن رخ می‌دهد. دمای هوا در این شهر در ماه‌های تیر و مرداد به اوج خود می‌رسد و تا بالای ۶۳ درجه هم افزایش می‌یابد؛ همچنین ماه‌های دی و بهمن با متوسط دمای ۱۲ درجه، خنک‌ترین ماه‌های سال در اهواز هستند.

مرزهای اهواز با سایر شهرهای استان خوزستان عبارتند از:

·         از شمال: دزفول و شوشتر

·         از غرب: دشت آزادگان

·         از شرق: رامهرمز

·         از جنوب: بندر ماهشهر، شادگان و خرمشهر

شهر اهواز جزء شهرهای جلگه‌ای ایران محسوب می‌شود و ورود رودخانه‌های کرخه، کارون و دز از ارتفاعات زاگرس به این شهر به حاصل‌خیزی بیشتر خاک و امکان کشت گونه‌های گیاهی مختلف در آن کمک کرده است.

شرایط استخدامی سازمان میراث فرهنگی اهواز

استخدام در اهواز برای سازمان میراث فرهنگی، مانند سایر استان‌های کشور از طریق آزمون فراگیر دستگاه‌های اجرایی انجام می‌شود. کارجوهای پذیرفته شده در این آزمون، سپس به مرحله بررسی مدارک و مصاحبه وارد می‌شوند. در صورت احراز شرایط و قبولی در مصاحبه، به استخدام میراث فرهنگی در می‌آیند. شرایط عمومی شرکت در آزمون استخدامی سازمان میراث فرهنگی عبارت است از:

·         داشتن تابعیت ایران

·         اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

·         التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

·         انجام خدمت دوره ضرورت یا معافیت قانونی برای مردان

·         داشتن سلامت جسمانی و روانی و توانایی برای انجام کاری که استخدام می‌شوند

·         عدم اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر

·         نداشتن سابقه محکومیت جزایی موثر

·         عدم وجود هرگونه ممنوعیت استخدام در دستگاه‌های اجرایی توسط آراء مراجع قضایی و ذیصلاح

اقتصاد خوزستان و شهر اهواز چه شرایطی دارد؟

خوزستان مرکز تولید نفت و گاز در ایران است و به همین دلیل عمده اقتصاد این استان و شهر اهواز بر پایه تولید نفت و گاز و محصولات آن‌ها می‌چرخد. همچنین بسیاری از صنایع پخش نفت و گاز در خوزستان نیز در این شهر قرار دارند.

اما با وجود این صنایع بزرگ در استان خوزستان و شهر اهواز، اشتغال در این شهر چندان وضعیت خوبی ندارد و نرخ بیکاری و مهاجرت این استان بسیار بالا است. علاوه بر این‌ها کم‌آبی (علیرغم ورود رودهای متعدد به استان) بلای جان کشاورزی استان و وضعیت اقتصادی ساکنین آن شده است.

شهر اهواز که در مرکزی خوزستان قرار دارد، وضعیت اقتصادی و اشتغال بهتری نسبت به کل استان دارد. بسیاری از شرکت‌ها و سازمانهای بزرگ در این شهر مستقر هستند و این باعث شده که موقعیت‌های شغلی استان خوزستان، بیشتر در شهر اهواز متمرکز شده و مهاجرت کارجویان از شهرهای مختلف خوزستان به اهواز افزایش پیدا کند.

استخدام اهواز در بخش دولتی چه شرایطی دارد؟

به علت وابستگی زیادی که اقتصاد اهواز به صنایع نفت و پتروشیمی دارد تعداد زیادی از مشاغل موجود در این شهر از جنس دولتی هستند و کسب‌وکارهای خصوصی کوچک هم در اغلب موارد در جهت منافع و سودآوری این شرکت‌های دولتی فعالیت می‌کنند. به طور کلی شانس استخدام در اهواز برای بخش دولتی، خیلی بیشتر از بخش خصوصی است.

استخدام در اهواز و شهرک‌های صنعتی آن

شهر اهواز دارای پنج شهرک صنعتی مهم در حاشیه شهر است. حوزه فعالیت شرکت‌های مستقر در این شهرک‌های صنعتی در حوزه‌های مختلفی از قبیل:

·         پتروشیمی

·         محصولات پلاستیکی

·         تولید محصولات غذایی

·         صنایع فلزی

باتوجه به جنس فعالیت این کارخانه‌ها می‌توان گفت فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، نفت و پتروشیمی، مهندسی مواد و متالوژی، مهندسی کشاورزی و مهندسی صنایع غذایی فرصت‌های استخدامی متعددی را در شهر اهواز می‌توانند برای خود متصور باشند.

استخدام در اهواز برای مشاغل انتظامات و حراست

سازمان‌های بزرگ و دولتی شهر اهواز نیازمند حفظات از امنیت بالایی هستند؛ به همین دلیل یکی از مشاغلی که نیاز بالایی به آن در اهواز وجود دارد نیروی حفاظت و انتظامات است. این شغل نیاز به سلامت جسمانی بالایی دارد و برای افرادی که تحصیلات دانشگاهی ندارند ایده‌آل است.

استخدام فولاد خوزستان

فولاد خوزستان از جمله مشهورترین واحدهای صنعتی استان خوزستان واقع در کیلومتر ۱۰ جاده اهواز ماهشهر است. این کارخانه که در زمینه تولید فولاد خام و شمش فولاد فعالیت دارد دومین تولیدی فولاد خام در ایران بعد از فولاد مبارکه اصفهان است. این کارخانه از چند بخش اصلی تولیدی و چند کارخانه فرعی تشکیل شده است.

کارخانه‌های اصلی فولاد خوزستان شامل:

  • کارخانه گندله‌سازی
  • کارخانه احیا مستقیم
  • کارخانه فولادسازی

و کارخانه‌های جانبی آن شامل:

  • کارخانه آهک
  • کارخانه اکسیژن
  • اسکله بندر امام
  • تصفیه‌خانه آب
  • نیروگاه
  • تصفیه‌خانه پساب‌های صنعتی

تامین اجتماعی اهواز و نیازمندی‌های استخدامی آن

استخدام تامین اجتماعی اهواز هم مانند سازمان میراث فرهنگی و سایر ارگان‌های مشابه از طریق آزمون استخدامی انجام می‌شود.مشاغل مورد نیاز این سازمان شامل موقعیت‌های شغلی مربوط به درمان و کادر اداری مثل پرستار، ماما، بهیار، متصدی داروخانه، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس بهداشت محیط، کارشناس تجهیزات پزشکی، متصدی پذیرش و است. افرادی که در آزمون شرکت کرده و حد نصاب نمره را کسب می‌کنند، می‌توانند در مصاحبه شغلی آن شرکت کرده و اگر قبول شوند، به استخدام تامین اجتماعی اهواز درآیند.

به طور کلی استخدام اهواز در سازمان‌های دولتی و ارگان‌های مشابه معمولاً از طریق آزمون انجام می‌شود؛ اما اگر قصد فعالیت در موقعیت‌های شغلی شرکت‌های خصوصی یا نیمه‌خصوصی را دارید، می‌توانید به سایت استخدامی مراجعه کنید و موقعیت‌های شغلی مرتبط با رشته تحصیلی و علاقه خود را مشاهده کرده و برای آن‌ها رزومه ارسال کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد