جاب ویژن

جاب ویژن راه حل جامع کاریابی و استخدام

جاب ویژن

جاب ویژن راه حل جامع کاریابی و استخدام

بیمه بیکاری مخصوص چه کسانی است؟

از نظر قانون، بیکار به شخص بیمه‌شده‌ای گفته می‌شود که بدون میل و اراده خود بیکار شده و اکنون آماده به کار است و می‌تواند در محیط کار جدید فعالیت خود را آغاز کند. پس اگر از طرف سازمانی که در آن مشغول به کار بوده‌اید، بیمه شده باشید و کارفرما به شما اعلام کرده باشد که دیگر نیازی به حضور شما در محل کار نیست، واجد شرایط دریافت مقرری بیکاری هستید. این قانون در مورد بیمه‌شدگانی که به خاطر حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، جنگ و آتش‌سوزی شغل خود را از دست می‌دهند نیز صدق می‌کند. پس متوجه شدیم بیمه بیکاری چیست. البته ذکر این نکته بسیار ضروری است که شما حق رد کردن مشاغل پیشنهادی در آگهی‌ استخدام که مرتبط با مهارتتان هست را ندارید.

شرایط دریافت بیمه بیکاری

بیمه بیکاری در واقع مقرری ماهیانه‌ای است که وزارت کار برای افرادی تعیین کرده که به صورت غیر ارادی کار خود را از دست داده‌اند. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات جامع ‌تری از این بیمه به شما بدهیم.

شرایط مورد نیاز دریافت بیمه بیکاری

اگر شرایط زیر را داشته باشید، بیمه بیکاری به شما تعلق می‌گیرد:

·       مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی باشید؛ یعنی شغل آزاد نداشته و یا صاحب کسب و کار نباشید.

·       تبعه کشورهای دیگر نباشید (تابعیت ایران یکی از ویژگی‌های ضروری برای دریافت بیمه بیکاری است.)

·       مستمری‌بگیر، بازنشسته یا از کارافتاده نباشید.

·       پیش از بی کاری، حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشید. البته در مورد این قانون تبصره‌ای وجود دارد که می‌گوید: افراد بیمه شده‌ای که به دلیل بروز حوادث غیرمترقبه مانند جنگ، زلزله، آتش‌سوزی و سیل کار خود را از دست می‌دهند، برای دریافت بیمه بیکاری نیازی به داشتن سابقه پرداخت حق بیمه برای مدت زمان مشخص را ندارند. این افراد حتی اگر در اولین روز کاری خود نیز بر اثر چنین حوادثی بی کار شوند، در صورت داشتن سایر شرایط، واجد شرایط بیمه بیکاری خواهند بود.

·       به صورت غیر ارادی از کار اخراج شده باشید؛ ارادی یا غیرارادی بودن بیکاریِ فرد، به تشخیص کمیته‌ای متشکل از نمایندگانِ سازمان تأمین اجتماعی و اداره کار و امور اجتماعی محل اشتغال بیمه‌شده بستگی دارد.

روند و مدارک ثبت درخواست

اگر شرایط دریافت این کمک‌هزینه را دارید؛ باید هرچه سریع‌تر با مدارک مورد نیاز به اداره کار مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت نمایید. توجه داشته باشید که از زمان از دست دادن کارتان؛ فقط سی روز فرصت دارید تا برای دریافت این مبلغ اقدام کنید. اگر بنا به هر دلیلی نتوانستید در این مهلت تقاضای خود را ثبت کنید؛ تا سه ماه مهلت دارید مدارکی را ارائه دهید که نشان می‌دهند عذر موجهی برای عدم اقدام در سی روز اول داشته‌اید.

در اولین مرحله، باید در سامانه بیمه بیکاری یا سامانه جامع روابط کار حساب کاربری ایجاد کنید. برای احراز هویت می‌توانید به پیشخوان دولت یا شعب بانک رفاه کارگران مراجعه کنید. سپس مدارک موردنیاز را در سامانه بیمه بیکاری بارگذاری کرده و در خواست خود را تکمیل نمایید. به یاد داشته باشید که این مبلغ به حساب بیمه بیکاری شما واریز خواهد شد. بنابراین حتما باید در بانک رفاه کارگران حساب باز کرده باشید

مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست به شرح زیر است:

·       اصل و کپی قرارداد یک سال آخر یا رای صادرشده مبنی بر اشتغال شما

·       ۴ قطعه عکس ۳*۴ جدید

·       اصل و کپی مدارک تحصیلی و یا گواهینامه‌های دوره‌های فنی

·       شناسنامه و کارت ملی

·       کارت پایان خدمت

·       یک جلد پوشه روغنی

·       کپی از صفحه اول دفترچه بیمه

·       نامه اخراج یا عدم نیاز کارفرما یا رای‌های صادرشده

·       داشتن حساب بیمه بیکاری

مبلغ پرداختی وزارت کار به عنوان بیمه بیکاری

طبق قانون، مقرری روزانه بیمه بیکاری ۵۵% متوسط دستمزد، حقوق یا کارمزد روزانه فرد بیمه‌شده است. این متوسط حقوق، برای حقوق دریافتی سه ماه اخیر شما محاسبه می‌گردد، اما در هر صورت مبلغ کُلی آن نباید از حداقل دستمزد تعیین‌شده برای هر سال کمتر، یا از ۸۰% متوسط دستمزد یا حقوق بیمه‌شده بیشتر باشد.

تا چه زمانی حقوق بیکاری دریافت میکنیم؟

بر مبنای مدت سابقه بیمه و مجرد یا متاهل بودن شما، مدت زمانی که بیمه بیکاری به شما پرداخت می‌شود؛ متفاوت است. در جدول زیر اطلاعات کلی راجع به این قضیه آمده است و همان‌طور که مشخص است حداقل و حداکثر مدت دریافت این وجه، ۶ و ۵۰ ماه خواهد بود.

ذکر این نکته ضروری است که مدت زمانی که این وجوه را دریافت کرده‌اید، به‌عنوان سابقه بیمه برای شما در نظر گرفته می‌شود ولی در این زمان مبالغی که معمولا کارفرما موظف است پرداخت کند از جمله عیدی، سنوات و. را دریافت نخواهید کرد.

سابقه بیمه

وضعیت تاهل

مدت زمان دریافت مقرری بیکاری

از 6 تا 24 ماه

مجرد

به مدت 6 ماه

از 6 تا 24 ماه

متاهل

به مدت 12 ماه

از 25 تا 120 ماه

مجرد

به مدت 12 ماه

از 25 تا 120 ماه

متاهل

به مدت 18د ماه

از 121 تا 180 ماه

مجرد

به مدت 18 ماه

از 121 تا 180 ماه

متاهل

به مدت 26 ماه

از 181 تا 240 ماه

مجرد

به مدت 26 ماه

از 181 تا 240 ماه

متاهل

به مدت 36 ماه

از 241 ماه به بالا

مجرد

به مدت 36 ماه

از 241 ماه به بالا

متاهل

به مدت 50 ماه

 

چه قدر طول می‌کشد تا پول به حسابمان واریز شود؟

در قانون اینگونه ذکر شده که شما باید نهایتا در مدت 30 روز بعد از بیکاری خود مدارک و مستندات لازم را به اداره کار و تامین اجتماعی محل سکونت تحویل دهید، در غیر این صورت تا 3 ماه پس از بیکاری فرصت دارید که مدارک خود را مبنی بر داشتن عذر موجه جهت عدم اقدام، به همان اداره کار محل سکونت خود بفرستید.

بعد از تحویل این مدارک به اداره کار محل سکونت، این سازمان موظف است نهایتا 30 روز بعد از تحویل مدارک از جانب شما، نظر خود را در خصوص واجد شرایط بودن یا نبودن شما اعلام کند.

در صورت احراز شرایط باید شما را با معرفی‌نامه کتبی به سازمان تامین اجتماعی جهت دریافت مقرری معرفی کند. سپس این سازمان نیز پس از بررسی‌های لازم و در صورت داشتن شرایط، نهایتا پس از 10 روز نسبت به پرداخت مقرری شما اقدام خوهد کرد.

با این اوصاف می‌توان گفت چنانچه خود شما در اولین زمان ممکن برای این کار اقدام کنید، نهایتا بین 40 تا 50 روز بعد می‌توانید مقرری خود را دریافت کنید. این زمان می‌تواند بسیار کمتر و حتی بیشتر از این بازه زمانی باشد

جمع بندی

مبلغ پرداختی و مدت زمان آن بستگی به سابقه بیمه شما دارد. دریافت این مقرری می‌تواند کمک شایانی به شرایط زندگی شما در ایام بیکاری کند. مخصوصا که در روزهایی که شاغل بوده‌اید؛ هر ماه بخشی از حقوقتان بابت دریافت این مقرری به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده است.

این روزها به خاطر شرایط اقتصادی، اگر کسی بدون میل و اراده خود بی کار شده باشد و از طرف سازمانی که در آن مشغول به کار بوده، بیمه شده باشد واجد شرایط دریافت مقرری بیکاری می‌گردد و می‌تواند مقرری ماهیانه‌ای به عنوان بیمه بیکاری دریافت نماید. فرد بیکار، برای دریافت این کمک هزینه باید حداکثر تا ۳۰ روز از تاریخ بیکار شدنش‌، موضوع را به واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوطه اطلاع دهد و آمادگی خود را برای اشتغال مجدد اعلام کند. برای مشاهده آگهی استخدام و کار کلیک کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد