جاب ویژن

جاب ویژن راه حل جامع کاریابی و استخدام

جاب ویژن

جاب ویژن راه حل جامع کاریابی و استخدام

کار کردن در بخش منابع انسانی چگونه است و چه آینده‌ای در انتظار این جایگاه شغلی است؟

هر سازمانی متکی، بیش از هر چیز دیگری به نیروهای کار انسانی‌اش می‌باشد و در صورتی که نیروهای انسانی به درستی انتخاب و مدیریت نشوند، سازمان، رنگ موفقیت را نخواهد دید. برای این منظور، یک بخش در هر سازمان تجاری و غیرتجاری به نام واحد منابع انسانی (human resource) تعریف می‌شود که شامل مدیر منابع انسانی و کارکنان منابع انسانی می‌باشد.

منابع انسانی (HR) یکی از مهم‌ترین دپارتمان‌ها در هر سازمانی است.  مدیریت منابع انسانی (HRM) مفهوم بسیار گسترده‌ای است کارهایی مثل تهیه‌ی نقشه‌ی سلسله مراتب سازمان و تعریف جایگاه‌های شغلی، طراحی تحلیل شغل، جذب پرسنل، القای خط مشی سازمان به پرسنل جدید و آموزش آن‌ها و ارزیابی عملکرد را شامل می‌شود.

دو شغل دیگر در واحد منابع انسانی عبارتند از دستیار منابع انسانی و کارشناس منابع انسانی.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام مدیر منابع انسانی و کارشناس منابع انسانی و ارسال رزومه به آن‌ها کلیک کنید.

کارشناس منابع انسانی که گاهی به اختصار کارشناس HR هم نامیده می‌شود در روند بررسی رزومه‌ها، دعوت به مصاحبه شغلی، گزینش و استخدام و استقرار کارمندان فعالیت می‌کند. همچنین با شفاف سازی و توضیح قوانین و دستورالعمل‌های شرکت، کارمندان را در مورد فرآیندهای جذب و استخدام و نگهداشت راهنمایی می‌کند. کارشناس منابع انسانی معمولا در غالب تیم Human Resource کار می‌کند و ممکن است در فعالیت‌های دیگر مثل جبران خسارت، مزایا، روابط کارکنان و گاهی آموزش نیز مشارکت داشته باشد.

دستیار منابع انسانی یک شغل میانه است که کارهای آن عبارتند از فعالیت به عنوان دستیار مدیر HR، مدیریت و سرپرستی مسئولیت‌های HR و پشتیبانی و حمایت از کارشناس منابع انسانی.

تمامی این شغل‌ها، حضوری و تمام وقت هستند و معمولا نیازی به حضور در محل کار در ساعات غیراداری و روزهای تعطیل ندارند. شرایط این شغل‌ها، شباهت زیادی به شغل کارمند اداری دارند ولی اهمیت و جایگاه آن‌ها از کارمندان اداری، بسیار بالاتر است و کارهای متفاوتی انجام می‌دهند.

مدیریت منابع انسانی و اهمیات آن

انتخاب صحیح و مدیریت مناسب منابع انسانی هر سازمان، یکی از حساس‌ترین کارها در هر سازمان موفق است. این کار، نیازمند تجربه و تخصص بالایی می‌باشد. بنابراین، کارفرمایان، نیروهایی را تحت عنوان کارشناس منابع انسانی و مدیر منابع انسانی برای مدیریت منابع انسانی (human resource management) یا به اختصار HRM استخدام می‌کنند.

مدیر منابع انسانی کسی است که به بخش منابع انسانی سازمان و کارشناسان آن مدیریت دارد و کارهای اصلی منابع انسانی، شامل استخدام و مدیریت پرسنل، مدیریت بودجه، نظارت بر عملکرد کارکنان و ... در مقیاس وسیع، بر عهده‌ی او است.

مدیر منابع انسانی باید سیاست‌های کلی منابع انسانی سازمان را تعیین کند، بر تمامی عملکردهای بخش منابع انسانی و البته به طور مستقیم بر تمامی عملکردهای بخش‌های مختلف سازمان نظارت داشته باشد و با تمامی پرسنل سازمان، تا حد امکان، در ارتباط و تعامل باشد و محیط کاری مثبتی برای کارکنان سازمان فرآهم آورد. مهم‌ترین کار مدیر منابع انسانی، مدیریت کارشناسان همین بخش منابع انسانی است.

مدیریت منابع انسانی، یک جایگاه سطح بالا در هر سازمانی محسوب می‌شود و بنابراین، درآمد و البته مسئولیت‌های زیادی دارد. جای پیشرفت برای مدیران جوان منابع انسانی بسیار زیاد است و آن‌ها می‌توانند به سرعت جایگاه‌های شغلی بالاتر را تصاحب کنند.

پیشبینی می‌شود که استخدام مدیر منابع انسانی از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۹، تا ۶ درصد رشد داشته باشد که ۲ درصد بیش از میانگین رشد همه‌ی مشاغل است. بنابراین، می‌توان گفت که با ورود به این حوزه، اشتغال شما در آینده، تا حد زیادی تضمین شده است.

این شغل نیازمند تحصیلات، تجربه و مهارت‌های نرم متعددی مثل مهارت‌های ارتباطی بسیار قوی است.

اگر بخواهیم خیلی خلاصه، مدیریت منابع انسانی را تعریف کنیم، می‌توان گفت که این مفهوم به معنی استخدام و انتخاب کارکنان، هدایت و تشویق پرسنل، آموزش دادن به نیروهای انسانی و کمک به پرورش مهارت‌ها در کارکنان سازمان می‌باشد.

اکثر سازمان‌ها، نیازمند استخدام مدیر منابع انسانی به صورت تمام‌وقت هستند و این شغل معمولا، شغلی دفتری است. اگر سازمان دارای انشعاباتی باشد، ممکن است مأموریت‌ها و سفرهای کاری نیز در برنامه‌ی آن‌ها قرار بگیرد. با اینکه اکثر فرصت‌های شغلی پیش روی مدیران منابع انسانی، از نوع حضوری هستند ولی در بعضی از سازمان‌ها، مثل کسب‌وکارهای دیجیتالی که اکثر پرسنل دورکار می‌باشند، شغل HRM نیز می‌تواند به صورت دورکاری باشد.

کارشناس منابع انسانی و شرایط شغلی آن

کارشناسان منابع انسانی، کارهای جزئی‌تری در مقایسه با مدیر منابع انسانی مثل انجام کارهای اداری و نامه‌نگاری‌های داخل سازمانی، رسیدگی به مشکلات کاری و حتی غیرکاری پرسنل سازمان در حوزه‌‌های مختلف، انجام کارهای مربوط به استخدام پرسنل جدید و دیگر ریزه‌کاری‌های بخش منابع انسانی را انجام می‌دهند.

فردی که برای اولین بار به عنوان کارشناس واحد اچ آر استخدام می‌شود اغلب وظایفی مثل انتشار آگهی استخدام در وبسایت‌های کاریابی معتبر مثل جاب ویژن، بررسی و دسته بندی رزومه‌های ارسال شده، مرور و انتخاب رزومه‌های واجد شرایط، تماس با کارجویان و هماهنگی‌ برای جلسه مصاحبه و گاهی انجام مصاحبه و گزینش و استخدام کارجویان را انجام می‌دهد. البته در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ، کارشناس منابع انسانی کارجویان را به جلسه مصاحبه دعوت می‌کند؛ اما کارشناس ارشد HR جلسه را مدیریت می‌کند.

عنوان شغلی کارشناس منابع انسانی بسیار گسترده است و وظایف و مسئولیت‌های متنوعی را شامل می‌شود. در سازمان‌های بزرگ این موقعیت شغلی به مشاغل مختلف تقسیم شده و هر فرد به طور تخصصی در یک حوزه فعالیت می‌کند. به طور مثال، کارشناس جذب و استخدام به کارشناس اچ آر گفته می‌شود که به طور اختصاصی فرآیندهای بررسی رزومه کاری، دعوت به مصاحبه و روند جذب و گزینش را انجام می‌دهد.

اگر به آگهی‌های استخدام کارشناس منابع انسانی در سایت جاب ویژن مراجعه کنید خواهید دید که اکثر کارفرماها، تحصیلات خاصی را برای گزینش در نظر گرفته‌اند. مدرک کارشناسی در رشته‌های منابع‌انسانی، مدیریت کسب و کار و سایر رشته‌های مرتبط در اولویت استخدام قرار دارند. کارجویان برای موفقیت در این حوزه به مهارت‌هایی چون مهارت نوشتن، مدیریت نیروی کار، کسب و کار، حسابداری و روانشناس نیز نیاز خواهند داشت. به همین دلیل گاهی کارفرماها بیشتر از تحصیلات، به تجربیات و سوابق کاری توجه می‌کنند تا مطمئن شوند کارجو واجد شرایط و مهارت‌های لازم برای این موقعیت شغلی هست.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام مدیر منابع انسانی و کارشناس منابع انسانی و ارسال رزومه به آن‌ها کلیک کنید.

مهارت‌های نرم به ویژه مهارت‌های ارتباطی نیز نقش زیادی در استخدام کارشناس منابع انسانی دارند.

برای آشنایی کامل با شغل مدیریت منابع انسانی کلیک کنید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد