استان قزوین در شمال غربی کشور واقع شده و با استانهای مازندران، گیلان، همدان، زنجان، مرکزی و استان البرز همسایه است. این استان طبق آخرین آمار سال ۱۳۹۵ حدود ۱٫۳ میلیون نفر جمعیت داشته است که از این مقدار، ۶۰۰ هزار نفر ساکن شهرستان قزوین بودهاند. استان قزوین محل استقرار کارخانجات تولیدی و صنعتی مختلف است و دارای ۸ شهرک صنعتی مختلف است که از این میان، شهر صنعتی البرز یکی از بزرگترین مناطق صنعتی کل کشور به حساب میآید که بیشترین تاثیر را در استخدام استان قزوین دارد. در این مقاله قصد داریم وضعیت بیکاری، اشتغال و استخدام قزوین را با یکدیگر بررسی کنیم و در مورد صنایع فعال و فرصتهای شغلی استان قزوین با شما صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.
با بررسی آمارها و نرخ بیکاری در طی سالیان مختلف متوجه میشویم این شاخص روندی کاهشی و نزولی داشته و هر سال وضعیت نرخ بیکاری قزوین در مقایسه با سال قبل کاهش قابل توجهی داشته است.
برای اینکه بررسی دقیقتری از وضعیت بیکاری در استان قزوین داشته باشیم شاخصهای نرخ بیکاری این استان در دهه ۹۰ را با هم بررسی میکنیم:
سرانجام در سال ۱۳۹۹ نرخ بیکاری قزوین به پایینترین میزان در ده سال گذشته رسیده و برابر با ۹٫۷% بوده است.
لازم به ذکر است نرخ بیکاری کل کشور در سال ۱۳۹۹ ۹٫۶% بوده است؛ به این ترتیب، نرخ بیکاری قزوین اندکی از میانگین کشوری بالاتر است و نیاز به ایجاد فرصتهای شغلی بیشتر احساس میشود.
همچنین براساس آخرین آمارگیری که در سال ۱۳۹۹ انجام شده نرخ مشارکت اقتصادی ۴۳٫۳ درصد بوده که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته (۹۸) که این نرخ ۴۷٫۲ درصد بوده با اندکی کاهش همراه بوده است. همچنین نرخ اشتغال نیروی انسانی قزوین در تابستان ۱۳۹۹ برابر با ۳۹٫۶ درصد بوده است که نسبت به سال گذشته روند کاهشی داشته است؛ نرخ اشتغال قزوین در سال ۹۸ برابر با ۴۳٫۳ بوده است.
برای بررسی جامعتر وضعیت مشارکت اقتصادی نیروی کار فعال قزوین را در ده سال گذشته مرور میکنیم:
استان قزوین به دلیل نزدیکی به استان تهران یکی از مراکز صنعتی کشور محسوب میشود. ممنوعیت احداث صنایع در محدوده ۱۲۰ کیلومتری پایتخت باعث شده واحدهای صنعتی زیادی در استان قزوین ساخته شود. در حال حاضر استان قزوین بیش از ۳۴۰۰ واحد تولیدی و ۸ شهرک صنعتی به نامهای البرز، لیا، کاسپین، آبیک، حیدریه، آراسنج، خرمدشت و حکیمیه دارد و فعالیت بیش از ۸۰۰ شرکت صنعتی، قزوین را به یکی از قطبهای اقتصادی کشور تبدیل کرده است. بیش از ۱۳۰ هزار نفر در بخش صنعت استان قزوین مشغول به کار هستند و این استان در سال ۱۳۸۸ به عنوان چهارمین استان صنعتی کشور شناخته شده است.
یکی از بزرگترین و مشهورترین مناطق صنعتی استان قزوین، شهر صنعتی البرز است که حدود ۸۰ سال از ساخت آن میگذرد و امروزه شهری مهاجرنشین محسوب میشود. این منطقه صنعتی در ۱۴ کیلومتری قزوین قرار گرفته و محل استقرار بیش از ۵۰۰ واحد تولیدی و خدماتی کوچک و بزرگ است و یکی از بزرگترین شهرهای صنعتی کل کشور به حساب میآید. از آنجا که کارخانجات و کسب و کارهای متعددی در این شهر صنعتی وجود دارد حجم زیادی از فرصتهای استخدام قزوین مربوط به همین شهر است. ادامه مطلب ...
از نظر قانون، بیکار به شخص بیمهشدهای گفته میشود که بدون میل و اراده خود بیکار شده و اکنون آماده به کار است و میتواند در محیط کار جدید فعالیت خود را آغاز کند. پس اگر از طرف سازمانی که در آن مشغول به کار بودهاید، بیمه شده باشید و کارفرما به شما اعلام کرده باشد که دیگر نیازی به حضور شما در محل کار نیست، واجد شرایط دریافت مقرری بیکاری هستید. این قانون در مورد بیمهشدگانی که به خاطر حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، جنگ و آتشسوزی شغل خود را از دست میدهند نیز صدق میکند. پس متوجه شدیم بیمه بیکاری چیست. البته ذکر این نکته بسیار ضروری است که شما حق رد کردن مشاغل پیشنهادی در آگهی استخدام که مرتبط با مهارتتان هست را ندارید.
بیمه بیکاری در واقع مقرری ماهیانهای است که وزارت کار برای افرادی تعیین کرده که به صورت غیر ارادی کار خود را از دست دادهاند. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات جامع تری از این بیمه به شما بدهیم.
اگر شرایط زیر را داشته باشید، بیمه بیکاری به شما تعلق میگیرد:
· مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی باشید؛ یعنی شغل آزاد نداشته و یا صاحب کسب و کار نباشید.
· تبعه کشورهای دیگر نباشید (تابعیت ایران یکی از ویژگیهای ضروری برای دریافت بیمه بیکاری است.)
· مستمریبگیر، بازنشسته یا از کارافتاده نباشید.
· پیش از بی کاری، حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشید. البته در مورد این قانون تبصرهای وجود دارد که میگوید: افراد بیمه شدهای که به دلیل بروز حوادث غیرمترقبه مانند جنگ، زلزله، آتشسوزی و سیل کار خود را از دست میدهند، برای دریافت بیمه بیکاری نیازی به داشتن سابقه پرداخت حق بیمه برای مدت زمان مشخص را ندارند. این افراد حتی اگر در اولین روز کاری خود نیز بر اثر چنین حوادثی بی کار شوند، در صورت داشتن سایر شرایط، واجد شرایط بیمه بیکاری خواهند بود.
· به صورت غیر ارادی از کار اخراج شده باشید؛ ارادی یا غیرارادی بودن بیکاریِ فرد، به تشخیص کمیتهای متشکل از نمایندگانِ سازمان تأمین اجتماعی و اداره کار و امور اجتماعی محل اشتغال بیمهشده بستگی دارد.
اگر شرایط دریافت این کمکهزینه را دارید؛ باید هرچه سریعتر با مدارک مورد نیاز به اداره کار مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت نمایید. توجه داشته باشید که از زمان از دست دادن کارتان؛ فقط سی روز فرصت دارید تا برای دریافت این مبلغ اقدام کنید. اگر بنا به هر دلیلی نتوانستید در این مهلت تقاضای خود را ثبت کنید؛ تا سه ماه مهلت دارید مدارکی را ارائه دهید که نشان میدهند عذر موجهی برای عدم اقدام در سی روز اول داشتهاید.
در اولین مرحله، باید در سامانه بیمه بیکاری یا سامانه جامع روابط کار حساب کاربری ایجاد کنید. برای احراز هویت میتوانید به پیشخوان دولت یا شعب بانک رفاه کارگران مراجعه کنید. سپس مدارک موردنیاز را در سامانه بیمه بیکاری بارگذاری کرده و در خواست خود را تکمیل نمایید. به یاد داشته باشید که این مبلغ به حساب بیمه بیکاری شما واریز خواهد شد. بنابراین حتما باید در بانک رفاه کارگران حساب باز کرده باشید.
مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست به شرح زیر است:
· اصل و کپی قرارداد یک سال آخر یا رای صادرشده مبنی بر اشتغال شما
· ۴ قطعه عکس ۳*۴ جدید
· اصل و کپی مدارک تحصیلی و یا گواهینامههای دورههای فنی
· شناسنامه و کارت ملی
· کارت پایان خدمت
· یک جلد پوشه روغنی
· کپی از صفحه اول دفترچه بیمه
· نامه اخراج یا عدم نیاز کارفرما یا رایهای صادرشده
· داشتن حساب بیمه بیکاری
طبق قانون، مقرری روزانه بیمه بیکاری ۵۵% متوسط دستمزد، حقوق یا کارمزد روزانه فرد بیمهشده است. این متوسط حقوق، برای حقوق دریافتی سه ماه اخیر شما محاسبه میگردد، اما در هر صورت مبلغ کُلی آن نباید از حداقل دستمزد تعیینشده برای هر سال کمتر، یا از ۸۰% متوسط دستمزد یا حقوق بیمهشده بیشتر باشد.
بر مبنای مدت سابقه بیمه و مجرد یا متاهل بودن شما، مدت زمانی که بیمه بیکاری به شما پرداخت میشود؛ متفاوت است. در جدول زیر اطلاعات کلی راجع به این قضیه آمده است و همانطور که مشخص است حداقل و حداکثر مدت دریافت این وجه، ۶ و ۵۰ ماه خواهد بود.
ذکر این نکته ضروری است که مدت زمانی که این وجوه را دریافت کردهاید، بهعنوان سابقه بیمه برای شما در نظر گرفته میشود ولی در این زمان مبالغی که معمولا کارفرما موظف است پرداخت کند از جمله عیدی، سنوات و…. را دریافت نخواهید کرد.
سابقه بیمه |
وضعیت تاهل |
مدت زمان دریافت مقرری بیکاری |
از 6 تا 24 ماه |
مجرد |
به مدت 6 ماه |
از 6 تا 24 ماه |
متاهل |
به مدت 12 ماه |
از 25 تا 120 ماه |
مجرد |
به مدت 12 ماه |
از 25 تا 120 ماه |
متاهل |
به مدت 18د ماه |
از 121 تا 180 ماه |
مجرد |
به مدت 18 ماه |
از 121 تا 180 ماه |
متاهل |
به مدت 26 ماه |
از 181 تا 240 ماه |
مجرد |
به مدت 26 ماه |
از 181 تا 240 ماه |
متاهل |
به مدت 36 ماه |
از 241 ماه به بالا |
مجرد |
به مدت 36 ماه |
از 241 ماه به بالا |
متاهل |
به مدت 50 ماه |
در قانون اینگونه ذکر شده که شما باید نهایتا در مدت 30 روز بعد از بیکاری خود مدارک و مستندات لازم را به اداره کار و تامین اجتماعی محل سکونت تحویل دهید، در غیر این صورت تا 3 ماه پس از بیکاری فرصت دارید که مدارک خود را مبنی بر داشتن عذر موجه جهت عدم اقدام، به همان اداره کار محل سکونت خود بفرستید.
بعد از تحویل این مدارک به اداره کار محل سکونت، این سازمان موظف است نهایتا 30 روز بعد از تحویل مدارک از جانب شما، نظر خود را در خصوص واجد شرایط بودن یا نبودن شما اعلام کند.
در صورت احراز شرایط باید شما را با معرفینامه کتبی به سازمان تامین اجتماعی جهت دریافت مقرری معرفی کند. سپس این سازمان نیز پس از بررسیهای لازم و در صورت داشتن شرایط، نهایتا پس از 10 روز نسبت به پرداخت مقرری شما اقدام خوهد کرد.
با این اوصاف میتوان گفت چنانچه خود شما در اولین زمان ممکن برای این کار اقدام کنید، نهایتا بین 40 تا 50 روز بعد میتوانید مقرری خود را دریافت کنید. این زمان میتواند بسیار کمتر و حتی بیشتر از این بازه زمانی باشد.
مبلغ پرداختی و مدت زمان آن بستگی به سابقه بیمه شما دارد. دریافت این مقرری میتواند کمک شایانی به شرایط زندگی شما در ایام بیکاری کند. مخصوصا که در روزهایی که شاغل بودهاید؛ هر ماه بخشی از حقوقتان بابت دریافت این مقرری به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده است.
این روزها به خاطر شرایط اقتصادی، اگر کسی بدون میل و اراده خود بی کار شده باشد و از طرف سازمانی که در آن مشغول به کار بوده، بیمه شده باشد واجد شرایط دریافت مقرری بیکاری میگردد و میتواند مقرری ماهیانهای به عنوان بیمه بیکاری دریافت نماید. فرد بیکار، برای دریافت این کمک هزینه باید حداکثر تا ۳۰ روز از تاریخ بیکار شدنش، موضوع را به واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوطه اطلاع دهد و آمادگی خود را برای اشتغال مجدد اعلام کند. برای مشاهده آگهی استخدام و کار کلیک کنید.
تامین امنیت و حفظ جان و مال و سرمایه یکی از مهمترین دغدغههای هر شرکت و سازمانی است. به همین دلیل هر کسب و کاری به آگهی استخدام نگهبان مسئولیتپذیر و قابل اعتماد و امین نیاز دارد. در حال حاضر انواع مشاغل مرتبط با نگهبانی مثل نگهبان، حراست، انتظامات و سرایدار وجود دارند. البته هرکدام از این موقعیتهای شغلی به مهارتها، تواناییها و ویژگیهای خاصی نیاز دارند و داشن این ویژگیها میتواند باعث استخدام یا رد شدن درخواست شما شود.
اگر تمایل دارید به عنوان نگهبان در یک شرکت خوب و معتبر استخدام شوید این مطلب را بخوانید تا با شرایط لازم برای استخدام و شرح وظایف و مسئولیتهای کار بیشتر آشنا شوید.
نگهبان بسته به سطح و نوع شغل با عناوین دیگری مثل حراست، مامور انتظامات، حراست، مامور حفظ امنیت و بادیگارد هم شناخته میشود مسئولیت تامین نظم و امنیت تجهیزات و داراییها، محیط کار و کارکنان و مشتریان است. این شخص با تامین امنیت، محیط مناسبی را برای کار و فعالیت ایجاد میکند و از هرگونه اختلال، مزاحمت و خطر جلوگیری میکند. البته موقعیت شغلی نگهبان سطح مختلفی دارد و از سرایدار ساده گرفته تا مامور انتظامات و حراست را شامل میشود.
تقریبا هر کسب و کاری برای محافظت از اموال و دارایی ها و برقراری نظم و امنیت به جذب نگهبان و مامور حراست نیاز دارد. به عنوان نگهبان در مشاغل زیر میتوانید شغل مناسب با حقوق مکفی پیدا کنید:
برای استخدام و جذب نگهبان در شرکتها و سازمانها معمولا متقاضیان جوانتر در اولویت قرار دارند؛ اما برای جذب نگهبان مجتمع مسکونی، برجها و … اغلب افراد میانسال و باتجربه اولویت بالاتری دارند.
در برخی شرکتها، شما تنها نگهبان مجموعه و محل کار هستید؛ اما در سازمانهای بزرگتر معمولا چندین نفر مسئولین نگهبانی و تامین امنیت را برعهده دارند و به صورت شیفتی (شیفت ۲۴ -۴۸) یا یک روز در میان و … کار میکنند.
حتی در ارگانهای دولتی و سازمانهای بسیار بزرگ هر نگهبان مسئول بخشی از کار است: مثلا یک نگهبان مسئول نظارت بر دوربینهای مداربسته است و نگهبان دیگر وظیفه بررسی و نظارت بر ورود و خروج افراد و اموال و دارییها به ساختمان را برعهده دارد. این نگهبانان اغلب تحت سرپرستی و نظارت مسئول نگهبانی فعالیت میکنند و گزارشهای روزانه را به او تحویل میدهند.
شغل نگهبانی به طور کلی در دسته مشاغل سخت دستهبندی نمیشود. اما به خاطر ماهیت و ساعات کاری متغیر و طولانی، به تواناییهای خاصی نیاز دارد و هرکسی از پس آن برنمیآید. برخی از سختیها و چالشهای شغل نگهبانی عبارتند از:
هرسازمان و شرکتی برنامه زمانبندی متفاوتی برای ساعات کاری دارد. اما در بسیاری از شرکتها نگهبانها در شیفت شب هم سرکار هستند یا موظف به انجام شیفتهای ۲۴ ساعته پشت سر هم هستند. به همین دلیل، فردی که این شغل را انتخاب میکند باید توانایی و تحمل شببیداری و نگهبانی به مدت بسیار طولانی را داشته باشد.
نگهبانی شغل حساس و مهمی است؛ اما از آنجا که نیاز به تحصیلات، مدارک و تواناییهای تخصصی ندارد معمولا کف حقوق را برای آن در نظر میگیرند. البته ممکن اس سازمانهای بزرگ، با توجه به پیچیدگی و سختی وظایف، حقوق بالاتری را پیشنهاد بدهند. اما معمولا حقوق پایه وزارت کار مبنا و معیار حقوق و پرداختی به نگهبانان قرار میگیرد.
البته سطح حقوق نگهبان بسته به نوع مسئولیتهایی که دارد متغیر است. به این ترتیب، سرایدار ساده پایینترین حقوق و دستمزد را دارد و مامور حراست یا نگهبان سازمانهای بزرگ و معتبر اغلب درآمد بالاتری دارند.
نگهبانی شغل حساس و مهمی است و هرگونه مشکل، سرقت یا خسارت مالی و جانی وارد شود نگهبان باید پاسخگو باشد و اگر مشخص شود این مسئله به خاطر کوتاهی یا غفلت نگهبان به وجود آمده میتواند منجر به توبیخ و جریمه مالی، اخراج و حتی شکایت قضایی بشود. به همین دلیل، علیرغم این که نگهبانی و سرایداری در ظاهر ممکن است شغل سادهای برسد اما از نظر سطح مسئولیت و پاسخگو بودن جزء مشاغل سخت و حساس به شمار میرود.
شغل نگهبانی با توجه به حوزه و زمینه کاری میتواند مسئولیتهای متنوعی را شامل بشود. مشاغل مختلفی مثل شرکتها و سازمانهای دولتی و خصوصی، بانک، فروشگاهها و مراکز خرید، مجتمعهای مسکونی و برجها و … به جذب نگهبان و حراست و مامور انتظامات نیاز دارند و مسئولیتهای متفاوتی را از شما انتظار دارند. اما به طور کل، شرح وظایف و مسئولیتهای موقعیت شغلی نگهبان به شرح زیر است:
نگهبانی از آن دست مشاغلی است که به تحصیلات دانشگاهی و مدرک علمی خاصی نیاز دارد و هرکس که شرایط عمومی و مهارتهای فردی مناسبی داشته باشد میتواند در این شغل مشغول به کار شود. با این حال، تقریبا تمامی شرکتها حداقل مدرک تحصیلی برای جذب نگهبان را دیپلم در نظر میگیرند و شانس استخدام متقاضیان زیر دیپلم بسیار پایین تر است.
اکثر موقعیتهای شغلی در حوزه نگهبانی نیاز به آموزش خاصی ندارد و صرفا آشنایی نسبی با پروتکلهای نگهبانی و تجهیزات امنیتی کافی است. اما برخی مشاغل نگهبانی حساستر مثل حراست بانک به آموزشهای ویژه مثل کار با اسلحه، باتوم، دورههای حافظت فردی و فیزیکی و … دارد. در حال حاضر موسسات و مراکز مختلفی اقدام به برگزاری دورههای آموزش نگهبان میکنند که شرکت در آنها میتواند فرصتهای شغلی بهتر و درآمد بالاتری برای شما ایجاد کند.
نگهبان حافظ و مراقب اموال و امنیت جانی افراد و کارکنان است و مسئولیت بسیار مهم و حساسی دارد. به همین دلیل کسی در این شغل پرخطر و مهم موفق میشود که واجد ویژگیها و مهارتهای فردی خاصی باشد.
برخی از مهارتهای یک نگهبان امین و مسئولیتپذیر عبارتند از:
علاوه بر مهارتهای بالا، افرادی که قدرت بدنی بالا و ورزیده داشته باشند نیز برای جذب نگهبان و حراست در اولویت هستند. حتی ممکن است برخی شرکتها برای جذب نگهبان محدودیت قد و وزن در نظر بگیرند و تنها افراد قد بلند، قوی هیکل و ورزشکاری را جذب کنند.
علاوه بر این، آشنایی با اصول کمکهای اولیه و CPR نیز میتواند در برخی موقعیتهای شغلی برای شما مزیت خوبی به حساب بیاید. به این ترتیب، در صورتی که مشکل یا سانحهای برای کسی پیش بیاید میتوانید قبل از رسیدن اورژانس، اقدامات لازم را انجام بدهید و جان انسانها را نجات دهید.
مدرک دیپلم: استخدام نگهبان نیازی به تحصیلات آکادمیک خاصی ندارد. با این حال، اکثر کارفرماها حداقل مدرک دیپلم را از متقاضیان میخواهند.
سابقه کاری: اگر تازه قصد دارید به عنوان نگهبان استخدام شوید صدها آگهی و فرصت شغلی در جاب ویژن وجود دارد که سابقه کار جزء شرایط لازم آنها نیست. با این حال، برای استخدام به عنوان نگهبان در سازمانهای بزرگ و معتبر و ارگانهای دولتی به سابقه و تجربه کاری هم نیاز خواهید داشت.
سن: توانایی جسمی و سلامتی عمومی جزء مهمترین عوامل موثر در شغل نگهبانی هستند و اکثر کارفرماها بازه سنی خاصی را در نظر میگیرند. با این وجود، برای مشاغلی مثل حراست بیمارستان، استخدام حراست در فرودگاه و مشاغل امنیتی و انتظاماتی معمولا متقاضیان جوانتر به خاط بنیه و قدرت جسمی بالاتر، در اولویت قرار دارند. اما برعکس، برای مشاغلی مثل نگهبان برج و مجتمع مسکونی، افراد میانسال و باتجربه شانس بهتری برای استخدام دارند.
ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی جزء شرایط لازم برای جذب نگهبان است. اگر در مصاحبه پذیرفته شوید اکثر کارفرماها برای استخدام نهایی از شما گواهی عدم سوءپیشینه و گواهی آزمایش عدم اعتیاد را نیز میخواهند.
شغل نگهبانی یکی از مشاغل حساس و کاربردی است و اکثر شرکتها، سازمانها و کسب و کارها به کار و استخدام نگهبان نیاز دارند. شغل نگهبانی نیازمند تحصیلات خاصی نیست و با مدرک حداقل دیپلم میتوانید مشغول به کار شوید. ولی موقعیت شغلی نگهبان، مامور حراست و سرایدار به ویژگیهای شخصیتی خاصی مثل امانتدار، صداقت، مسئولیتپذیری و تعهد بالا نیاز دارد؛ چون نگهبان مسئول امنیت افراد و اموال و حافظ منافع و داراییهای یک شرکت است. شغل نگهبان ساده یا سرایدار معمولا حقوق بالایی ندارد و حقوق پایه وزارت کار پرداخت میشود. اما هرچه مسئولیتها و وظایف نگهبان بیشتر شود به تبع آن، میزان درآمد و حقوق و دستمزد نیز بیشتر خواهد شد.
تا چند دهه قبل، شغل کارمندی داشتن، مزیتی بود که افراد زیادی رویای آن را در سر میپروراندند. اما از چند سال گذشته و با افزایش فشارهای اقتصادی، حقوق کارمندی دیگر پاسخگوی بسیاری از نیازهای خانوادهها نیست. همین مسئله باعث شده مزد ماهیانه کارمندان و کارگران که تحت عنوان «حقوق وزارت کار» معرفی میشود؛ محل مناقشه بسیاری باشد. در این مقاله به حقوق وزارت کار پرداختهایم.
در سال ۱۳۶۹ و پس از مدتها کش و قوس بر سر جزئیات، سند جامع حمایت از حقوق کارگر، به تصویب رسید. این قانون در دوازده فصل کلی تدوین شده است و در آن سعی شده به تمام مسائل بین کارگر و کارفرما رسیدگی شود. این دوازده فصل شامل موارد زیر است:
همانگونه که میبینید در فصل دوم این قانون درباره حقالسعی یا حقوق کارگر صحبت شده است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.
هر سال در لایحه بودجه، دولت مقدار افزایش حقوق کارمندان دولت را اعلام میکند و در صورت تصویب مجلس، اعمال خواهد شد. معمولا همین میزان افزایش برای حقوق کارگر هم در نظر گرفته میشود؛ اما این عدد باید در شورای عالی کار تصویب شود.
شورای عالی کار با حضور نمایندگان سه گروه کارگران، کارفرمایان و دولت تشکیل میشود و حق و حقوق کارگران در آنجا مورد بررسی قرار میگیرد. مبلغی که در این شورا به تصویب برسد؛ حداقل حقوقی است که باید حتما توسط کارفرما به کارگر پرداخت شود.
در حقوق پرداختی، به غیر از مبلغ پایه، ردیفهایی مانند حق مسکن، حق خواروبار، حق اولاد و پایه سنوات هم در نظر گرفته میشود که پرداخت آن به کارگر ضروری است. البته توجه داشته باشید که در قانون کار، کارمندان بخش خصوصی هم کارگر محسوب میشوند.
معمولا برای محاسبه حقوق وزارت کار، حداقل حقوق روزانه را محاسبه میکنند. در قانون کار، ۴۴ ساعت کار هفتگی اجباری است و بیشتر از آن اضافه کار محسوب میشود. بر این اساس بسیاری از سازمانها بهجای شش روز با هفت ساعت و بیست دقیقه کار، ترجیح میدهند پنج روز کاری با ساعات کاری بیشتر داشته باشند.
ارتباط بین حقوق و مدرک تحصیلی، یکی از اشتباهات رایج بین مردم است. مدرک دریافتی شما ممکن است بر جایگاه شغلی یا سازمانی که در آن پذیرفته میشوید تاثیرگذار باشد؛ اما از نظر قانونی هیچ الزامی برای کارفرما ایجاد نمیکند که حقوق بیشتری به شما پرداخت کند.
همین مسئله باعث شده در بازار کار امروز، اهمیت مهارتها و تخصصهای شغلی بیشتر از مدرک تحصیلی شما باشد. چرا که کارفرما اگر از کار و تخصص شما رضایت داشته باشد ممکن است حقوقتان را افزایش دهد ولی حتی اگر دکترا داشته باشید و از مهارت خاصی بهره نبرید؛ احتمالا همان حقوق پایه کارگر را دریافت خواهید کرد.
· سطح ارشدیت: حقوق یک کارمند با کارشناس ارشد یا مدیر یکی نیست و در سطوح بالاتر، میزان دریافتی بالاتر هم میرود.
· سابقه کار: مهمترین فاکتور در میزان حقوق و افزایش آن، سابقه کار است. بنابراین اگر هنوز در ابتدای راه هستید؛ ناامید نشوید و درخواست درآمد بالا نداشته باشید. قطعا با مرور زمان و افزایش سابقه کاری، دریافتیتان هم بیشتر خواهد شد.
در سالهای اخیر، کارفرماهای بیشتری اهمیت رضایت شغلی را درک کرده و در پی برطرف کردن نیازهای کارکنان خود برآمدهاند. مخصوصا سازمانهایی که قادر به تامین حقوقهای بالا نیستند؛ ترجیح میدهند با ارائه امکانات و مزایای شغلی به کارکنان خود، آنها را برای انتخاب مجموعه ترغیب کنند.
این مزایا، طیف گستردهای از نهار و صبحانه، وام و پاداش، بیمه تکمیلی، اتاق بازی و… را شامل میشوند. جالب است بدانید طی اطلاعات به دست آمده از جاب ویژن، مزیت «پاداش» با بیشتر از هفتاد درصد محبوبیت، جایگاه اول را به خود اختصاص داد و مزایایی مانند اتاق بازی، فضای استراحت و پزشک سازمانی، کمترین اهمیت را از نگاه کارکنان داشتند.
فردی که یک سال گذشته در واحد کارگاهی مشغول بوده باشد؛ در پایان سال مبلغی برابر با دو برابر حقوق پایه ماهیانه خود به عنوان عیدی دریافت خواهد کرد. اگر میزان کارکرد شما از یک سال کمتر باشد؛ تعداد ماههایی که مشغول بهکار بودهاید را در دو برابر حقوق پایه ماهیانهتان ضرب کرده و به ۱۲ تقسیم کنید. البته برای محاسبه دقیقتر معمولا از حقوق و دستمزد روزانه استفاده میشود.سقف عیدی که فردی میتواند دریافت کند؛ برابر با سه برابر حداقل حقوق مزد در آن سال است.
سنوات یکی از مزایای اجباری است که در پایان سال کاری به کارگر یا کارمند پرداخت میشود. مبلغ حق سنوات بهازای هر یک سال برابر با یک ماه از حقوقتان خواهد بود. توجه داشته باشید که این مبلغ در هر صورت به شما تعلق میگیرد و حتی استعفا از کار در هر زمانی یا ترک کار هم مانع از دریافت سنوات نخواهد شد. البته حق سنوات با پایه سنوات متفاوت است. فرمول محاسبه سنوات به شکل زیر است:
تعداد ماههای کارکرد × آخرین پایه حقوق⁄ ۱۲
بهطور مثال اگر از ابتدای مهر ماه در سازمان استخدام شدهاید و حقوق پایهتان دو میلیون تومان است؛ در پایان سال مبلغی برابر با یک میلیون تومان بهعنوان حق سنوات دریافت خواهید کرد. البته ممکن است کارفرما حق سنوات را در پایان سال نپردازد و تصمیم بگیرد سنوات تمام سالهایی که کار کردهاید را یکجا هنگام فراغت از کار به شما پرداخت کند.
در اینصورت هنگام تسویه حساب، سنوات تمام سالهای خدمت بر اساس حقوق ماه آخرتان محاسبه خواهد شد. به طورمثال اگرشش سال است که در سازمانی مشغول به کار هستید و حقوق سالهای اولیه شما کمتر از دو میلیون تومان بوده اما در سال آخر ۵ میلیون تومان دریافت کردهاید؛ سنوات شما هنگام فراغت از کار برابر با ۳۰ میلیون تومان خواهد بود.
دریافت حقوق و دستمزد یکی از اصلیترین دلایل هر فرد برای کار کردن است. از سالها پیش، شورای عالی و وزارت کار تمام تلاش خود را کردهاند تا با وضع قوانینی، از تضییع حقوق کارگران و کارمندان جلوگیری کرده و حداقلی برای حقوق دریافتی تعیین کنند. اما قطعا تفاوت شایانی بین افراد تازهکار و افراد باسابقه و یا مدیران و کارمندان وجود دارد. برای مشاهده آگهی استخدام جدید کلیک کنید.
رانندگی یکی از مشاغل کاربردی و حساس است و اکثر شرکتها، کارخانهها و سازمانها برای حمل و جابجایی محصولات خود به استخدام راننده پایه یک نیاز دارند. افرادی که متقاضی این موقعیت شغلی هستند لازم است قبل از هرچیز گواهینامه پایه یک رانندگی را کسب کرده باشند. البته به جز گواهینامه، فردی که میخواهد به عنوان راننده استخدام شود باید تجربه و مهارت بالایی در رانندگی به مدت طولانی را داشته باشد. در این مقاله، در مورد شرایط استخدام راننده پایه یک و مدارک و مهارتهای مورد نیاز برای آن صحبت خواهیم کرد.
راننده پایه یک به فردی میگویند که بعد از قبولی در آزمونهای تئوری و عملی موفق به کسب گواهینامه پایه یکم شده باشد. این فرد بعد از مدتی کارآموزی در کنار یک راننده باتجربه (به عنوان شاگرد شوفر) میتواند به عنوان راننده پایه یک استخدام شود. رانندگان پایه یکم مجوز رانندگی ماشینهای سنگین بالای ۶ تن مثل کامیون، خاور و تریلی را دارند و اغلب وظیفه حمل و جابجایی بار و محصولات در سطح شهر یا به شهرهای دیگر را برعهده دارند.
رانندگان ماشینهای سنگین معمولا ساعات طولانی، تا ۷۰ ساعت در هفته مشغول رانندگی هستند و به مهارتها و تواناییهای خاصی نیاز دارند. البته ساعات کاری راننده پایه یک به محل کار هم بستگی دارد و در برخی شرکتها کمتر یا بیشتر است. به طور مثال ممکن است ساعات کاری راننده در یک شرکت از صبح تا عصر باشد و در برخی شرکتها نیاز به شیفتهای طولانی و رانندگی بین شهری نیز وجود داشته باشد. ادامه مطلب ...