جاب ویژن

جاب ویژن راه حل جامع کاریابی و استخدام

جاب ویژن

جاب ویژن راه حل جامع کاریابی و استخدام

استخدام در شیراز چه وضعیتی دارد؟

ابتدا بد نیست نگاهی به آمار منتشر شده توسط مراکز کاریابی استان فارس در سال ۹۸ داشته باشیم. در سال ۹۸ بیش از ۲۲ هزار نیازمندی برای موقعیت‌های شغلی شیراز توسط این مراکز ثبت شده بود که بیش از نیمی از آن‌ها مربوط به شهر شیراز بوده‌اند. تعداد افراد جویای کار در استان فارس حدود ۱۸ هزار و ۶۰۰ و افراد جویای کار در شهر شیراز حدود ۸ هزار و ۵۰۰ نفر بوده است.

مقایسه وضعیت استخدام زنان و مردان در شیراز

تعداد متقاضیان زن فرصت‌های شغلی شیراز در سال ۹۸ حدود ۳۵۰۰ نفر و متقاضیان مرد بیش از ۵ هزار نفر بوده است. از میان افراد متقاضی کار، ۱۲۸۴ نفر مرد و ۱۰۰۳ نفر زن توانسته‌اند استخدام شوند. خوشبختانه وضعیت استخدامی زنان در شیراز با مردان تفاوت چندانی ندارد. شاید بتوان گفت علت این موضوع رونق بخش خدمات، گردشگری و توریسم در استان فارس است.

مقایسه وضعیت تحصیلی کارجوها در شیراز

از میان افراد متقاضی کار در شیراز، درصد بسیار پایینی (حدود ۵۰۰ نفر) مدرک تحصیلی لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترا داشته‌اند؛ این نشان‌دهنده درصد بالای کارجوهای دارای مدرک دبیرستانی (۳۰۰۰ نفر) و کارجوهای فوق دیپلم (۴۲۰۰ نفر) است.

از کل افرادی که توانسته‌اند از طریق کاریابی‌های حضوری شیراز استخدام شوند، تنها ۳۲۷ نفر دارای مدرک تحصیلی لیسانس یا بالاتر بودند. البته باید به این نکته هم توجه کرد که خیلی از افراد با تحصیلات لیسانس یا بالاتر، از طریق سایت های استخدامی در جستجوی کار بوده‌اند یا مستقیماً برای کارفرماها رزومه فرستاده‌اند.

در شهر شیراز نیز ۱۰۰ نفر با مدرک لیسانس و بالاتر استخدام شدند و بخش زیادی از افراد استخدام شده (بیش از ۱۰۰۰ نفر) مدرک تحصیلی فوق دیپلم داشتند.

وضعیت استخدام دولتی در شیراز

از میان ۲۲۰۰ کارجوی شهر شیراز که توانسته‌اند در سال ۹۸ استخدام شوند، هیچکدام در بخش دولتی مشغول به کار نشده‌اند. به همین دلیل اگر قصد پیدا کردن شغل در شیراز را دارید، بهتر است که به دنبال آگهی‌های استخدام شیراز در بخش خصوصی یا تعاونی باشید و امیدی به استخدام دولتی نداشته باشید.

وضعیت زندگی در شهر شیراز چگونه است؟

شیراز از نظر آب و هوایی معتدل و مدیترانه‌ای است. همچنین توریستی بودن این شهر آن را تبدیل به یکی از زیباترین شهرهای ایران کرده است. می‌خواهید برای کار به شیراز بروید، بد نیست که با شرایط زندگی در این شهر جنوبی ایران، آشنا شوید.

به دلیل وجود خطوط متروی گسترده در شیراز، رفت و آمد در این کلانشهر بسیار ساده است. با وجود مترو، خطوط اتوبوس‌رانی درون شهری و تاکسیرانی حمل‌ونقل درون‌شهری آن بسیار آسان است. به علاوه، شهر شیراز یک ایستگاه راه‌آهن و فرودگاه بین‌المللی هم دارد که رفت و آمد به شهر مادری را برای مهاجران این شهر ساده می‌کند.

شیراز جزء شهرهای گران‌قیمت ایران حساب می‌شود و هزینه‌های زندگی در این شهر، بالا است. بنابراین، به شما توصیه می‌کنیم تنها در صورتی برای کار به این شهر مهاجرت کنید که از حقوق و دستمزد مطلوب شغل درخواستی خود اطمینان دارید.

فرصت استخدام در پتروشیمی شیراز

یکی از بزرگ‌ترین پتروشیمی‌های ایران، پتروشیمی شیراز واقع در مرودشت است. تولیدات پتروشیمی شیراز شامل آمونیاک، اوره، اسید نیتریک، نیترات آمونیوم، متانول، پرکلرین، آرگون و

هدف از تأسیس پتروشیمی شیراز در سال ۱۳۴۲، تأمین کود ازت مورد نیاز بخش‌های کشاورزی استان بوده است. باتوجه به احداث این پتروشیمی و رونق تولیدات آن، فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبطی همچون مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی مواد، مهندسی برق، مهندسی نفت و گاز، مهندسی محیط زیست، شیمی، HSE، حسابداری، مدیریت بازرگانی، بهداشت محیط و برای استخدام در شیراز شانس بالایی دارند. لازم به ذکر است که احداث ۱۱ مجتمع پتروشیمی جدید در فارس، وضعیت استخدامی و مراکز کاریابی شیراز را بهتر خواهد کرد

فرصت استخدام در ناجای شیراز

نیروی انتظامی شیراز نیز در سال‌های اخیر، به شدت نیازمند جذب نیروی جدید بوده است. علاقه‌مندان می‌توانند برای استخدام نیروی انتظامی شیراز، به به مرکز فرماندهی نیروی انتظامی استان فارس در حاشیه بلوار سلمان فارسی، خیابان سفر و نبش خیابان محمدیان فرد، مراجعه کنند. حداقل مدرک تحصیلی برای استخدام نیروی انتظامی شیراز، مدرک دیپلم با معدل ۱۴ می‌باشد.

نقش رشته تحصیلی در وضعیت جذب و استخدام

تحلیل‌های آماری انجام شده توسط مراکز کاریابی استان فارس نشان داده است که شانس فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دارای مرک لیسانس و بالاتر، برای استخدام در شیراز یا دیگر شهرستان‌های استان فارس، خیلی بالا نیست. در اینجا می‌خواهیم شانس استخدام فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف را در استان فارس و شهر شیراز بررسی کنیم.

از جمله رشته‌های تحصیلی که فارغ‌التحصیلان آن‌ها می‌توانند به راحتی در شیراز مشغول به کار شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         برای استخدام در مشاغل مربوط به صنایع وابسته به کشاورزی مثل صنعت تولید سموم و کودهای کشاورزی فرصت‌های شغلی خوبی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های شیمی، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی برق، مهندسی مکانیک سیالات، مهندسی نفت و وجود دارد.

·         وجود آثار باستانی و فرهنگی متعدد که باعث تبدیل استان فارسی به قطب گردشگری و توریسم ایران شده‌اند باعث شده فرصت‌های شغلی بسیار زیادی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مدیریت جهانگردی، هتلداری و گردشگری در شیراز وجود داشته باشد.

·         همچنین در این استان، فرصت‌های شغلی زیادی برای فارغ‌التحصیلان رشته برق، به ویژه گرایش قدرت، رشته‌های مرتبط با آب و فاضلاب مثل کنترل کیفیت آب، مهندسی عمران، مهندسی محیط زیست، مهندسی صنعتی و وجود دارد که علت آن هم وجود سدها و نیروگاه‌های برق متعدد در استان است.

وضعیت کاریابی و استخدام در شیراز از دریچه آمار

طبق آمار تعداد فرصت‌های شغلی منتشر شده در سال ۱۳۹۸، ۲۲۴۰۳ تا بوده است. همچنین در این بازه زمانی ۱۸۶۰۰ نفر در استان فارس از طریق مراکز کاریابی اقدام به جستجوی شغل کرده‌اند که از این تعداد تنها ۳۵ درصد استخدام شدند. به طور خاص، در شهر شیراز نیز ۸۵۶۲ نفر در مراکز کاریابی این شهر ثبت‌نام کرده‌اند و حدود ۲۲۸۷ نفر از آن‌ها استخدام شدند.

واقعیت این است که جستجوی شغل از طریق کاریابی‌های حضوری بیشتر برای مشاغل حوزه خدمات و کشاورزی کاربرد دارد. برای استخدام در مشاغلی که تخصصی‌تر هستند بهتر است از طریق سایت‌های استخدام اقدام کنید. وجود جاذبه‌های توریستی متعدد، باغ‌ها، مزارع کشاورزی، صنایع غذایی و پتروشیمی باعث شده است که استان فارس و شهر شیراز دارای فرصت‌های زیادی برای پیدا کردن شغل در حوزه گردشگری، مهندسی کشاورزی و بخش صنعتی باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد