حجم و فشار کارهای دفتری و اداری روزمره در سازمانهای بزرگ که دارای سلسله مراتب و بخشهای متعددی هستند اغلب بسیار بالا است و شرکتها و کسب و کارهای کوچک نیز کارهای دفتری خودشان را دارند. مسئولیت اصلی کارمند اداری یا منشی، رسیدگی، هماهنگی و سازماندهی این امور است تا همهچیز با نظم و سرعت پیش برود و دیگر کارکنان بتوانند با خیال راحت بر وظایف تخصصی خود تمرکز داشته باشند.
با رشد روزافزون فناوری و دیجیتالی شدن بسیاری از کارها، نیاز به کارمندان اداری نیز به مروز زمان کاهش خواهد داشت با این حال، هنوز، به ویژه در کشورهای جهان سوم مثل ایران که کاغذبازی و بروکراسی اداری هنوز با خدمات دیجیتال جایگزین نشده، نیاز به استخدام کارمند اداری و منشی تقاضای زیادی دارد.
در این مقاله جاب ویژن قصد داریم در مورد شرایط، تحصیلات و مهارتهای مورد نیاز برای استخدام کارمند اداری صحبت کنیم و بازار کار و دورنمای شغلی این موقعیت کاری را با یکدیگر بررسی کنیم.
اکثر کارمندان ادارای نیازمند مهارتهای تخصصی بالایی نیستند؛ اما لازم است مهارتهای فردی خاصی داشته باشند تا به خوبی از پس وظایف شغلی اداری بربیایند. به طور کلی، واحدهای منابع انسانی سازمانها در جلسه مصاحبه برای استخدام کارمند اداری، توجه زیادی به مهارتهای فردی زیر دارند:
البته در برخی سطوح شغلیِ اداری، علاوه بر مهارتهای نرمی که در بالا به آنها اشاره کردیم، به مهارتهای سخت و تخصصی هم نیاز است. تسلط به مجموعه آفیس، توانایی کار با نرمافزارهای حسابرداری و نرمافزارهای آماری از جمله این مهارتها هستند. گاهی اوقات، تسلط به زبان انگلیسی یا یک زبان خارجی دیگر نیز باعث افزایش فرصتهای شغلی کارمند اداری و منشی برای کارجویان میشود.
کارمندان اداری هم مثل سایر مشاغل در سازمانهای بزرگ دارای سطوح شغلی مختلفی هستند که وظایف و مسئولیتهای آنها با هم تفاوت دارد و شرح وظایف کارمند اداری تا حد زیادی به زمینه فعالیت و اندازه سازمان بستگی دارد. با این حال، به طور کلی میتوان گفت که هدف سازمانها از استخدام کارمند اداری، انجام امور زیر است:
مسئولیتهای گفته شده در بالا جزء وظایف کلی و عمومی کارمندان اداری هستند؛ اما بعضی از کارمندان اداری، بسته به بخش یا سازمانی که در آن کار میکنند، وظایف تخصصی دیگری نیز ممکن است داشته باشند که عبارتند از:
حجم کاری کارمند اداری یا منشی به اندازه سازمان و نوع فعالیت آن بستگی دارد و در هر شرکت و کسب و کاری ممکن است متفاوت باشد. بعضی از سازمانهای متوسط که در حال رشد و پیشرفت هستند معمولا حجم کاری زیادی برای کارمندان اداری دارند. زیرا درآمد این سازمانها برای بهخدمتگیری تعداد زیادی کارمند اداری، چندان بالا نیست و یک نفر باید تمام امور را انجام بدهد. با این حال، میزان درامد این کارمندان از منشیها که معمولا حجم و ساعات اداری کمتری دارند، بالاتر است.
در سازمانهای بزرگتر، سلسلهمراتب و بروکراسی اداری کاملا مشخص شده و هر بخش، تعدادی کارمند اداری دارد که وظایف به طور مناسبی بین آنها تقسیم شده است. همچنین، بعضی از جایگاههای شغلی در این سازمانها که مکاتبات زیادی دارند، دارای منشی اختصاصی هستند. بنابراین، حجم کارهای اداری و دفتری به طور مناسبی بین کارمندان و منشیها، تقسیم میشود و حجم کاری معقولی برای هر فرد در نظر گرفته میشود.
کارمند اداری دارای سطوح شغلی مختلفی است که تنها با تجربه میتوانید از آنها عبور کنید. تحصیلات دانشگاهی، نقش چندان مهمی در پیشرفت شما به عنوان یک کارمند اداری ندارد. و هرچه تجربه شما بالاتر برود و سطح شما به عنوان یک کارمند اداری، بهبود یابد، میزان درآمد شما نیز بیشتر می شود. این افزایش دستمزد شاید با افزایش حجم کاری همراه نباشد، اما حتما باعث افزایش مسئولیتهای شما میشود.
معمولا در شروع فعالیت به عنوان کارمند اداری، توسط کارمندان باسابقهتر آموزش داده میشوید تا با روند کارها آشنا شوید. این مرحله اغلب چند ماه طول میکشد و شما با سیاستهای سازمان و سیستم کاری آن، آشنا میشوید. سپس میتوانید به سطوح شغلی بالاتر ارتقاء پیدا کنید و درآمد بالاتری داشته باشید.
شغل کارمند اداری و همین طور منشی گری به مدرک تحصیلی خاصی نیاز ندارد و با داشتن لیسانس در هر رشتهای میتوانید فعالیت خود را شروع کنید. با این حال، تجربه و کسب مهارتهای لازم، حرف اول را در پیشرفت به عنوان کارمند اداری میزند. با توجه به روند فزاینده دیجیتالی شدن بسیاری از فرآیندها در سازمانها، نیاز به استخدام کارمند اداری، روزبهروز کاهش پیدا میکند. بنابراین، کسب مهارتهای تخصصی برای حفظ فرصتهای شغلی برای کارمندان اداری، ضروری به نظر میرسد.
هر شرکت و کسبوکاری، صرف نظر از اندازه و تعداد کارکنان، برای پیشبرد سریع و منظم کارهای دفتری و اداری، نیازمند استخدام کارمند اداری و منشی است. وظایف اصلی کارمندان اداری و منشیها انجام کارهای دفتری و کاغذبازیهای روزانه سازمان است. بنابراین، دیگر کارکنان سازمان که وظایف تخصصی را به عهده دارند، میتوانند تمامی زمان، انرژی و تمرکزشان را روی کار اصلی خود قرار دهند.
سازمانهای مختلفی به استخدام کارمندان اداری نیاز دارند، به طور مثال بیمارستان ها، ادارات دولتی، سازمانهای تجاری بزرگ و … فرصتهای شغلی زیادی برای کارمندان اداری وجود دارد؛ همچنین آگهیهای استخدام منشی آموزشگاه و مطب نیز بسیار زیاد هستند.
هر سازهای که طراحی میشود، ساختمان مسکونی کوچک باشد، چه یک پل بزرگ، نیازمند معماری است. معمار کسی است که سازههایی را که هنوز وجود خارجی ندارند، طراحی میکند. البته مهندسین معمار در بازسازی بناها نیز نقش دارند. بنابراین، تمامی سازمانهای فعال در زمینهی ساختوساز، نیازمند استخدام مهندس معمار هستند. البته خیلی از شرکتها که میخواهند ساختمانهای خودشان را بسازند، طراحی ساختمان را به صورت پروژهای به یک مهندس معمار میسپارند. کار اصلی مهندسین معمار، طراحی شکل ظاهری ساختمان با در نظر گرفتن جنبههای هنری و البته، امکان اجرای مهندسی است.
از آنجایی که همهی ما ارتباط بسیار مهمی با سازهها داریم بیش از ۸۰ درصد از زمان خود را در ساختمانها سپری میکنیم، ظاهر و ویژگیهای ساختمانها تأثیرات بسیاری زیادی روی ما دارند. به همین دلیل، مهندسی معماری رشتهی بسیار مهمی محسوب میشود و حتی میتواند روی فرهنگ یک جامعه اثرات عمیقی داشته باشد.
مهندسی معماری یک شغل نسبتا پرطرفدار است و درآمد خوبی هم دارد. به همین دلیل، استقبال خوبی از این رشته میشود. اما آیا فقط تحصیلات برای استخدام شدن به عنوان مهندس معمار کافی است؟ متأسفانه بازار کار این رشته آنقدر خوب نیست که همهی فارغالتحصیلان بتوانند بلافاصله در مشاغل مرتبط، مشغول به کار شوند و برای تصاحب فرصتهای شغلی، یک رقابت طبیعی وجود دارد. البته تعداد آگهیهای استخدام مهندس معمار و شهرسازی نیز کم نیست.
برای مشاهدهی بیشترین آگهیهای استخدام مهندس معمار میتوانید به وبسایت کاریابی آنلاین جاب ویژن مراجعه کرده و برای این آگهیها، رزومه بفرستید.
در ایم مقاله میخواهیم رشتهی معماری را به شما معرفی کنیم و در رابطه با مهارتهای مهندسین معمار و کارهایی که این مهندسین انجام میدهند، گفتگو نماییم.
رشتهی مهندسی معماری، رشتهای نسبتا جدید است و در اواسط قرن بیستم معرفی شد. مهندسین معمار دانش عملی و نظری را در طراحی ساختمانها و سیستمهای داخلی ساختمانها به کار میگیرند. هدف این رشته، ساخت ساختمانهایی با کارایی بالاست که ایمن، سالم، راحت و زیبا باشند و با اصول توسعهی پایدار، مطابقت کنند. مهندسین معمار، در قالب تیمهای متشکل از متخصصین مختلف، با بهکارگیری اصول علمی سازه، مکانیک، برق، نورپردازی و آکوستیک، از تخصص خودشان برای مفهومیسازی، طراحی، ساخت، اجرا و مرمت محیطهای ساختمانی استفاده میکنند.
به کسی که این کارها را انجام میدهد، مهندس معمار گفته میشود. در واقع، مهندس معمار ظاهر داخلی و خارجی و ویژگیها و امکانات ساختمانها را طراحی میکند و با مهندس عمران فرق دارد زیرا کار مهندس عمران این است که اسکلتی مستحکم برای طراحی که مهندس معمار ارائه میدهد، طراحی و اجرا نماید.
این رشته، رشتهای نسبتا جدید است و در اواسط قرن بیستم معرفی شد. مهندسین معمار دانش عملی و نظری را در طراحی ساختمانها و سیستمهای داخلی ساختمانها به کار میگیرند. هدف این رشته، ساخت ساختمانهایی با کارایی بالاست که ایمن، سالم، راحت و زیبا باشند و با اصول توسعهی پایدار، مطابقت کنند.
رشتهی مهندسی معماری گرایشهای مختلفی دارد و مهندسین معمار میتوانند دارای یکی از تخصصهای زیر باشند:
این متخصصین، اثری ماندگار روی جامعه دارند. از آنجایی که مردم حدود ۸۶ درصد از وقتشان را درون ساختمانها میگذرانند، آنها روی محیط داخلی ساختمانها که اهمیت زیادی روی شرایط انسانی و سلامت جامعه دارد، تمرکز میکنند. به علاوه، مهندسین معمار با ارائهی راهکارهایی برای کاهش مصرف انرژی در ساختمانها و کاهش ردپای کربنی ساکنین ساختمانها، به اصول توسعهی پایدار نیز پایبند هستند. مهندسی معماری به عنوان رشتهای با بالاترین قابلیت برای مقابله با تغییرات آب و هوایی شناخته شده است.
برای مشاهدهی آگهیهای استخدام مهندس معمار در گرایشهای فوق کلیک کنید.
برای آشنایی کامل با شغل مهندسی معماری کلیک کنید.
منظور از بازاریابی دیجیتالی یا digital marketing، استفاده از فناوریهای دیجیتالی مثل شبکههای اجتماعی، وبسایتها، SMS و ... برای بازاریابی محصولات و خدمات یک شرکت میباشد. به کسی که استراتژی دیجیتال مارکتینگ را تعیین کرده و اجرا میکند، کارشناس دیجیتال مارکتینگ یا دیجیتال مارکتر گفته میشود.
پیشبینی میشود که بازار کار دیجیتال مارکتینگ از سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۳۰، حدود ۱۰ درصد رشد داشته باشد. این میزان، بیش از دو برابر رشد تمامی مشاغل در بازهی زمانی فوق است. حوزهی دیجیتال مارکتینگ شامل شاخههای مختلفی مثل بهینهسازی موتور جستجو (SEO)، بازاریابی در شبکههای اجتماعی، بازاریابی از طریق ایمیل، PPC، و … است.
برای مشاهدهی آگهیهای استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ در شرکتهای معتبر، کلیک کنید.
اکثر کارفرمایان در استخدام کارشناس مارکتینگ، به تحصیلات اهمیت میدهند. فارغالتحصیلان رشتهی مدیریت بازرگانی، به ویژه آنهایی که در گرایش بازاریابی تحصیل کردهاند، در اولویت تصاحب فرصتهای شغلی مارکتینگ قرار دارند. البته، مجموعهای از مهارتها، به همراه تجربهی کار بازاریابی، اهمیت زیادی در این شغل دارند.در این مقاله میخواهیم شغل کارشناس دیجیتال مارکتینگ را به طور کامل برای شما توضیح دهیم.
بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ (به انگلیسی digital marketing) همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، به معنی استفاده از فناوریها و ابزارهای دیجیتالی شامل وبسایتها، شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام و ... ، ایمیل و SMS برای بازاریابی خدمات و محصولات یک سازمان تجاری است. این کار نیازمند طراحی و اجرای استراتژیها و کمپینهایی است و به کسی که چنین کارهایی را انجام میدهد، دیجیتال مارکتر (به انگلیسی digital marketer) گفته میشود.
دیجیتال مارکتینگ شامل شاخههای مختلفی است که در اینجا چند مورد از آنها را برای شما نام میبریم:
· کارشناس سئو: بهینهسازی موتور جستجو (Search Engine Optimization) یا همانSEO (سئو) بخ مجموعه کارهایی گفته میشود که برای بالا رفتن رتبهی یک وبسایت گوگل انجام میشود.
سئو به دو شیوهی محتوایی و تکنیکی انجام میشود. نوع محتوایی که نیازمند تحقیق کلمهی کلیدی و آشنایی با ابزارهای مختلف و الگوریتمهای گوگل برای شناسایی محتوای باکیفیت است. نوع تکنیکی که شامل مجموعهای از اقدامات فنی در سطح طراحی سایت و دیتا اینتری میباشد.
در واقع، سئو کردن رقابتی است که بین کارشناسان سئو در سازمانهای مختلف در جریان است تا رتبهی خود را در گوگل ارتقاء دهند. هدف غالیی، رسیدن به نتیجهی اول گوگل برای کلمهکلیدی اصلی مد نظر آن سازمان است.
برای مشاهدهی آگهیهای استخدام کارشناس سئو و ارسال رزومه به آنها میتوانید به وبسایت کاریابی اینترنتی جاب ویژن مراجعه کرده و در بخش «فرصتهای شغلی» جستجو کنید.
· Content marketing: در بازاریابی محتوایی با تولید محتواهای نوشتاری، صوتی یا تصویری جذاب و منحصر به فرد، مخاطبان جذب میشوند و میتوان آنها را تبدیل به مشتری کرد.
· Social media marketing: این نوع بازاریابی در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام، لینکدین و ... انجام میشود. اهدف از بازاریابی شبکههای اجتماعی، عبارتند از:
o هدایت مخاطبان در شبکههای اجتماعی به وبسایت هدف
o گرآدوری اطلاعات دموگرافیک مخاطبان
o ارتباط برقرار کردن با مشتریان
o افزایش آگاهی از برند
o شناسایی پرسونای مشتریان و مخاطبان
رشتهای تحت عنوان دیجیتال مارکتینگ در دانشگاههای کشور ما تدریس نمیشود و بنابراین، مدرک تحصیلی در این رشته اهمیت زیادی ندارد زیرا اکثر متخصصان دیجیتال مارکتینگ، به صورت خودآموز یا با شرکت در کلاسهای آموزشی که توسط شرکتهای فعال در این حوزه برگزار میشوند، این تخصص را کسب کردهاند.
با این حال، بعضی رشتهها مثل رشتههای مرتبط با مدیریت، بازاریابی و علوم اجتماعی، میتوانند به شما کمک کنند که بازاریاب دیجیتالی بهتری شوید. از این میان میتوان به رشتههای مدیریت بازرگانی، MBA، رواشناسی، علوم اجتماعی، روابط عمومی، اقتصاد و ... اشاره کرد. داشتن یک مدرک تحصیلی لیسانس در هر یک از این رشتهها، شانس شما برای استخدام شدن در شغل دیجیتال مارکتینگ را تا حد زیادی بالا میبرد.
تبدیل شدن به یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ موفق در گروی داشتن مجموعهای از مهارتهای سخت و مهارتهای نرم است. مهارتهای سخت به مهارتهایی گفته میشود که شما باید آنها را بیاموزید. برای مثال، مهارتهای نرمافزاری، مهارتهای سخت هستند. مهارتهای نرم به مهارتهایی گفته میشود که میتوانند ذاتی باشند ولی از طریق آموزش و تمرین، قابل تقویت شدن هستند.
از مهمترین مهارتهای سخت برای این شغل میتوان به توانایی کار کردن با ابزارهای گوگل و شبکههای اجتماعی مختلف، مهارتهای نرمافزاری به ویژه مایکروسافت اکسل، توانایی کار کردن با ابرازهای سئو، مهارت در زبان انگلیسی و مهارت تحلیل KPIها اشاره کرد. مهارتهای نرمی مثل مهارتهای ارتباطی خوب، کنجکاو و پیگیر بودن، علاقه به یادگیری، توانایی درک عواطف و افکار افراد دیگر، سازگاری با شرایط مختلف، کنار آمدن با دیگران و توانایی انجام همزمان چندین کار نیز از ضروریات این شغل هستند.
سازمانهایی که بیشترین نیاز را به دیجیتال مارکترها دارند عبارتند از:
رشته مهندسی عمران یکی از محبوبترین رشتههای مهندسی در دانشگاه است و گرایشهای بسیار متنوعی دارد. از آنجا که هر کدام از این گرایشها، کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند؛ به این ترتیب، سازمانهای بسیاری به استخدام مهندس عمران نیاز دارند.
مهندسین عمران مسئولیت طراحی و اجرای ساختمانها و زیرساختهایی مثل جادهها، تونلها، پلها و سدها را بر عهده دارند و این رشته، یکی از قدیمیترین رشتههای مهندسی به حساب میآید. در حال حاضر موقعیتهای استخدام مهندسی عمران در جهان وضعیت بسیار خوبی دارد و سازمانها و شرکتهای زیادی به استخدام مهندس عمران نیاز دارند.
در این مقاله جاب ویژن قصد داریم در مورد شرایط استخدام مهندس عمران و همچنین تحصیلات و مهارتهای مورد نیاز مهندسی عمران، شرایط کاری این گروه شغلی و آینده کاری مهندسی عمران صحبت کنیم تا دید بهتری از این حوزه کاری به دست بیاورید.
دانشجویان میتوانند گرایشهای مختلف عمران را انتخاب کنند و با تحصیل در آنها شغل مناسبی برای خود پیدا کنند. در ادامه به مهمترین گرایشهای عمران در دانشگاه اشاره میکنیم:
گرایش مهندسی عمران
گرایش مهندسی عمران، اصلیترین گرایش مهندسی عمران در مقطع لیسانس، است. در صورتی که در این رشته تحصیل کنید دو گزینه پیش رو خواهید داشت: میتوانید بلافاصله بعد از پایان تحصیل وارد بازار کار شوید و هم برای ادامه تحصیل در اکثر گرایشهای این رشته در مقطع کارشناسی ارشد، آماده خواهید بود.
گرایش علوم مهندسی
علوم مهندسی به عبارتی، پایهایترین گرایش مهندسی عمران به حساب میآید. در صورتی که علاقهمند به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر مهندسی عمران باشید، بهتر است که از گرایش علوم مهندسی شروع کنید.
گرایش مهندسی نقشهبرداری
یکی دیگر از گرایشهای مهندسی عمران که بازار کار خوبی دارد مهندسی نقشهبرداری است و برای ورود به این بازار کار، تنها نیازمند مدرک کارشناسی میباشید. مهندسین نقشهبرداری، مکان دقیق اجرای پروژه را مشخص میکنند و آن را از نظر ویژگیهای زمینشناسی بررسی میکنند.
گرایش مهندسی اجرایی عمران
کار اصلی مهندس اجرایی عمران، نظارت بر اجرای صحیح پروژههای ساختوساز است. در صورتی که میخواهید بلافاصله بعد از پایان دوره کارشناسی، وارد بازار کار شوید، این گرایش برای شما گزینهای بسیار عالی است و بازار کار بسیار خوبی دارد.
مهندسی عمران، حوزه کاری بسیار گسترده و متنوعی است و مشاغل متعددی را شامل میشود. هر شغلی ممکن است الزامات کاری و وظایف و مسئولیتهای متنوعی را در بر بگیرد. با این حال، میتوان مسئولیتهای شغلی این مهندسین را به طور کلی به این شرح بیان کرد:
برای اینکه به یک مهندس عمران تبدیل شوید، باید در یکی از گرایشهای این رشته در کارشناسی یا بالاتر، فارغالتحصیل شوید. البته برای بعضی از گرایشهای مهندسی عمران مثل نقشهکشی، میتوان با مدرک کاردانی نیز وارد بازار کار شد. با این حال، حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز برای شرکت در آزمون نظام مهندسی، کارشناسی است.
هرچند با مدرک لیسانس عمران به ویژه گرایش عمران میتوانید وارد بازار کار شوید و شغل مناسبی پیدا کنید؛ اما، اگر به زمینهای خاص علاقمند باشید میتوانید به تحصیلات خود در مقاطع بالاتر ادامه دهید تا در آینده، شغلی تخصصیتر و احتمالا با درآمد بالاتر پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر به حوزه محیط زیست علاقه دارید، میتوانید در گرایش مهندسی محیط زیست، تحصیلاتتان را ادامه دهید.
پس از پایان تحصیلات باید برای آگهیهای استخدام مهندس عمران بدون سابقه کار، رزومه ارسال کنید؛ البته اکثر این مشاغل، در سطح کارآموزی هستند و معمولا دستمزد چندان بالایی ندارند. با کسب سابقه کار کافی میتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید و با دریافت پروانه اشتغال نظام مهندسی، شانس خود را برای پیدا کردن موقعیت شغلی بهتر، افزایش دهید. به ازای هر چند سال سابقه کار، اعتبار پروانه نظام مهندسی شما بالاتر میرود و میتوانید روی پروژههای بزرگتر و پردرآمدتری کار کنید.
برای اینکه مهندس عمران موفقی باشید به برخی مهارتهای فردی نیاز پیدا خواهید کرد. بسیاری از این مهارتها ذاتی هستند و بسیاری افراد به طور ذاتی این مهارتها را دارند؛ هرچند با آموزش نیز میتوان برخی از این مهارتها را تقویت کرد.
از جمله کاربردیترین مهارتهای مورد نیاز مهندسین عمران میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
در حوزه مهندسی عمران نرم افزارهای متعددی وجود دارد که برای انجام امور مختلف ضروری هستند و هر مهندس عمران باید کار با آنها را بلد باشد. برخی از مهمترین و کاربردیترین نرم افزارهای مهندسی عمران عبارتند از:
وضعیت و شرایط استخدام رشته مهندسی عمران به ویژه در کشورهای در حال توسعه مثل کشور خودمان بسیار خوشبینانه است و در سالهای آینده نیز همچنان روند افزایشی خود را ادامه خواهد داد. هرچند در بعضی از گرایشهای مهندسی عمران میتوان با مدرک کاردانی وارد بازار کار شد، اما به طور کلی حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز برای اکثر مشاغل مهندسی عمران و برای شرکت در آزمون نظام مهندسی، لیسانس است.
شرایط استخدام مهندسی عمران، علاوه بر تحصیلات، شامل تجربه و سابقه کاری و مهارت عملی بالا نیز هست. بنابراین، پس از پایان تحصیلات باید چند سالی را به عنوان کارآموز فعالیت کنید تا تجربه کاری خوبی کسب کنید. با این حال، یک مهندس عمران که علاوه بر تحصیلات، تجربه و مهارتهای عملی خوبی داشته باشد میتواند درآمد بسیار بالایی از این شغل داشته باشد.
درآمد و فرصت استخدام مهندس عمران با افزایش تجربه و افزایش اعتبار پروانه اشتغال نظام مهندسی، افزایش پیدا میکند و مهندسین باتجربه و باسابقه، نهایتا میتوانند به عنوان مدیر پروژههای عمرانی به کار گرفته شوند.
آیا میدانستید تنها ۲% رزومههای ارسالی به مصاحبه دعوت میشوند و مسئول گزینش فقط ۲۰ ثانیه برای بررسی رزومه شما وقت میگذارد؟ متاسفانه شمار زیادی از کارجویان توانمند، تنها به خاطر نداشتن رزومه مناسب و استاندارد هرگز به جلسه مصاحبه دعوت نمیشوند. اما نگران نباشید! با کمک رزومه ساز جاب ویژن در عرض چند دقیقه میتوانید رزومهای استاندارد به دو زبان فارسی و انگلیسی در قالبی استاندارد و حرفهای برای خود بسازید. اما رزومه ساز چیست و چطور میتوانیم از آن استفاده کنیم؟
در این مقاله جاب ویژن علاوه بر سرویس رزومه ساز رایگان در مورد نکات مهم رزومه نویسی و انواع قالبهای رزومه صحبت خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید.
رزومه ساز جاب ویژن با ارائه قالب آماده و استاندارد، بخش زیادی از این نگرانی را برطرف میکند؛ با این حال، خوب است موقع نوشتن رزومه نکات زیر را در نظر داشته باشید:
· از فونت ساده و استاندارد استفاده کنید.
· رزومه در یک صفحه و حداکثر دو صفحه نوشته شود.
· لحن رسمی و ادبی بهترین نوشتار برای رزومهنویسی است.
· از قالب رزومه استاندارد استفاده کنید.
· در بخش اطلاعات تماس، ایمیل رسمی و کاری که ترجیحا شامل نام و نام خانوادگی باشد را بنویسید و از نوشتن آدرس ایمیلهای شخصی با اسامی نامناسب خودداری کنید.
· از آپدیت بودن اطلاعات تماس مطمئن شوید و اگر شماره تماس، ایمیل یا آدرستان تغییر کرده حتما رزومه را به روزرسانی کنید.
· پس از تکمیل رزومه آن را چند بار بخوانید تا هیچ گونه غلط املائی و دستورزبانی وجود نداشته باشد.
· توضیحاتتان کوتاه و گویا باشد و ترجیحا با بولت گذاری و تیتروار به موارد مهم اشاره کنید.
· از ضمیر «من» استفاده نکنید و سعی کنید توضیحاتتان تیتروار و بدون ارجاع شخصی باشد.
· سوابق کاری را به ترتیب زمانیِ معکوس بنویسید؛ یعنی از آخرین شغل شروع کنید و به ترتیب زمانی به عقب بروید.
· اطلاعاتتان متمرکز و هدفمند باشد. از نوشتن اطلاعات غیرمرتبط با موقعیت شغلی درخواستی خودداری کنید و تنها به سوابق و اطلاعاتی اشاره کنید که در راستای موقعیت شغلی باشند.
. مزیت رزومه ساز تنها قالب زیبا و حرفهای آن نیست و اطلاعات مورد نیاز را به صورتی استاندارد در رزومه قرار میدهد. همینطور ساخت همزمان رزومه انگلیسی و افزودن امکانات ویژه مثل لینک نمونه کار و فایل صوتی هم از جمله مواردی هستند که باعث تقویت و اعتبار بیشتر رزومه شما میشود. رزومه ساز یکی از خدمات رایگان و بسیار کاربردی سایت جاب ویژن است که امکان ساخت رزومهای استاندارد، حرفهای و در عین حال زیبا به دو زبان فارسی و انگلیسی را در اختیار کارجویان قرار میدهد.
ویژگیهای رزومه ساز
· قالب رزومه استاندارد و حرفهای و درعین حال زیبا و شکیل
· تکمیل و ساخت همزمان رزومه فارسی و انگلیسی
· امکان افزودن فایل معرفی صوتی برای تاثیرگذاری بیشتر
· امکان ویرایش و آپدیت
· امکان به اشتراکگذاری از طریق لینک آدرس یکتا
· امکان دانلود، پرینت و استفاده به عنوان رزومه شخصی
· امکان اضافه کردن لینک نمونه کار
کار با رزومه ساز بسیار راحت و آسان است و فقط به چند دقیقه زمان نیاز دارد. کافی است بعد از ثبت نام در سایت جاب ویژن، به رزومه ساز رایگان حرفه ای مراجعه کنید و با درج اطلاعات شخصی و تجربیات حرفهای در چند دقیقه رزومهای استاندارد با فرمت و قالب حرفهای داشته باشید.
یکی از مزایای مهم رزومه ساز جاب ویژن دوزبانه بودن آن است؛ به این صورت که همزمان که اطلاعات را تکمیل میکنید رزومه ساز انگلیسی اطلاعات را به صورت همزمان ترجمه و در رزومه انگلیسی وارد میکند. به این ترتیب، دیگر نیازی به ترجمه رزومه به انگلیسی نخواهید داشت.
مراحل ساخت رزومه چندان پیچیده نیست و با مراجعه به صفحه رزومه ساز میتوانید نمونه رزومه کاری را مشاهده کنید تا بیشتر با نتیجه نهایی آشنا شوید. بااینحال، برای اینکه بهتر و بیشتر با روند استفاده از رزومه ساز آشنا شوید مراحل تکمیل اطلاعات را به ترتیب توضیح میدهیم:
اطلاعات اولیه مثل مشخصات فردی، اطلاعات تماس، گروه شغلی مورد نظر و حداقل حقوق درخواستی را در این بخش وارد کنید.
در انتهای صفحه در قسمت گروه شغلی میتوانید از منوی موجود، حداکثر ۳ مورد را انتخاب و به رزومه اضافه کنید. گروه شغلی را دقیق و کاملا مرتبط انتخاب کنید؛ چون سیستم هوشمند جاب ویژن، براساس همین موارد به شما موقعیتهای شغلی را پیشنهاد میدهد. همین طور اگر بعد از مدتی گروه و زمینه شغلیتان تغییر کرد حتما این بخش را ویرایش کنید و گروه شغلی جدید را اضافه کنید تا پیشنهادات شغلی مرتبط را مشاهده کنید.
در این صفحه با کلیک روی افزودن سابقه تحصیلی میتوانید اطلاعات تحصیلی شامل رشته و مقطع تحصیلی، نام دانشگاه، تاریخ شروع و پایان تحصیل را وارد کنید. در صورتی که تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکترا) هم دارید با کلیک روی افزودن سابقه تحصیلی میتوانید تحصیلات دیگرتان را وارد کنید. سیستم هوشمند رزومه ساز جاب ویژن به طور اتوماتیک و براساس زمان شروع و پایان تحصیل، آنها را بهترتیب زمانی معکوس مرتب میکند.
عنوان شغلی، نام سازمان، زمینه فعالیت و تاریخ شروع و پایان همکاری از جمله اطلاعاتی هستند که در این قسمت میبایست تکمیل شود. با کلیک روی دکمه افزودن سابقه کاری جدید میتوانید سوابق کاری خود را در این صفحه اضافه کنید.
در انتهای صفحه قسمتی برای شرح وظایف و دستاوردهای شغلی وجود دارد. توصیه میکنیم حتما این بخش را با دقت کامل کنید؛ چون اطلاعات دقیقتری از تجربیات کاری شما به کارفرما میدهد که میتواند باعث ایجاد تمایز رزومه شما با سایر متقاضیان شود.
در این بخش میزان تسلط بر زبانهای خارجی، آشنایی با نرمافزارها و هر نوع مهارت تکمیلی دیگری که دارید وارد کنید. اگر به جز زبان انگلیسی با زبان دیگری آشنایی دارید با کلیک روی دکمه افزودن، میتوانید سطح مهارت خود در آن زبان را نیز تعیین کنید.
برای افزودن مهارتهای نرمافزاری میتوانید از منوی جستجوی نرمافزار استفاده کنید و نرمافزار مربوطه و میزان آشنایی با آن را انتخاب کنید. میزان آشنایی با نرمافزارهای مختلف به ویژه نرمافزارهای مرتبط با موقعیت شغلی کنونی، از جمله مواردی هستند که موقع بررسی رزومهها به آن توجه زیادی میشود.
یکی از امکانات ویژه این بخش، امکان درج لینک نمونه کار است. در مورد بسیاری از موقعیتهای شغلی مثل برنامهنویسی، گرافیک، عکاسی و تولید محتوا قرار دادن لینک نمونه کار در رزومه به تسریع روند گزینش و استخدام شما کمک زیادی میکند. پس پیشنهاد میکنیم از این امکان استفاده کنید و رزومهتان را تقویت کنید.
در آخرین بخش میتوانید هرگونه اطلاعات تکمیلی که به نظرتان باعث تقویت و متمایز شدن رزومه میشود را اضافه کنید.
دورههای آموزشی، جوایز و افتخارات، کتابهای و مقالات و فعالیتهای داوطلبانه از جمله بخشهای دیگر این صفحه هستند. تکمیل اطلاعات این بخش ضروری نیست؛ اما مسلما به تکمیلتر شدن و تقویت رزومه کاری شما کمک زیادی میکند.
در بخشِ «درباره من» در چند خط کوتاه خود و تجربیات کاریتان را به کارفرما معرفی کنید. از آنجا که مسئول بررسی رزومهها معمولا زمان بسیار کوتاهی صرف خواندن رزومه شما میکند افزودن این توضیح خلاصه میتواند به دیده شدن شما کمک بیشتری بکند.
همچنین، در صورت تمایل میتوانید عکس رسمی خود را نیز به رزومه اضافه کنید. حتما از عکس رسمی و پرسنلی استفاده کنید و از قرار دادن تصاویر غیررسمی و نامناسب اکیدا خودداری کنید.
امکان افزودن معرفی صوتی
یکی دیگر از امکانات ویژه و متمایزِ رزومه ساز جاب ویژن، امکان معرفی صوتی است! در این بخش میتوانید خود را در قالب فایل صوتی حداکثر ۲ دقیقهای به کارفرما معرفی کنید.
معرفی صوتی شناختی بهتر و ملموستر به کارفرما میدهد. به ویژه در مشاغلی حوزه فروش و مشاغل مرتبط با بازاریابی که فن بیان اهمیت زیادی دارد ارسال فایل معرفی صوتی میتواند تاثیر مثبتی بر کارفرما بگذارد.
در انتها روی پایان ثبت رزومه کلیک کنید و تمام! رزومه دو زبانه شما ساخته شد و در پروفایل شما قرار گرفت.
اکنون با مراجعه به پروفایل خود میتوانید رزومه را مشاهده و در صورت لزوم آن را ویرایش و بهروزرسانی کنید. همچنین میتوانید با دانلود و پرینت، از آن به عنوان رزومه شخصی استفاده کنید.
در ضمن، با کلیک روی آیکون اشتراکگذاری در بالای پروفایل و کپی کردن آدرس یکتای رزومه خود میتوانید آن را با افراد مختلف به اشتراک بگذارید.
پیشنهاد منطبقترین فرصتهای شغلی با توجه به رزومه و سوابق کاری شما یکی از امکانات خاص جاب ویژن است. شما قبل از ارسال آن، به کمک سیستم هوشمند انطباق میتوانید از میزان انطباق رزومه با هر موقعیت شغلی مطلع شوید و بعد برای آن شغل، درخواست بدهید. به این ترتیب، با ارسال رزومه برای مرتبطترین موقعیتهای شغلی، شانس دعوت به مصاحبه و استخدام خود را افزایش خواهید داد.
برای اینکه زودتر شغل موردنظرتان را پیدا کنید و به مرحله شیرین استخدام برسید توصیه میکنیم از ارسال رزومه به صورت رندوم و فلهای خودداری کنید. اطلاعات مربوط به موقعیت شغلی و شرح وظایف آگهی را به دقت مطالعه کنید و تنها در صورتی که واجد شرایط هستید، برای آن شغل، رزومه ارسال کنید. این کار کمک میکند تمرکز بیشتری روی موقعیت شغلی دلخواه پیدا کنید و با صرف هزینه و انرژی کمتری به موقعیت شغلی دلخواهتان برسید.
رزومه کاری اولین برخورد و مواجهه غیرمستقیم کارفرما با شماست. قالب رزومه غیراستاندارد و غیرحرفهای تاثیر بدی روی وجهه شما میگذارد و هرقدر هم باتجربه باشید تصویری غرحرفهای از شما ارائه میدهد. پس قبل از هرچیز با ساخت رزومه کاری در قالبی استاندارد به کارفرما نشان دهید که حرفهای و باتجربه هستید. با استفاده از سرویس رزومه ساز جاب ویژن در کوتاهترین زمان ممکن میتوانید رزومهای استاندارد و حرفهای داشته باشید.
در حقیقت، انواع مختلفی از رزومه کاری وجود دارد که هرکدام با هدف خاصی نوشته میشوند و برای کارجویان خاصی مناسب هستند. با اندکی جستجو و مشاهده نمونههای رزومه کاری متوجه تفاوتهای ساختاری و محتوایی آنها خواهیم شد. به طور کلی ۴ قالب اصلی برای نوشتن رزومه وجود دارد:
عملکردی یا مهارتی (Functional Resume): در این مدل، تمرکز اصلی بر تجربیات و مهارتهایی است که کسب کردهاید (بدون ترتیب زمانی).
رزومه ترتیب زمانی (Chronological Resume): در این نوع رزومه، سوابق کاری و تحصیلی به ترتیب زمانی معکوس (از آخر به اول) نوشته میشود.
ترکیبی (Combination Resume): ترکیبی از دو مدل بالاست که شامل سوابق کاری برحسب زمان و شرح تجربیات و مهارتهای کسب شده میشود.
هدفمند (Targeted): این نوع رزومه اختصاصا برای یک موقعیت شغلی خاص نوشته میشود و تاثیرگذاری بالایی دارد.
به طور کلی رزومه ترکیبی با امکان ویرایش، بهترین و کاربردیترین نوع است و برای اکثر کارجویان در اغلب موقعیتهای شغلی قابل استفاده است. کاربرد هرکدام از این رزومهها با همدیگر تفاوت دارد و لازم است با توجه به موقعیت شغلی و تجربیات خود، بهترین نوع را انتخاب کنید.
رزومه ساز جاب ویژن امکان ساخت رزومهای کامل و استاندارد به دو زبان انگلیسی و فارسی را در اختیار کارجویان عزیز قرار میدهد تا بدون نگرانی از استاندارد بودن قالب رزومه، بتوانند با خیال راحت به جستجوی شغل موردنظرشان بپردارند.
کار با رزومه ساز بسیار ساده است و تنها کافی است با تکمیل و وارد کردن اطلاعات شخصی و کاری، رزومه ای دو زبانه بسازید. همین حالا با مراجعه به صفحه رزومه ساز جاب ویژن میتوانید در چند دقیقه برای خود رزومه کاری بسازید.
بسیاری از کارجویان دغدغه نوشتن یک رزومه کاری استاندارد و جذاب را دارند تا بتوانند به کمک آن به شغل ایدهآل خود دست پیدا کنند. سرویس رزومه ساز جاب ویژن امکانی ویژه برای کارجویان است که این دغدغه را برطرف میکند و امکان ساخت رزومهای استاندارد و حرفهای را در اختیار شما قرار میدهد. سرویس رزومه ساز حتی میتواند شانس استخدام شما را بیشتر کند.