یکی از حوزههای شغلی که این روزها، خیلی از آن میشنوید، بازاریابی و فروش است. امروزه، خیلی از شرکتها برای فروش محصولات و خدمات خود، نیازمند استخدام کارشناس فروش و بازاریابی هستند. یک شرکت، هر چقدر هم که محصولات و خدمات با کیفیتی داشته باشد، در صورتی که نتواند در حوزهی بازاریابی و فروش، خوب عمل کند، نمیتواند به موفقیت برسد. از آنجایی که هدف هر سازمان تجاری، پیدا کردن یا ایجاد مشتری است، بنابراین دو عملکرد اصلی هر سازمان تجاری، عبارتند از: خلاقیت و بازاریابی.
در بازار رقابتی امروز، فروش محصولات یا خدمات، کار سادهای نیست. امروزه، در هر زمینهای از نیازهای انسانی که به ذهن شما برسد، شرکتهای بزرگ و معتبری وجود دارند که رقابت با آنها برای شرکتهای جدید، به هیچ وجه کار سادهای نیست. خود این سازمانها نیز با هم دیگر رقابت نزدیکی دارند و با کوچکترین لغزشی، جایگاه خودشان را در بازار به شرکتهای رقیبی که درست پشت سر آنها هستند میبازند. بنابراین، هر سازمانی نیازمند نیروی انسانی، سرمایهگذاریهای عظیم و استراتژیهای هوشمندانه برای بازاریابی و فروش است تا از رقابت خارج نشود. یکی دیگر از جایگاههای شغلی بسیار مهم در هر سازمان تجاری، مدیر فروش است که استراتژیهای فروش را سازماندهی و نمایندگان فروش مستعد را استخدام میکند و یک برنامهی فروش را اجرا مینماید.
کارشناسان فروش میتوانند با چند سال کسب تجربه به جایگاه مدیر فروش برسند. در این مقاله ابتدا به شما میگوییم چگونه میتوانید کارشناس فروش شوید و سپس، نحوهی پیشرفت در این کار را برای شما توضیح خواهیم داد.
بازاریابی و فروش، برخلاف چیزی که خیلیها تصور میکنند، یک حوزهی کاملا تخصصی است و نیاز بالایی به تحصیلات در رشتههای مرتبط مثل مدیریت بازرگانی، مدیریت کسب و کار و … دارد. خود رشتهی مدیریت بازرگانی دارای گرایشی به نام بازاریابی است و یکی از شرایط بسیاری از سازمانهای بزرگ برای استخدام کارشناس فروش، داشتن حداقل مدرک تحصیلی لیسانس مدیریت بازرگانی یا فوقلیسانس بازاریابی است.
بعضی از کارفرمایان برای این شغل تأکیدی روی مدرک تحصیلی ندارند. با این حال، داشتن مدرک تحصیلی در رشتههای مدیریت، کسبوکار و بازرگانی، از مهمترین شاخصهها در خیلی از آگهیهای دعوت به همکاری مسئول فروش هستند. سطح تحصیلات مورد نیاز در این آگهیها، از کاردانی تا کارشناسی ارشد، متغیر است. البته در بعضی از مشاغل، داشتن تحصیلات مرتبط با آن صنعت نیز مورد تأیید است. در این موارد، کارفرمایان به مهارتهای فرد توجه میکنند.
هرچند که داشتن تحصیلات مرتبط با بازاریابی، کمک زیادی به کارشناسان فروش میکند ولی بعضی از مشاغل سادهی مرتبط با بازاریابی و فروش، نیازی به مدرک تحصیلی ندارد. بعضی افراد، استعدادی ذاتی در بازاریابی دارند و با تقویت بعضی مهارتها در خودشان میتوانند به یک کارشناس فروش حرفهای تبدیل شوند. مهمترین مهارتهایی که سازمانها در استخدام کارمند فروش به آنها توجه میکنند، عبارتند از:
امروزه، اکثر کسب و کارها تماما آنلاین شدهاند یا حداقل، بخشی از فعالیتهای آنها در فضای مجازی صورت میگیرد. بنابراین، یکی از مهمترین پارامترهایی که سازمانها در استخدام کارشناس فروش به آن توجه دارند، مهارت کارجو در دیجیتال مارکتینگ است.
منظور از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، به کارگیری استراتژیهایی برای بازاریابی در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی مثل یوتیوب، فیسبوک، تلگرام، اینستاگرام و … است. در حال حاضر، دیجیتال مارکتینگ، داغترین حوزهی بازاریابی است و آشنایی با شبکههای اجتماعی و نحوهی بازاریابی در آنها برای هر کارشناس فروش، ضرورت دارد.
برای مشاهدهی آگهیهای استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ، میتوانید به کاریابی آنلاین جاب ویژن مراجعه کنید.
یکی از مهمترین پارامترهای مورد نظر کارفرمایان برای پذیرش مسئول بخش فروش، تجربه است. اکثر کارفرمایان تأکید دارند که کسی که میخواهد مسئول بخش فروش شود، باید حداقل ۵ سال سابقهی مدیریتی و چند سال سابقه در مشاغل مرتبط با فروش داشته باشد. به علاوه، در بعضی از صنایع تخصصی، بر داشتن تجربهی شغلی در آن صنعت تأکید میشود.
اگر هنوز تجربه کافی در این حوزه را ندارید و یا به تازگی تصمیم به فعالیت در حوزه فروش و بازاریابی گرفتهاید، پیشنهاد میکنیم مقاله مربوط به استخدام کارشناس فروش جاب ویژن را حتما مطالعه کنید.
کارشناسی فروش، از جمله گروههای شغلی است که مشاغل بسیار متنوعی را شامل میشود. در این گروه شغلی، جای بسیار زیادی برای پیشرفت وجود دارد. بنابراین، هر کسی، در صورت داشتن تحصیلات و مهارتهای کافی، میتواند به سرعت پلههای ترقی را طی کند و به جایگاههای شغلی بهتر برسد. هر کدام از مشاغل مرتبط با فروش و بازاریابی، مسیر شغلی خود را دارند که در اینجا، مسیر شغلی هر کدام از آنها را به تفکیک برای شما شرح میدهیم.
گفته میشود که استعداد فروش ذاتی است. بعضی از افراد دارای استعدادی مادرزادی برای فروش هستند. بنابراین، ورود به مشاغل مرتبط با فروش، نیازی به مدرک تحصیلی ندارد. در صورتی که مهارتهای کافی برای این شغل داشته باشید، میتوانید با شرکت در دورههای کارآموزی و کسب سابقه کار، ابتدا از مشاغلی مثل بازاریاب یا نمایندهی فروش مسیر حرفهای خود را آغاز کنید.
پس از مدتی کسب تجربه در این مشاغل، میتوانید مسئولیت فروش در یک ناحیه را به عهده بگیرید و به کار افراد کمتجربهتر نظارت داشته باشید. با چند سال کسب تجربه در مشاغل مرتبط با فروش، میتوانید به عنوان مدیر فروش، مشغول به کار شوید. با این حال، اگر میخواهید شانس شما برای تصاحب فرصتهای شغلی بهتر، بیشتر باشد یا اینکه میخواهید مسیر پیشرفت را سریعتر طی کنید، نیازمند تحصیلات در رشتههایی مثل مدیریت، بازرگانی یا کسبوکار هستید.
جایگاه شغلی مسئول فروش، از جایگاههای مدیریتی سطح پایین در واحدهای فروش سازمانهای تجاری بزرگ محسوب میشود و کسی که در این جایگاه فعالیت میکند، جای پیشرفت بسیار خوبی دارد. یک مدیر سادهی فروش با چند سال تجربه میتواند به عنوان مدیر ارشد فروش، مشغول به کار شود و به کار مسئولین فروش، نظارت داشته باشد. مدیر ارشد فروش نیز پس از چند سال کسب تجربه میتواند به عنوان رئیس بخش فروش مشغول به کار شود. البته ارتقاء به این جایگاههای شغلی، وابستگی زیادی به سطح تحصیلات نیز دارد.
مدیریت بخش فروش، یکی از مهمترین مشاغل مدیریتی در هر سازمانی است. خود بخش فروش در هر سازمان، زیرمجموعهای از بخش فروش و بازاریابی است. بنابراین، مدیر بخش فروش میتواند به جایگاه مدیریت بازاریابی و فروش برسد و نهایتا میتواند به عنوان مدیر اجرایی یا مدیر عامل شرکت، دوران حرفهای خودش را به پایان برساند.
مهارت و تجربه، یکی از نیازمندیهای اصلی برای کارشناسان فروش است. بنابراین، شما باید پس از کسب مدرک تحصیلی مناسب در یکی از رشتههای مرتبط با فروش و بازاریابی، برای آگهیهای استخدام کارشناس فروش در سطح کارآموزی، رزومه ارسال کنید. دورهی بازاریابی کارشناس فروش، عمدتا شامل بازاریابی تلفنی، نمایندگی فروش و یادگیری دیجیتال مارکتینگ است. این دوره معمولا یک سال طول میکشد.
سطح بعدی کارشناس فروش داخلی، نمایندگی توسعهی فروش است. یک نمایندهی توسعهی فروش، نهایتا میتواند به مدیر حسابداری بخش مشتریان تبدیل شود که وظیفهی اصلی او، عقد قرارداد با مشتریان است. کارشناس فروش پس از طی این مراحل و با درک چگونگی عملکرد تیمهای فروش میتواند به جایگاهی مثل مدیر فروش برسد.
بعد از اینکه برای آگهیهای استخدام کارشناس فروش رزومه فرستادید و رزومه شما مورد تأیید کارفرما قرار گرفت، باید در مصاحبه استخدامی شرکت کنید که سختترین مرحله در فرآیند استخدام است. در صورتی که شایستگیهای لازم را داشته باشید ولی نتوانید مصاحبه را به خوبی پشت سر بگذارید، شانس شما برای تصاحب آن فرصت شغلی، خیلی کم میشود.
پیش از شرکت در هر مصاحبه شغلی باید خود را برای مصاحبه آماده کنید. شما باید در رابطه با سازمانی که میخواهید به عنوان کارشناس فروش در آن استخدام شوید، تحقیق کنید و آن را به خوبی بشناسید. همچنین، خود را برای سوالاتی که احتمالا در جلسه مصاحبه از شما پرسیده میشود، آماده کنید. در زیر فهرستی از مهمترین سوالات جلسه مصاحبه استخدام کارشناس فروش برای شما آماده کردهایم:
· کمی از خودتان بگویید.
· چرا میخواهید کارشناس فروش شوید؟
· دلیل شما برای ترک شغل قبلی چیست؟
· آیا تاکنون تجربهی فروش داشتهاید؟ کمی برایمان توضیح دهید.
· آیا شما میخواهید با پورسانت کار کنید یا حقوق ثابت دریافت کنید؟ چند درصد پورسانت مد نظر دارید؟
· چه انگیزهای از فروش دارید؟
· آیا میتوانید بازاریابی تلفنی انجام دهید؟
· فکر میکنید که مهمترین نقطه ضعف شما چیست؟
· اگر مشتری به شما نه بگوید، عکسالعمل شما چیست؟
· این خودکار را به من بفروش!
· آیا تصور میکنید که فروشندهی خوبی هستید؟ توضیح دهید.
· آیا شما از ما سوالی دارید؟
شما باید پاسخ خود را برای تک تک این سوالها آماده کنید. شب قبل از مصاحبه خواب کافی داشته باشید و برای حضور در جلسهی مصاحبه، به وضعیت ظاهری خود رسیدگی کنید.
با لبخند وارد جلسهی مصاحبه شوید و مراقب زبان بدن خود باشید. پاهای خود را محکم روی زمین بگذارید یا اینکه یک پای خود را روی پای دیگر خود بیاندازید. سعی کنید دستان خود را باز نگه داشته و بدن خود را جمع نکنید. در پایان جلسهی مصاحبه نیز پس از پرسیدن سوالات خود از مصاحبه کنندگان، با لبخند از محل مصاحبه خارج شوید.
گروه شغلی کارشناس فروش و بازاریابی، شامل مشاغل بسیار متنوعی می باشد و از کارآموزی به عنوان کارآموز فروش شروع میشود. کارشناس فروش میتواند با طی مراحل مختلف، جایگاههای شغلی متنوعی را تجربه کند و نهایتا میتواند به یک جایگاه مدیریتی مثل مدیر فروش یا معاونت فروش برسد.
کسی که مسئولیت فروش را به عهده میگیرد، باید استراتژیها و اهداف فروش را تعیین کند، روی کار نمایندگان فروش نظارت داشته باشد، دادههای بازار و مشتریان را تحلیل کند، با مشتریان رابطه برقرار کند و مذاکره نماید، قراردادهای فروش را منعقد کند و جذب نیروی انسانی جدید برای بخش فروش، مشارکت نماید.
برای آشنایی با شرایط استخدام کارشناس فروش، کلیک کنید.
بعضی از کارفرمایان در استخدام مدیر فروش، به تحصیلات اهمیت نمیدهند و تأکید آنها روی تجربه و مهارتهای فرد است. با این حال، خیلی از کارفرماها، علاوه بر مهارت و تجربه، روی تحصیلات در رشتههایی مرتبط تأکید دارند. از جمله مهمترین مهارتها برای این شغل، میتوان به مهارتهای میانفردی و ارتباطی و تسلط به مجموعهی مایکروسافت آفیس اشاره کرد.
برای تبدیل شدن به یک مدیر فروش، نیازی به تحصیلات نیست ولی در صورت داشتن تحصیلات مرتبط، امکان پیشرفت و موفقیت بیشتری دارید. شما میتوانید به عنوان یک نمایندهی فروش کار خود را شروع کنید و پس از چند سال، به جایگاه مدیر ارشد فروش برسید و با کسب تجربه و تحصیلات کافی، مدیریت بخش بازاریابی و فروش یک سازمان بزرگ را به عهده بگیرند. در نهایت نیز میتواند مدیر اجرایی یا مدیر عامل یک سازمان تجاری شوید.
شغل کارمندی تا همین چند دهه پیش به خاطر درآمد ثابت و مطمئن و امنیت شغلی خوبی که داشت بسیار پرطرفدار بود و یک موقعیت شغلی ایدهآل به حساب میآمد. با این حال، در چند سال گذشته و به خاطر افزایش نرخ تورم و فشارهای اقتصادی، حقوق کارمندی دیگر کفاف هزینهها و خرج روزمره زندگی را نمیدهد. به همین دلیل دستمزد کارگران و کارمندان خصوصی که تحت عنوان «حقوق پایه وزارت کار» معرفی میشود همیشه محل بحث و مناقشههای بسیاری بوده است.
حقوق وزارت کار هرسال با توجه به تورم و شرایط اقتصادی مقداری افزایش پیدا میکند. اما بسیاری معتقدند این افزایش حقوق با وضعیت اقتصادی و تورم تناسب چندانی ندارد و همچنان برای گذران زندگی خانوادهها کافی نیست. در این مقاله جاب ویژن در مورد حقوق وزارت کار، نحوه محاسبه آن و شرایط تصمیم گیری برای افزایش حقوق وزارت کار در سال 1400 صحبت خواهیم کرد. پس در ادامه با ما همراه باشید.
قانون کار چیست؟
در سال ۱۳۶۹ و پس از مدتها بحث و مناقشه بر سر جزئیات، بالاخره سند جامع حمایت از حقوق کارگر، به تصویب رسید. این قانون در 12 فصل کلی تدوین شده و در آن سعی شده به تمام مسائل بین کارگر و کارفرما رسیدگی شود. این دوازده فصل شامل موارد زیر است:
1. تعاریف و اصول کلی
2. قرارداد کار
3. شرایط کار: این فصل شامل موارد زیر است: حقالسعی کارگر، مدت زمان قرارداد، مرخصیها و تعطیلات مشخص شده برای کارگر، شرایط کار برای زنان و نوجوانان.
4. حفاظت فنی و بهداشت کار
5. آموزش و اشتغال
6. تشکلهای کارگری و کارفرمایی
7. مذاکرات و پیمانهای دستهجمعی کار
8. خدمات رفاهی کارگران
9. مراجع حل اختلاف
10. شورای عالی کار
11. جرایم و مجازاتها
12. مقررات متفرقه
همانگونه که میبینید در فصل دوم در مورد حقالسعی یا حقوق کارگر صحبت شده است که در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.
حقوق پایه وزارت کار چگونه تعیین میشود؟
دولت هر سال در لایحه بودجه، مقدار افزایش حقوق کارمندان دولت را نیز اعلام میکند و این افزایش، در صورت تصویب مجلس، اعمال خواهد شد. معمولا همین میزان افزایش برای حقوق کارگران هم در نظر گرفته میشود؛ اما این مبلغ حتما باید در شورای عالی کار تصویب شود.
شورای عالی کار از نمایندگان سه گروه کارگران، کارفرمایان و دولت تشکیل شده و حق و حقوق کارگران در آنجا مورد بررسی قرار میگیرد. مبلغی که در این شورا به تصویب برسد؛ حقوق پایه یا حداقل حقوقی است که باید حتما توسط کارفرما به کارگر پرداخت شود.
در حقوق پرداختی، به غیر از مبلغ پایه، ردیفهایی مثل حق مسکن، حق خواروبار، حق اولاد و پایه سنوات هم در نظر گرفته میشود که پرداخت آن به کارگران ضروری است. البته توجه داشته باشید که در قانون کار، کارمندان بخش خصوصی هم کارگر محسوب میشوند. به این ترتیب، به غیر از صاحبان مشاغل آزاد، بقیه مشاغل از این قانون پیروی میکنند.
معمولا برای محاسبه حقوق وزارت کار، حداقل حقوق روزانه محاسبه میشود. در قانون کار، ۴۴ ساعت کار هفتگی اجباری است و بیشتر از آن به عنوان اضافه کار در نظر گرفته میشود. البته بسیاری از سازمانها بهجای شش روز با هفت ساعت و بیست دقیقه کار، ترجیح میدهند پنج روز کاری با ساعات کاری بیشتر داشته باشند.
بررسی حقوق کارگران و کارمندان در سال ۹۹
برای اینکه با نحوه محاسبه حقوق وزارت کار بهتر آشنا شوید؛ حقوق پایه در سال ۹۹ را با هم بررسی میکنیم:
بر اساس لایحه بودجه سال 99، حقوق کارمندان افزایش ۱۵ درصدی سنواتی و ۵۰ درصد از محل افزایش امتیازها داشت. بر مبنای بخشنامه حقوق و دستمزد سال ۹۹، حداقل حقوق کارمندان به دو میلیون و هشتصد هزار تومان رسید.
همچنین پس از برگزاری جلسات شورای عالی کار، حقوق کارگران ۲۶ درصد افزایش داشت و مبلغ حقوق پایه به یک میلیون و نهصد و یازده هزار تومان افزایش پیدا کرد. علاوه بر حقوق پایه، ۳۰۰ هزار تومان حق مسکن و ۴۰۰ هزار تومان حق خواروبار هم به این مبلغ افزوده میشود. در نتیجه حداقل حقوق پایه وزارت کار، دو میلیون و پانصد و سی و پنج هزار تومان اعلام شد.
توجه داشته باشید که به کسی که برای دولت کار کند، کارمند گفته میشود و به افرادی که در شرکتهای خصوصی مشغول به کار هستند، کارگر گفته میشود.
چگونه برای افزایش حقوق و دستمزد تصمیمگیری میشود؟
در سند جامع حمایت از کارگر یا همان قانون کار، اشاره شده که تمامی کارمندان و کارگران تحت پوشش این قانون قرار میگیرند و وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی، تعیین حقوق کارگران و کارمندان را بر عهده دارد. اگر میخواهید بیشتر درباره حقوق وزارت کار و قوانین حمایتی از کارگر بدانید؛ حتما مطلب مربوط به آن را مطالعه کنید.
دولت هر ساله در لایحه بودجه، درصد پیشنهادی برای افزایش حقوق کارمندان را به مجلس ارائه میکند. اگر این رقم در مجلس تصویب شود؛ از سال بعد این میزان افزایش دستمزد برای کارمندان دولت اعمال خواهد شد. اما برای کارگران و کارمندان بخش خصوصی موضوع به همینجا ختم نمیشود.
حداقل حقوق و دستمزد برای کارگران، باید در شورای عالی کار تعیین شود که از نمایندگان سه گروه کارگران، کارفرمایان و دولت تشکیل شده و حقوق و مزایای کارگران در سال جدید را مورد بررسی قرار میدهند. پرداخت نرخ تعیینشده توسط این شورا، به کارگران الزامی است. البته عدم امنیت شغلی باعث شده بسیاری از افراد به کارهایی با حقوق کمتر از حداقل هم رضایت بدهند. اما با استفاده از پلتفرم کاریابی جاب ویژن و استفاده از فیلتر «حقوق» میتوانید برای فرصت شغلی مدنظرتان درخواست همکاری ارسال کنید.
بر اساس قانون کار، درصد افزایش مزد به دو عامل اصلی بستگی دارد:
1. میزان تورم سالیانه
2. هزینه سبد معیشت خانوار
بر طبق گزارشهای مرکز آمار، نرخ تورم سالیانه در آبان ۹۹ به ۲۹٪ رسیده است. هزینه سبد معیشت خانوده در هر سال هم توسط کمیته دستمزد که زیرمجموعه شورای عالی کار بهشمار میرود؛ محاسبه و اعلام میشود.
محاسبه افزایش حقوق کارگران
مبلغی که توسط شورای عالی کار تعیین میشود تحت عنوان حداقل حقوق پایه وزارت کار شناخته میشود. در سال ۹۹ و با افزایش ۲۶٪ نسبت به سال گذشته، حداقل حقوق برای کارگران و کارمندان بخش خصوصی، به یک میلیون و نهصد و یازده هزار تومان رسید. البته با در نظر گرفتن سایر مزایا یعنی حق مسکن و حق خواروبار یا بن کارگری، حداقل مزدی که این افراد در سال ۹۹ دریافت میکنند دو میلیون و پانصد هزار تومان است.
دولت در بودجه سال ۱۴۰۰ افزایش ۲۵ درصدی برای حقوق در نظر گرفته است. اگر این نرخ در شورای عالی کار به تصویب برسد؛ حقوق پایه وزارت کار برای کارگران به دو میلیون و سیصد وهشتاد و هشت هزار تومان خواهد رسید. البته این عدد هنوز تصویب نشده و گمانهزنیها در رابطه با افزایش حقوق پایه، افزایش حق مسکن و بن کارگری همچنان ادامه دارد.
ساختار افزایش حقوق سایر سطوح مزدی:
مبلغی که بهعنوان حداقل حقوق وزارت کار از آن نام بردیم، برای فردی است که هنوز یک سال سابقه کار ندارد یا هیچ مزایای دیگری دریافت نمیکند. اگر حداقل یک سال است که در کارگاه فعلی مشغول بهکارید و پایه سنوات به حقوق ماهیانه شما افزوده شده یا تحت عناوین دیگر حقوق بالاتری دریافت میکنید؛ فرمول دیگری برای محاسبه افزایش دستمزد شما استفاده میشود. در قانون کسانی که این شرایط را دارند در سایر سطوح مزدی قرار گرفته و افزایش دستمزدشان با این روش محاسبه میشود:
عدد ثابت+درصد افزایشیافته×مزد سال قبل= مزد امسال
لازم به ذکر است عدد ثابت، هر سال توسط نهادهای مربوطه اعلام میشود و در برخی سالها این عدد برابر با صفر اعلام شده است. البته جای نگرانی نیست؛ چون عدد ثابت نقش چندانی در افزایش مبلغ دریافتی شما ندارد و درصد افزایشیافته نقش موثرتری در بالا بردن حقوقتان دارد.
چه مشکلاتی بر سر راه افزایش حقوق کارمندان و کارگران وجود دارد؟
نرخ افزایش دستمزد کارمندان رسمی، مانند سایر مواد لایحه بودجه، باید به تصویب مجلس برسد. اما برخی از نمایندگان اعتقاد دارند که بهدلیل نامشخص بودن تعداد کارمندان دولت و رقم بالای اعتبارات موردنیاز، تصویب این افزایش نیازمند بررسی و زمان بیشتری است.
از سوی دیگر، شیوع بیماری کرونا باعث شده جلسات شورای عالی کار به تعویق بیفتند. در صورتی که کارفرمایان، دولت و کارگران تا سال جدید به توافق نرسند؛ تصویب نرخ افزایش درآمد کارگران تا اوایل سال ۱۴۰۰ طول خواهد کشید.
چگونه درخواست افزایش حقوق بدهیم؟
علاوه بر موارد ذکر شده که در قانون درنظر گرفته شدهاند؛ شما میتوانید از کارفرمای خود تقاضای افزایش حقوق نیز داشته باشید. البته در مطرح کردن این مسئله باید نکات زیادی را در نظر بگیرید؛ مثلا زمان درخواست و یا مبلغ موردنظر باید مناسب با شرایط شما و شرکت باشد. در ادامه چند نکته بسیار مهم که باید هنگام درخواست افزایش حقوق درنظر داشته باشید را توضیح میدهیم:
خود را با همکارانتان مقایسه کنید: بهتر است ابتدا میانگین حقوق افرادی که در موقعیت شغلی شما کار میکنند و بهاندازه شما سابقه و تجربه کار دارند را به دست آورید و با حقوقتان مقایسه کنید. البته میانگین رنج حقوقی سازمان را هم در نظر داشته باشید. چنانچه حقوقتان کمتر از میانگین افرادی با تجربه و تواناییهای شماست؛ میتوانید با مدیرتان درباره افزایش حقوق صحبت کنید.
درباره افزایش حقوق همکارانتان اطلاعات جمع کنید: معمولا هر سازمان برای بالا بردن حقوق کارکنان خود روند خاصی را سپری میکند. بهتر است از قبل در این رابطه اطلاعات کافی به دست بیاورید تا حرکتی خلاف عرف شرکت انجام ندهید.
زمان مناسبی را برای گفتگو انتخاب کنید: حتما زمانی را انتخاب کنید که مدیرتان شرایط خوبی دارد. همچنین بهتر است در ایامی که شرکت دچار مشکلات مادی و یا درگیری داخلی و… است؛ حرفی از درخواستتان به میان نیاورید.
پس از یک دوره عملکرد موفقیتآمیز درخواست افزایش حقوق داشته باشید: اگر چند هفته پس از حضورتان در سازمان درخواست خود را اعلام کنید؛ احتمالا با مخالفت مدیرتان روبرو میشوید. حداقل چند ماه با حقوق فعلی کار کنید و تواناییها و مهارتهایتان را به سازمان نشان دهید و بعد برای افزایش حقوقتان با سازمان وارد مذاکره شوید.
افزایش حدودی را در ذهن داشته باشید: بهتر است قبل از صحبت با مدیریت، مبلغی حدودی را برای افزایش دستمزدتان مدنظر داشته باشید تا مذاکره سریعتر پیش برود.
از موضع بالا صحبت نکنید: داشتن اعتماد به نفس روی فرد مقابل تاثیرگذار است؛ اما برای اینکه به خواستهتان برسید از اهرم فشار استفاده نکنید. از مدیران و سازمان سپاسگزار باشید و تهدید به ترک کار یا استعفا نکنید. بهتر است بگویید چقدر از حضور در این سازمان و قدردانی مدیرتان خوشحال هستید و افزایش حقوق میتواند شوق و میل شما را برای پیشرفت بالا ببرد.
جمع بندی
اصول کلی قانون کار از سال ۱۳۶۹ و هنگام تصویب این قانون، تغییری نکرده است. اما هر ساله میزان افزایش حقوق توسط دولت اعلام شده و مبلغ آن برای اقشار مختلف محاسبه میشود. قانون کار در اصل برای حمایت از حقوق کارگر تدوین شده ؛ اما همچنان تعدادی از سازمانها از اجرای دقیق آن سرباز میزنند.
از سوی دیگر عدم آگاهی کارگران و کارمندان از حقوق خود و ترس از بیکاری، باعث شده اعتراضی به وضعیت موجود نداشته باشند. در این مقاله از جاب ویژن، ضمن بررسی اصول قانون کار، نحوه محاسبه حقوق وزارت کار کارمندان در سال ۹۹ را با هم بررسی کردیم. همچنین پیشبینی برای افزایش حقوق در سال 1400 و نحوه درخواست افزایش حقوق را نیز با همدیگر مرور کردیم.
برای مطالعه بیشتر در این باره از لینک https://jobvision.ir/blog/labor-ministry-salary/ استفاده کنید.
بانکداری یکی از مشاغلی است که با وجود مشکلات و مسئولیتهای سنگین، طرفداران زیادی دارد. خیلی از فارغالتحصیلان رشتههایی مثل اقتصاد، مدیریت، ریاضی، آمار، حسابداری، و حقوق به دلیل بازار کار ضعیف و تعداد زیاد فارغالتحصیلان این رشتهها، به دنبال استخدام شدن در بانک هستند. البته باید بدانید که شرایط استخدام بانک نسبت به خیلی از مشاغل رایج دیگر، دشوارتر است.
حداقل مدرک تحصیلی لازم برای گزینش در بانک به عنوان بانکدار، لیسانس یکی از رشتههای مهندسی صنایع، مدیریت، بازرگانی، کسبوکار، کامپیوتر، فناوری اطلاعات، حقوق، اقتصاد یا مالی و حسابداری است. با این حال، فارغالتحصیلان رشتههای دیگر مثل گرایشهای مختلف مدیریت، آمار و ریاضی نیز میتوانند برای آگهیهای استخدام بانک رزومه ارسال کنند. فارغالتحصیلان رشتههای زبان و ادبیات، ارتباطات، رسانه، روابط عمومی، کتابداری، علوم اجتماعی، روانشناسی، آموزش، علوم تربیتی، زبان انگلیسی، زبان فرانسوی، زبان عربی و علوم اجتماعی نیز میتوانند برای آگهیهای استخدام منشی بانک رزومه بفرستند.
در این مقاله میخواهیم در رابطه با شرایط و نیازمندیهای استخدام بانک صحبت کنیم. البته هر بانکی شرایط خاص خودش را برای جذب نیروی انسانی دارد. به عنوان مثال شرایط استخدام بانک مرکزی با شرایط استخدام بانکهای دیگر برای جذب نیروی انسانی، تفاوتهایی دارد. با این حال، بعضی شرایط جذب بین تمامی بانکها مشترک است. برای مطالعه مقالهی راهنمای جامع استخدام بانک، ویژه کارجویان، کلیک کنید.
شرایط استخدام بانک
مطابق با آییننامهی استخدام در نظام بانکی کشور، متقاضیان همکاری باید واجد شرایط زیر باشند:
بانکها مشاغل بسیار مختلفی دارند. هر بانک، به نیروهای مختلفی از انتظامات گرفته تا مدیر شعبه و بازرس، نیازمند است. بانکهای مختلف برای هر کدام از گروههای شغلی خود، شرایط خاصی دارند. به عنوان مثال، نوع و حداقل مدرک تحصیلی لازم برای استخدام در بانک در هر گروه شغلی، با گروههای دیگر تفاوت دارد. منظور از شرایط اختصاصی در آگهیهای دعوت به همکاری بانکها، شرایط خاص مورد نیاز برای هر شغل و منظور از شرایط عمومی، شرایط آیین نامهی نظام بانکی کشور برای جذب کارمند است.
حداقل مدرک تحصیلی لازم برای گزینش در بانک به عنوان بانکدار، کارشناسی یکی از رشتههای فوق است.
متقاضایان آقای استخدام بانک پاسارگاد که دارای مدرک لیسانس در یکی از رشتههای خواسته شده هستند باید متولد سال ۶۹ به بعد باشند. داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم غیرپزشکی برای متقاضیان آقا ضروری است. متقاضیان خانوم نیز که آخرین مقطع تحصیلی آنها در رشتههای یاد شده، کارشناسی است، باید متولد سال ۷۱ به بعد باشند. دو سال اختلاف با شرایط سنی برای متقاضیان دارای مدرک کارشناسی ارشد در یکی از رشتههای یاد شده، قابل پذیرش است. شرایط سنی یاد شده مربوط به سال ۱۳۹۹ است. بنابراین، شرایط سنی برای آقایان دارای مدرک لیسانس، ۳۰ سال به پایین و برای خانمهای دارای مدرک لیسانس، ۲۸ سال به پایین است.
برای مشاهده آگهیهای استخدام بانک و ارسال رزومه به آنها میتوانید به کاریابی آنلاین جاب ویژن مراجعه کنید.
افرادی که در آزمون اولیهی بانک قبول شوند و مصاحبه را نیز پشت سر بگذارند، باید در یک دورهی آزمایشی که حداقل ۶ ماه و حداکثر دو سال طول میکشد، شرکت کنند. در پایان دورهی آزمایشی نیز آزمونی از متقاضیان برگزار میشود. افرادی که بتوانند این آزمون را پشت سر بگذارند، واجد شرایط استخدام بانک به طور قطعی هستند.
افرادی که به طور قطعی جذب بانک میشوند، دورهی آزمایشی را نیز به عنوان دوران خدمت خود در کارنامه خواهند داشت. حقوق و مزایای دورهی آزمایشی، تفاوتی با حقوق و مزایای خدمت اصلی در بانک نخواهد داشت.
استخدام رشتههای تحصیلی دیگر در بانک
فارغالتحصیلان رشتههای زبان و ادبیات فارسی، انگلیسی، فرانسوی و عربی، علوم اجتماعی، روانشناسی، علوم تربیتی، کتابداری، رسانه، روابط عمومی و ارتباطات نیز میتوانند برای آگهیهای استخدام منشی بانک رزومه ارسال کنند. این متقاضیان باید دارای مدرک ICDL باشند. شرایط سنی فوق برای متقاضیان شغل مسئول دفتر یا منشی نیز صادق است.
استخدام قطعی، تضمینی برای ادامهی خدمت در بانک نیست
بانکهای فعال در نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران مطابق آیین نامه موظف هستند با برگزاری آزمونهای دورهای و روشهای دیگر، شایستگی کارکنان خود را بسنجند. در صورتی که کارکنان نتوانند معیارهای مورد نظر بانک را براورده سازند، تعدیل نیرو، امکانپذیر است. به علاوه، این آزمونها، معیار مناسبی برای ترفیع دادن به کارکنان بانک میباشند
بانکها برای جذب نیروی انسانی به مجموعهای از مهارتهای نرم توجه دارند که معمولا در طول جلسهی مصاحبه این مهارتها را در متقاضیان همکاری به عنوان بانکدار، میسنجند. مهارتهای نرم مورد نیاز برای استخدام بانک عبارتند از:
پس از اینکه رزومهی خود را برای بانک ارسال کردید، رزومهی شما با دیگر متقاضیان مقایسه میشود. در صورتی که شرایط احراز شغل را داشته باشید و رزومهی شما در مقایسه با رزومههای ارسالی دیگر، برتری داشته باشد، از شما درخواست میشود تا فرم همکاری با بانک را پر کنید.
در صورت تایید فرم همکاری شما توسط واحد منابع انسانی، از بانک با شما تماس گرفته میشود تا هماهنگیهای لازم برای جلسهی مصاحبه، با شما انجام شود. در صورتی که از جلسهی مصاحبه نیز با موفقیت خارج شوید، پیش از شروع به کار، باید در یک دورهی آزمایشی شرکت کنید. این دوره، حداقل ۶ ماه و حداکثر دو سال طول میکشد. حقوق و مزایای دورهی آزمایشی، با دورهی اصلی خدمت در بانک، تفاوتی ندارد. در صورت کسب امتیازات لازم در دورهی آزمایشی میتوانید رسما کار خود را در بانک شروع کنید.
برای مطالعه بیشتر در این باره از لینک https://jobvision.ir/blog/bank-recruitment/ کلیک کنید.
وظایف و مسئولیتهای بانکدار چیست؟
وظایف و مسئولیتهای بانکدار یا متصدی امور بانکی شامل موارد زیر است:
بانکها، به کارشناسان حقوقی نیز نیاز دارند و فارغالتحصیلان تمامی گرایشهای رشتهی حقوق میتوانند برای آگهیهای استخدام بانک که مربوط به جذب کارشناس حقوقی هستند، رزومه ارسال کنند. در سال ۱۳۹۹، آقایان متقاضی این جایگاه شغلی باید متولد یکم فروردین ۱۳۶۸ به بعد و خانمهای متقاضی این شغل باید متولد یکم فروردین ۱۳۷۰ به بعد باشند. بدیهی است که این شرایط سنی تنها برای سال ۱۳۹۹ است و در سالهای بعد، تغییر خواهد کرد.
دو سال اختلاف با شرایط سنی فوق برای متقاضیان دارای پروندهی وکالت، قابل قبول است. حداقل مدرک تحصیلی لازم برای این شغل، لیسانس حقوق است.
مرحلهی مصاحبه، مهمترین مرحله در جذب نیروی انسانی است. جلسهی مصاحبه، برای خیلی از کارجویان، بسیار دشوار و پراسترس است. با این حال، با پیروی از چند گام ساده میتوانید تا حد زیادی، یک مصاحبهی موفق داشته باشید.
پیش از مصاحبه، در رابطه با بانک و سیاستهای آن تحقیق کنید. پاسخ سوالاتی را که ممکن است در جلسهی مصاحبه از شما پرسیده شود، آماده کنید. در صورتی که میدانید چه کسی با شما مصاحبه میکند، در رابطه با او و ویژگیهای رفتاریاش، تحقیق کنید. برای پاسخگویی به سوالاتی مثل «نقاط ضعف و قوت شما چیست؟» و «حقوق مورد نظر شما چقدر است؟» آماده باشید.
جلسه مصاحبهی استخدام بانک میتواند شامل سوالاتی در رابطه با مهارتهای زبان و IT شما باشد. به علاوه، ممکن است مصاحبه کننده، مهارتهای ارتباطی و ویژگیهای اخلاقی شما را بسنجد. یکی از بخشهای جلسهی مصاحبه در این مجموعه، آزمونهای شخصیتشناسی است. هدف مصاحبهکننده از این کار، آشنایی با مهارتهای نرم شما مثل مهارتهای ارتباطی، حل مسئله، مسئولیتپذیری، انعطافپذیری و … است.
یکی دیگر از مواردی که پیش از ورود به جلسهی مصاحبه باید حتما به آن دقت داشته باشید، پوشش شیک و رسمی و ظاهری مناسب است. این مسئله به ویژه در مصاحبههای شغلی بانکی، اهمیت زیادی دارد.
با خوشرویی وارد جلسهی مصاحبه شوید و سعی کنید که اثر مثبتی روی مصاحبهکننده داشته باشید. در صورت هرگونه برخوردی از سوی مصاحبهکننده، شما به هیچ وجه حالت تهاجمی یا دفاعی اتخاذ نکنید و خیلی راحت با رعایت اصول زبان بدن برای جلسهی مصاحبه، مثل باز نگه داشتن دستها، راحت نشستن روی صندلی، قرار دادن پاها روی زمین با اعتماد به نفس و حفظ ارتباط چشمی، خیلی عادی به سوالات پاسخ دهید.
تحت هر شرایطی و هر پاسخی که از مصاحبهکننده دریافت کردید، در انتهای جلسهی مصاحبهی استخدام بانک حتما یک یا چند سوال در رابطه با بانک از مصاحبهکننده بپرسید. البته باید این سوالات را پیش از مصاحبه آماده کرده باشید. در انتها نیز با خوشرویی از مصاحبهکنندگان به دلیل وقتی که برای شما گذاشتهاند، تشکر کنید.
