شغل فروشندگی، یکی از موقعیتهای شغلی کاربردی حوزه فروش است که نقش مهم و کلیدی در عرضه و فروش محصولات هر کسب و کاری ایفا میکند. یک فروشنده موفق به مهارتها و ویژگیهای خاصی نیاز دارد تا بتواند کار فروش را به نحو احسن انجام بدهد.
در این مقاله قصد داریم در مورد فرصتهای همکاری فروشنده و شرایط و مهارتهای لازم برای تصدی این شغل صحبت کنیم و در مورد شرح وظایف و مسئولیتها و همین طور مهارتهای لازم برای موفقیت در این شغل توضیحاتی ارائه کنیم.
مطالعه این مقاله به شما کمک میکند دید بهتری از حوزه فروش پیدا کنید و با توجه به توانمندیهای خود بهترین شغل را انتخاب کنید. در ادامه با ما در جاب ویژن همراه باشید.
به طور کلی، فروشنده یا salesperson به فردی گفته میشود که مسئولیت عرضه و فروش محصولات شرکت و سازمان و ارائه راهنمایی و پشتیبانی مشتریان را بر عهده دارد. عنوان شغلی فروشنده طیف وسیعی از مشاغل را در برمیگیرد؛ از فروشندگی محصولات و اجناس مغازه گرفته تا صندوقدار و فروشنده شرکتی و ویزیتور در زمره کار فروش قرار میگیرند. فروشندهها ممکن است در داخل شرکت و از طریق تلفن یا آنلاین، کار فروش را انجام بدهند یا بهصورت حضوری و بهعنوان نماینده فروش به ملاقات مشتریان بروند و آنها را ترغیب به خرید خدمات و محصولات شرکت کنند.
فروشندههای حرفهای اغلب در رشتههای مرتبط مثل تجارت، بازاریابی و … تحصیل کرده اند و مدرک کارشناسی دارند. هرچند در مورد استخدام فروشنده ساده در فروشگاه و مغازه، سختگیری کمتری در مورد مدرک تحصیلی متقاضیان وجود دارد و افراد مختلف با داشتن مهارتهای لازم میتوانند در این موقعیتهای شغلی استخدام شوند.
حوزه فروش بسیار گسترده است و هر موقعیت شغلی هم شرایط و الزامات شغلی متفاوتی ممکن است داشته باشد. اما بهطور کل، برای کارفرماها، فارغ التحصیلان رشته های مرتبط مثل مارکتینگ و بازاریابی، تجارت و سایر رشتههای مرتبط در اولویت استخدام قرار دارند. به خصوص برای استخدام بازاریاب و ویزیتور و نماینده فروش، داشتن تحصیلات امتیاز ویژهای برای متقاضیان به حساب میآید.
بااینحال، یک فروشنده موفق بیش از تحصیلات به مهارتها و تجربیات عملی نیاز دارد و اگر فردی این شرایط را داشته باشد و تحصیلاتش غیر مرتبط باشد باز هم شانس بالایی برای استخدام شدن خواهد داشت. همینطور برای سطوح شغلی پایینتر مثل صندوقدار، فروشنده مغازه و فروشگاه و … تحصیلات اهمیت به مراتب کمتری کمتری دارد و بیشتر تأکید بر مهارتهای اجتماعی و روابط عمومی متقاضی خواهد بود.
علاوه بر تحصیلات مرتبط، یک فروشنده موفق و حرفهای به مهارتهای و تواناییهای خاصی هم نیاز دارد. این مهارتها به دو دسته مهارتهای نرم و مهارتهای سخت یا فنی تقسیم میشوند.
از جمله مهارتهای سخت موردنیاز برای جذب نیروی فروشنده هم میتوان به توانایی کار با کامپیوتر، تسلط بر نرمافزارهای لازم مثل مجموعه مایکروسافت آفیس و آشنایی با فرآیندها و تکنیکهای فروش اشاره کرد. مهارتهای نرم شامل مهارتهای فردی مثل روابط عمومی بالا و قدرت مذاکره و ارائه محصول میشود.
برخی از ویژگیها و مهارتهای فردی برای فروشندگی و بازاریابی نیز به شرح زیر هستند:
به طورکلی، مهارتهای تخصصی موردنیاز برای این موقعیت شغلی عبارتاند از:
تقریباً هر کسبوکار و شرکتی که حداقل یک محصول یا سرویس برای فروش داشته باشد پس به استخدام فروشنده هم نیاز خواهد داشت. کارجویانی که به دنبال موقعیتهای شغلی مرتبط با فروشندگی مثل صندوقدار، فروشنده حضوری، نماینده فروش و بازاریاب هستند میتوانند با توجه به علاقهمندی و تواناییهایشان در حوزههای بسیار متنوعی مشغول به کار شوند.
برای مشاهده آگهیهای استخدام فروشنده و بازاریاب کلیک کنید.
با این حال، کسبوکارهای زیر به خاطر ماهیت کارشان، بیش از همه به استخدام فروشنده، صندوقدار و بازاریاب نیاز دارند:
شغل فروشندگی به مهارتهای نرم و سخت متعددی نیاز دارد که بسیاری از آنها را با آموزش و تجربه میتوان کسب کرد. با این حال، برخی افراد توانایی و استعداد ذاتی بیشتری برای فروش دارند.
تقریبا تمام کسب و کارها برای فروش محصولات و خدماتشان به استخدام فروشنده حرفهای و باتجربه نیاز دارند؛ به همین دلیل بازار کار خوبی برای موقعیت شغلی فروشنده وجود دارد و در صفحه فرصتهای شغلی میتوانید تعداد زیادی آگهی استخدام فروشنده را مشاهده کنید.
برای کارجویانی که به این حوزه علاقهمندند، فروشندگی شغلی جذاب و هیجانانگیز است که شما را در آخر به مرحله دلچسب و شیرین فروش و نهایی کردن قرارداد میرساند. با کسب تجربه و تقویت مهارتها و تواناییهای فروش میتوانید در حوزه فروش پیشرفت کنید و به پستهای بالاتری مثل کارشناس فروش، سرپرست فروش یا حتی فرصت شغلی مدیر فروش دست پیدا کنید.