جاب ویژن

جاب ویژن راه حل جامع کاریابی و استخدام

جاب ویژن

جاب ویژن راه حل جامع کاریابی و استخدام

اشتغال و کاریابی در اراک و استان مرکزی چگونه است؟

اگر می‌خواهید در شهر اراک استخدام شوید اولین راه استفاده از سایت‌ کاریابی جاب ویژن است. برای این‌ کار در قدم اول باید وارد سایت شوید و در نوار جستجوی بالای صفحه، در قسمت شهر، گزینه «اراک-مرکزی» یا «تمامی شهرهای مرکزی» را انتخاب کنید. سپس فرصت‌های شغلی اراک را خواهید دید.

همچنین اگر می‌خواهید موقعیت‌های شغلی را بر اساس میزان سابقه، حقوق، نام سازمان یا مزایا مشاهده کنید، کافی است جستجوی پیشرفته را انتخاب کنید تا به‌روز‌ترین و جدیدترین فرصت‌های شغلی استخدام اراک به شما نمایش داده شود.

راه دیگر این است که اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که ایمیل خود را به صورت روزانه چک می‌کنید، وارد سایت جاب ویژن شوید و از بخش فرصت‌های شغلی پیشنهادی گزینه «فرصت های شغلی پیشنهادی به من ایمیل شود.» را انتخاب کنید.

کاریابی شهر اراک و استان مرکزی

طبق آخرین آماری که از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر شده است، جمعیت کل استان مرکزی یک میلیون و ۳۴۹ هزار و ۲۹۰ نفر است.  از این تعداد، یک میلیون و ۱۴۵ هزار و ۴۰۵ نفر از جمعیت این استان در سن کار قرار دارند که ۴۴۸ هزار و ۱۰۷ نفر از آن‌ها شاغل هستند. همچنین تعداد افراد شاغل رسمی ۳۹۵ هزار و ۶۹۳ نفر و تعداد افراد شاغل غیر رسمی ۵۲ هزار و ۴۱۰ نفر است.

طبق آمار رسمی درصد افراد شاغل در بخش صنعت 2/34 درصد، بخش خدمات 4/63 درصد و بخش کشاورزی 4/2 درصد است.

محصولات دامی و آبزی اراک

امکان پرورش ماهیان آبزی مانند میگو در اراک و استان مرکزی با توجه به شرایط اقلیمی خوبی که در استان مرکزی وجود دارد، برای نیروی کار وجود دارد. همچنین شهر اراک ظرفیت بالایی در تولید محصولات دامی مانند گوشت قرمز و سفید دارد. از این رو بخش زیادی از آگهی‌های استخدام اراک به بخش محصولات دامی و آبزی اختصاص دارد.

با اینکه اراک رتبه خوبی در تولید محصولات دامی دارد؛ ولی نسبت به سال‌های گذشته با کاهش تولید محصولات دامی مواجه شده است.

نگاهی به اقتصاد و جغرافیای اراک

شهراراک به علت وجود مراکز صنعتی متعدد در آن، به یکی از اصلی‌ترین قطب‌های صنعتی کشور تبدیل شده است. برای اینکه روند صنعتی شدن این شهر را بهتر متوجه شویم، باید نگاهی به تاریخچه اشتغال و کاریابی و تحولات اقتصادی اراک، پیش از جنگ جهانی اول بیندازیم. تا قبل از جنگ جهانی، مردم اراک به قالی‌بافی، کشاورزی و تجارت فرش مشغول بودند؛اما بعد از جنگ، تجارت فرش هم از رونق افتاد و هیچوقت نتوانست به دوران اوج خود برگردد.

شهر اراک با مساحتی برابر با ۹۸ کیلومتر مربع، یکی از بزرگ‌ترین کلان‌شهرهای ایران است. این شهر، مرکز استان مرکزی بوده و طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ با جمعیتی بالغ بر ۵۲۰ هزار نفر، پرجمعیت‌ترین شهر استان مرکزی و هجدهمین شهر پرجمعیت کشور به حساب می‌آید.

با گذشت سال‌ها از تاسیس اولین کارخانه‌ها در شهر اراک، به تدریج روند شهرنشینی اطراف این کارخانه‌ها سرعت گرفت و کارخانه‌های دیگری مثل ادوات کشاورزی اراک، کارخانه هپکو، واگن سازی پارس و تولید آرد هم در این منطقه تاسیس شدند.