جمعبندی
بانکداری از مشاغل دشواری است که به دلیل حقوق نسبتا بالا و مزایای عالی، طرفداران زیادی دارد. البته شرایط جذب کارمند توسط بانکها، نسبت به سایر مشاغل، کمی سختگیرانهتر است. بانکهای دولتی و خصوصی در کشور ما باید برای جذب نیروی جدید، از آییننامهی استخدامی نظام بانکی، مصوب سال ۱۳۷۹، پیروی کنند. البته هر شغل بانکی، شرایط اختصاصی خودش را نیز دارد. حداقل مدرک تحصیلی لازم برای استخدام در بانک به عنوان بانکدار، لیسانس یکی از رشتههای مرتبط است.
بانکهای مختلف کشور ضمن پایبندی به آییننامهی نظام بانکی برای به خدمتگیری کارکنان، از اساسنامههای داخلی خود نیز پیروی میکنند. شرایط جذب نیرو در بانکهای دولتی، شباهت زیادی به هم دیگر دارد. در بین بانکهای دولتی، شرایط استخدام بانک مرکزی کمی دشوارتر از بانکهای دیگر است.
برای بهرهمندی از ظرفیتهای علمی مشمولان خدمت وظیفهی عمومی، جایگزینهایی برای خدمت سربازی در نظر گرفته شده است. طرحهای کسری خدمت و امریهی سربازی، از جمله این جایگزینها هستند. یکی از مهمترین ایرادهایی که به خدمت سربازی در ایران گرفته میشود این است که از نیروهای مشمول خدمت سربازی در تخصص آنها استفاده نمیشود و در نتیجه، نه تنها فرد مشمول از تخصص خود فاصله میگیرد و کارهایی که در خدمت سربازی انجام داده، برای آیندهی حرفهای او سودی ندارد و رزومه محسوب نمیشود، بلکه از ظرفیتهای تخصصی نیروهای وظیفه به نفع کشور، آن طور که باید، استفاده نمیشود.
امکان استفاده از طرحهای کسری خدمت و امریههای سربازی دقیقا به منظور برطرف کردن این مشکل، فرآهم آمده است. در طرحهای کسری خدمت، فرد مشمول با مشارکت در انجام یک پروژهی علمی و حل یک مسئله، مطابق با ارزش کاری که انجام داده است، کسری خدمت دریافت میکند. در امریهی سربازی، فرد مشمول باید خدمتش را به طور کامل بگذارند ولی به جای خدمت کردن در ارگانهای نظامی، در سازمانهای غیرنظامی، مثل وزارتخانهها و شرکتهای دانشبنیان مشغول به کار در حوزهی تخصصی خودش میشود.
در این مقاله، میخواهیم مشمولان تحصیلکردهی خدمت وظیفهی عمومی را راهنمایی کنیم تا بتوانند، در صورت دارا بودن شرایط امریهی سربازی، از این جایگزین خدمت، استفاده کرده و دو سال سربازی را در حوزهی تخصصی خود، فعالیت کنند.
برای آشنایی کامل با امریه سربازی و شرایط آن کلیک کنید.
منظور از امریهی سربازی چیست؟
مطابق با اصل ۱۴۷ قانون اساسی کشور، این امکان وجود دارد تا تعدادی از نیرویهای وظیفهی یگانهای مسلح، در شرایط صلح و به شرطی که به ظرفیت رزمی آنها آسیبی وارد نشود، در اختیار سازمانهای غیر نظامی همانند وزارتخانههایی مثل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت نیرو، وزارت دفاع و ...، شرکتهای دانشبنیان و دیگر سازمانهای حکومتی مثل سازمان صدا و سیما و سازمان میراث فرهنگی، قرار بگیرند.
هدف از این کار، بهرهمندی از تواناییهای علمی نیروهای وظیفه و استفاده از ظرفیتهای تخصصی آنها است. بدین ترتیب، هم سازمانهای دولتی، حکومتی و شرکتهای دانشبنیان از تخصص این افراد به بهترین شکل ممکن استفاده میکنند و هم مشمولان تحصیل کرده و نخبه در تخصص خود به کار گمارده میشوند و در نتیجه، از حوزهی تخصصی خود دور نمیشوند و خدمت آنها، به نوعی برای آنها رزومه میشود.
در اجرای منویات رهبری و فرماندهی کل قوا، آیتالله خامنهای، ۷۰ درصد از نیروهای امریه باید به مناطق محروم تخصیص یابند. همچنین، به منظور استفاده از توانمندیهای علمی و تخصصی این فارغالتحصیلان دانشگاهی، آنان باید در دستگاههای غیرنظامی مورد استفاده قرار گیرند. هدف از این کار، بهبود وضعیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور است. تمرکز اصلی در امریه کردن فارغالتحصیلان دانشگاهی، توانمندسازی مناطق محروم و کمتر توسعهیافته است.
اولویتبندی امکان بهرهمندی مشمولان از امریهی سربازی
از آن جایی که فرصتهای امریهی سربازی در مقایسه با تعداد مشمولان خدمت سربازی بسیار کمتر است، ستاد کل نیروهای مسلح، یک سیستم اولویتبندی برای امکان بهرهمندی از این امتیاز برای مشمولان متقاضی امریهی سربازی، در نظر گرفته است که به شرح زیر است:
الف) خانوادههای درجهی یک شهدا، جانبازان، آزادگان، مفقودالاثرها یا رزمندگان دارای حداقل ۶ ماه سابقهی جبهه
ب) مشمولان تحت پوشش کمیتهی امداد امام خمینی (ره)
ج) مشمولان تحت پوشش سازمان بهزیستی
د) کارکنان وظیفهی متأهل
ه) کارکنان وظیفهی معاف از رزم
و) مشمولانی که متقاضی خدمت در مناطق محروم و کمتر توسعهیافته هستند.
ز) مشمولانی که حداقل ۶ ماه در پایگاههای مقاومت بسیج عضویت دارند
ح) نخبگان و استعدادهای برتر
ط) مشمولانی که بورسیهی سازمان مربوطه بودهاند
ک) ایتام
بهرهمندی از امریه سربازی چه شرایطی دارد؟
حالا که با اولویتبندی اختصاص امریهی سربازی آشنا شدید، باید بدانید که هر کسی، حتی در صورت دارا بودن یکی از شرایط فوق، نمیتواند از امریهی سربازی استفاده کند، مگر اینکه مشمول یکی از شرایط زیر باشد:
کدام سازمانها امریهی سربازی ارائه میدهند و شرایط آنها برای استخدام نیروی امریه چیست؟
شرکتهای دانشبنیان، وزارتخانهها و دیگر سازمانهای دولتی و نهادهای وابسته به حکومت جمهوری اسلامی ایران دارای سهمیهی نیروی امریه هستند. البته هر کدام از این سازمانها، قوانین خاص خودشان را برای انتخاب از میان مشمولان متقاضی امریه شدن در آن سازمان دارند که در اینجا میخواهیم با این شرایط آشنا شویم.
شرایط استخدام امریه در شرکتهای دانشبنیان
شرکتهای دانشبنیان شرکتهایی هستند که از دانش و فناوری خاصی که حقوق معنوی آن متعلق به آن شرکت میباشد، برای درآمدزایی استفاده میکنند. در کشور ما، کارگروهی برای ثبت شرکتهای دانشبنیان و حمایت از آنها توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تشکیل شده است. هدف اصلی «کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتها و موسسات دانشبنیان و نظارت بر اجرا»، ثبت شرکتهای دانشبنیان واقعی به منظور بهرهمهندی این شرکتها از امتیازات دولتی است.
به موجب بند ۳-۵ تفاهمنامهی همکاری متقابل ستاد کل نیروهای مسلح و معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، شیوهنامهای برای استفاده از نیروهای امریه در شرکتهای دانشبنیان تنظیم شده است. بر این اساس، مشمولان خدمت وظیفهی عمومی میتوانند مدت خدمت خود را مطابق با شرایطی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، در یک شرکت دانشبنیان سپری کنند. این شیوهنامه دارای یک پیوست امتیازدهی به فعالیتهای فناورانهی مشمول خدمت وظیفهی عمومی در شرکت جذبکننده میباشد.
امریهی دانشبنیان یکی از محبوبترین و بهترن انواع امریه است و فردی که به عنوان نیروی امریه در یک شرکت دانشبنیان مشغول به کار میشود، کاملا در تخصص خودش مورد استفاده قرار میگیرد و شانس او برای استخدام در همان شرکت پس از پایان مدت خدمت وظیفهی عمومی، خیلی زیاد میشود. همچنین، کار در شرکت دانشبنیان سابقهی کار و رزومهی خوبی برای فرد مشمول محسوب میشود. به همین دلیل، تعداد متقاضیان امریهی دانشبنیان خیلی بالاتر از ظرفیت استخدام امریهی دانشبنیان است و بنابراین، معاونت علمی و فناوری سازمان ریاست جمهوری، شرایطی برای بهرهمندی مشمولان متقاضی از این امریه تعیین کرده است:
براساس شیوهنامهی امریه دانش بنیان، مشمول باید دارای مدرک کارشناسی یا بالاتر از آن باشد و در شش ماه گذشته، بیمه تمام وقت در شرکت جذب کننده برای او رد شده باشد. همچنین، امتیاز فناورانهی مشمول که براساس جدول پیوست شده به شیوهنامه محاسبه میشود، باید حداقل ۸۰ باشد. فعالیت متقاضی امریه در شرکت دانشبنیان باید متناسب با تخصص و رشتهی تحصیلی او باشد. افرادی که فارغ التحصیل رشتههای علوم پزشکی باشند، نمیتوانند در شرکتهای دانشبنیان امریه شوند.
خیلی از شرکتهای دانشبنیان، آگهیهای استخدام امریه را در جاب ویژن منتشر میکنند. شما میتوانید در کاریابی آنلاین جاب ویژن به طور رایگان یک رزومه بسازید و آن را برای کارفرمایانی که متقاضی نیروی امریه هستند، ارسال کنید.
شرایط امریهی سرباز معلم
امریهی سرباز معلمی نیز یکی از جذابترین امریهها است. البته باید به شما بگوییم که این نوع امریه، بیشتر در مناطق محروم مورد استفاده قرار میگیرد. شرایط سازمان آموزش و پرورش برای استخدام سرباز معلم به شرح زیر است:
شرایط امریهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
امریه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این صورت است که از افراد نخبهی مشمول که دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا هستند، برای تدریس یا خدمت به عنوان پژوهشیار در دانشگاهها استفاده میشود. این وزارتخانه برای به خدمتگیری کارکنان وظیفه در قالب امریه، شرایط سختگیرانهتری در مقایسه با سایز سازمانها دارد. متقاضیان انجام خدمت زیر پرچم در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، باید دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد باشند. حداقل معدل متقاضیان برای امریه شدن در وزارت علوم، معدل ۱۵ برای کارشناسی ارشد و معدل ۱۶ برای دارندگان مدرک دکترا است. متقاضیان امریهی پژوهشیار میتوانند از میان دارندگان مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا باشند، ولی متقاضیان امریهی هیئت علمی، صرفا باید دارای مدرک دکترا باشند.
برای مطالعه بیشتر در این مورد میتوانید از لینک https://jobvision.ir/blog/amriyeh/ استفاده کنید.
خدمت به صورت امریهی سربازی چگونه است؟
خدمت سربازی در قالب امریهی سربازی، شباهتها و تفاوتهایی با خدمت سربازی در ارگانهای نظامی دارد. در زیر، قوانین خدمت در قالب امریهی سربازی را برای شما توصیف میکنیم:
پس از اینکه درخواست متقاضی برای امریه شدن پذیرفته شد، مشمول و سازمان به خدمت گیرنده، باید از قوانین زیر پیروی کنند:
جمعبندی
افراد نخبه و تحصیل کرده میتوانند به جای خدمت وظیفهی عمومی برای ارگانهای نظامی، از جایگزینهایی مثل امریهی سربازی یا طرحهای کسری خدمت استفاده کنند.
مطابق با اصل ۱۴۷ قانون اساسی، این امکان وجود دارد که بعضی از نیروهای وظیفهی نیروهای مسلح، خدمت خود را در سازمانهای غیرنظامی مثل شرکتهای دانشبنیان یا سازمانهای دولتی و حکومتی انجام دهند. در واقع، این افراد در قالب امریهی سربازی، به ارگانهای غیرنظامی مأمور میشوند.
ستاد کل نیروهای مسلح، اولویتبندیها و شرایط لازمالاجرایی برای به کارگیری نیروهای امریه، تعیین کرده است. همچنین، هر یک از سازمانهایی که مشمولان خدمت سربازی را به صورت امریه جذب میکنند، شرایط خاص خودشان را برای انتخاب از میان متقاضیان دارند.
سازمانهایی مثل شرکتهای دانشبنیان (تحت نظر معاونت علمی و فناوری سازمان ریاست جمهوری)، وزارتخانههایی مثل آموزش و پرورش، علوم، دفاع، نفت، راهوشهرسازی و دیگر نهادهای حکومتی، میتوانند نیروهای امریه را با شرایط خاص خودشان به خدمت بگیرند.
برای آشنایی کاملتر با امریه سربازی و شرایط آن میتوانید به مقالهی «هر آنچه که مشمولان باید در مورد امریه سربازی و شرایط آن بدانند» مراجعه کنید.