در سال ۱۳۲۰ با تصویب قانون اصلاحات ارزی، کشاورزی هم که مهم‌ترین منبع تامین معاش اراکی‌ها بود، از رونق افتاد و موجی از ساکنین روستاهای اطراف به شهرها مهاجرت کردند. پس از این تحولات، دولت مرکزی با اتکا به سرمایه‌گذاری روس‌ها، در سال ۱۳۴۴ و ۱۳۴۶ شمسی، اقدام به تاسیس مراکز صنعتی مثل کارخانه آلومینیوم اراک، ماشین سازی اراک و صنایع فلزی کرد. همچنین مجاورت این شهر با خطوط راه‌آهن و جاده‌ها باعث شد حمل و نقل مواد اولیه و تولیدات این کارخانه‌ها به شهرهای دیگر راحت‌تر از قبل شود و طی مدت زمان کوتاهی، اراک از نظر اقتصادی رونق گرفت، موج مهاجرت از روستاها به شهر اتفاق افتاد و کارکنان این کارخانه‌ها، در اطراف این شهر ساکن شدند.

سهم معادن در استخدام اراک

حدود ۵۳۸ معدن در شهرستان‌های مرکزی وجود دارد و از این تعداد ۱۸۱ واحد فعال هستند. مهم‌ترین مواد معدنی قابل استخراج در این واحد‌ها سولفات سدیم، آهن، روی، سرب، سنگ‌های تزیینی و طلا است که نیروی کار زیادی را جذب معادن اراک کرده است.

مشارکت اقتصادی اراک

طبق آمارهای رسمی منتشر شده در زمستان ۱۳۹۹، نرخ مشارکت اقتصادی مرد و زن برای جمعیت ۱۵ سال به بالا طبق جدول زیر بوده است:

نرخ مشارکت اقتصادی کل

نرخ مشارکت اقتصادی شهری

نرخ مشارکت اقتصادی روستایی

کل کشور

9/40 درصد

1/40 درصد

5/43 درصد

استان مرکزی

6/35 درصد

5/35 درصد

1/36 درصد

اراک به دلیل داشتن تولید انگور، تجهیزات نفت و گاز، تجهیزات ریلی، تولید قطعات خودرو و خدمات فنی و مهندسی مانند طراحی تابلوهای برق به یکی از شهرهای اشتغال‌پذیر استان مرکزی تبدیل شده است.

ایرالکو اراک

کارخانه آلومینیوم ایران (ایرالکو) اولین تولیدکننده شمش‌های آلومینیوم در ایران است که در سال ۱۳۵۱ تاسیس شد. باتوجه به رشد تولید این واحد صنعتی طی سال‌های اخیر، نیازهای استخدامی آلومینیوم اراک هم روز به روز افزایش یافت؛ به طوری که در سال ۱۳۹۸ بیش از ۲۵۰ هزار نفر پرسنل در حدود ۱۱ هزار کارخانه و کارگاه وابسته به صنایع آلومینیوم شاغل بوده‌اند.

تولید این شرکت در سال ۱۳۹۸ به میزان ۱۸۰ هزار تن در سال رسیده بود. استخدام این شرکت از طریق آگهی‌های استخدامی روز یا آزمون استخدامی و براساس نیازهای کارخانه در بازه‌های زمانی معین انجام می‌شود. موقعیت‌های شغلی موردنیاز این کارخانه و صنایع زیرمجموعه آن شامل مهندس مکانیک، مدیر تولید، مهندس صنایع، مهندس برق، کارشناس منابع انسانی، کارشناس و مدیر HSE، کارشناس کنترل کیفی، مهندس شیمی، کارشناس نگهداری و تعمیرات، مهندس متالورژی و سایر رشته‌های مرتبط است.

تاریخچه اراک

شهر اراک در دوران قدیم عراق نام داشته است. لرستان، قزوین، تهران، قم، اصفهان  و همدان از همسایگان اراک و استان مرکزی به شمار می‌روند. اگرچه نیروی کار زیادی از شهرهای دیگر به اراک مهاجرت کرده‌اند اما با این حال زبان رایج آن‌ها، زبان فارسی است.

اراک یکی از کلان‌‌‌شهرهای ایران و مرکز استان مرکزی است. طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت اراک ۷۵۶۵۹۱ نفر بوده که به‌عنوان هجدهمین شهر پرجمعیت ایران و بزرگ‌ترین شهرستان مرکزی شناخته شده است.

برای مشاهده فرصت‌های استخدامی اراک می‌توانید سری به سایت استخدام جدید جاب ویژن بزنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد