جاب ویژن

جاب ویژن راه حل جامع کاریابی و استخدام

جاب ویژن

جاب ویژن راه حل جامع کاریابی و استخدام

راهنمای شغل فروشندگی و معرفی انواع مشاغل حوزه فروش

حوزه فروش بسیار گسترده و متنوع است و هر شرکت و سازمانی برای عرضه و فروش محصول و خدماتش به استخدام فروشنده آقا یا خانم حرفه‌ای و باتجربه نیاز دارد. در این حوزه، موقعیت‌ها و رده‌بندی‌های شغلی متفاوتی مثل فروشندگی، ویزیتور، کارشناس و مدیر فروش وجود دارد که هرکدام مسئولیت‌های متفاوتی دارند.

در این مقاله جاب ویژن در مورد استخدام فروشنده و ویزیتور و شرایط و مهارت‌های لازم برای احراز این شغل صحبت خواهیم کرد. همچنین در مورد تفاوت‌های فروشنده با نماینده فروش، ویزیتور و کارشناس هم توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

امید است مطالعه این مقاله به شما کمک کند دید بهتری از حوزه فروشندگی پیدا کنید و با توجه به توانمندی‌های خود بهترین استخدام امروز را انتخاب کنید. در ادامه با ما در جاب ویژن همراه باشید.

فروشنده کیست؟

فروشنده یا salesperson همان‌طور که از نامش مشخص است مسئولیت عرضه محصولات شرکت و سازمان و راهنمایی و پشتیبانی مشتریان را بر عهده دارد. عنوان شغلی فروشنده طیف وسیعی از مشاغل را در برمی‌گیرد؛ از فروشندگی محصولات و اجناس مغازه گرفته تا صندوقدار و فروشنده شرکتی و ویزیتور در زمره کار فروشندگی قرار می‌گیرند. فروشنده‌‌ها ممکن است در داخل شرکت و از طریق تلفن یا آنلاین، فروشندگی کنند یا به‌صورت حضوری و به‌عنوان نماینده فروش به ملاقات مشتریان بروند و آن‌ها را ترغیب به خرید خدمات و محصولات شرکت کنند.

فروشنده‌های حرفه‌ای معمولا مدرک لیسانس در رشته‌های مرتبط مثل تجارت، بازاریابی و دارند. هرچند در مورد جذب فروشنده‌ ساده در فروشگاه و مغازه، سخت‌گیری کمتری در مورد مدرک تحصیلی متقاضیان اعمال می‌شود و افراد مختلف با داشتن مهارت‌های لازم می‌توانند در این مشاغل مشغول به کار شوند.

انواع مشاغل فروشندگی

برخی مشاغل فروش عملی‌تر از بقیه اند و برخی دیگر بیشتر جنبه مدیریتی و نظارتی دارند. مثلا مدیر فروش یا کارشناس بیشتر در جنبه‌های مدیریت و سرپرستی تیم مشغول به کار است. اما موقعیت‌های شغلی مثل فروشندگی، صندوقدار، بازاریاب و ویزیتور به طور مستقیم با مشتری در ارتباط هستند و وظیفه فروش و ارائه محصولات و خدمات را انجام میدهند.

علاوه بر این، حجم و فشار کاری فروشندگان هم با یکدیگر فرق دارد. به طور مثال در یک محیط خرده‌فروشی مثل مغازه یا فروشگاه، فروشنده شاید نیاز چندانی به کار با نرم‌افزارهای پیچیده فروش و فرآیندهای استراتژیک قرارداد بستن نداشته باشد و بیشتر نیازمند مهارت‌های عملی مثل روابط عمومی بالا و قدرت مذاکره قوی باشد.

همین‌طور در برخی مشاغل مرتبط با فروشندگی مثل بازاریاب و نماینده فروش، شما باید سفرهای کاری و دیدار و ملاقات با مشتریان فعلی یا کنونی شرکت را هم انجام بدهید. ساعات و روزهای کاری فروشنده هم به نوع شغل و وظایف و نوع سازمان و کسب‌وکار بستگی دارد و از ساعات کاری شیفتی، پاره‌وقت تا ساعات کاری معمول قانون کار و متغیر هستند.

صندوقدار

صندوق‌دار یکی از سطوح شغلی ورودی است و در پایین‌ترین رده‌بندی شغلی فروش قرار می‌‌گیرد. اکثر فروشگاه‌ها، خرده‌فروشی‌ها، رستوران‌ها و هر کسب‌وکاری که مستقیماً با مشتری سروکار دارد به استخدام صندوقدار هم نیاز خواهد داشت. استخدام صندوقدار شرایط سخت‌گیرانه‌ای ندارد و اکثر کارفرماها برای استخدام تنها به روابط عمومی و مهارت‌های ارتباطی، نظم و تعهد و اهمیت می‌دهند. این موقعیت شغلی ساعات کاری منعطفی هم دارد و به همین دلیل دانشجویان و کسانی که به دنبال فرصت جذب فروشنده پاره وقت هستند می‌‌‌توانند به عنوان صندوقدار مشغول به کار شوند.

فروشنده فروشگاه

فروشنده مستقیم به کسی گفته می‌شود که در یک مغازه یا فروشگاه حضور پیدا می‌‌کند و با راهنمایی و ارائه توضیحات به مشتریان به خرید آن‌ها کمک می‌کند. فروشنده وظیفه خوشامدگویی به مشتریان، راهنمایی و پیشنهاد محصول به مشتری، پاسخ به سؤالات مشتریان، ارائه محصول و در نهایت ترغیب آن‌ها به خرید را بر عهده خواهد داشت.

فروشنده و نماینده فروش غیرحضوری

این نوع فروشنده در یک شرکت یا سازمان کار می کند و با حضور در محل کار، به صورت وظیفه ارزیابی و رسیدگی به نیازهای مشتریان و فروش محصولات و خدمات را بر عهده دارد. یافتن حوزه‌های جدید فروش، درخواست و پیگیری سفارشات مشتریان، اطمینان از عملکرد بی‌نقص روند فروش، پاسخگویی به سؤالات مشتریان و راهنمایی آن‌ها در مورد یک محصول یا سرویس خاص و برقراری تماس تلفنی، آنلاین یا حضوری با مشتریان از جمله مسئولیت های شغلی نماینده فروش غیرحضوری هستند.

نماینده فروش و بازاریاب

ویزیتور یا بازاریاب مدل کلاسیک و قدیمی فروشندگی به حساب می آید و به صورت حضوری برای فروش محصولات و خدمات نزد مشتریان می‌رود. این فرد مستقیماً با مشتریان در ارتباط است و به نوعی نماینده شرکت و سازمان است و مشتریان از طریق این فرد با شرکت و محصولاتش آشنا می‌شوند. به همین دلیل لازم است این فرد مهارت‌های ارتباطی بالایی داشته باشد و به بهترین شکل معرف شرکت محل کارش باشد.

آیا این شغل برای همه مناسب است؟

فروشنده موفق و حرفه‌ای علاوه بر تحصیلات مرتبط، به مهارت‌های و توانایی‌های خاصی هم نیاز پیدا خواهد کرد. این مهارت‌ها به دو دسته مهارت‌های نرم و مهارت‌‌های سخت یا تخصصی تقسیم می‌شوند. مهارت‌های نرم شامل مهارت‌‌های فردی مثل روابط عمومی بالا و قدرت مذاکره و ارائه محصول می‌شود. از جمله مهارت‌های سخت موردنیاز برای جذب فروشنده هم می‌توان به توانایی کار با کامپیوتر، تسلط بر نرم‌افزارهای لازم مثل مجموعه مایکروسافت آفیس و آشنایی با فرآیندها و تکنیک‌های فروش اشاره کرد.

برخی از ویژگی‌‌ها و مهارت‌های فردی (نرم) برای فروشندگی و بازاریابی عبارتند از:

  • مهارت‌های اجتماعی بالا و روابط عمومی قوی
  • ظاهر آراسته و خوش‌برخورد
  • توانایی سازگاری با شرایط و ارتباط با افراد مختلف
  • مهارت‌های استراتژیک و برنامه‌ریزی
  • داشتن انگیزه و مهارت بالا برای فروش
  • توانایی و مهارت بالا در مذاکره و ارتباط
  • توانایی اولویت‌بندی و سازمان‌دهی
  • توانایی مدیریت زمان و زمان‌بندی خوب
  • صبر و شکیبایی بالا
  • روحیه پیگیری و پشتکار بالا

مهارت‌های تخصصی موردنیاز برای این موقعیت شغلی عبارت‌اند از:

  • سابقه و تجربه کاری مرتبط
  • آشنایی کافی با نرم‌افزارهای مایکروسافت آفیس
  • آشنایی نسبی با فرآیندهای BRM و CRM و توانایی ایجاد روابط حرفه‌‌ای و تجاریِ موفق
  • دانش کافی در مورد نرم‌افزارهای کامپیوتری مرتبط
  • دانش کافی در مورد فرآیندها و تکنیک‌های فروش موفق
  • آشنایی کافی در مورد اصول و دستورالعمل‌های خدمات مشتریان
  • آشنایی با اصول اولیه تجارت و بازاریابی
  • توانایی و مهارت بالا در ارائه محصول و توضیح به مشتریان

جمع‌بندی

هر کسب‌وکار و بنگاه تجاری برای فروش محصولات و خدماتش به استخدام و جذب فروشنده نیاز خواهد داشت؛ به همین دلیل بازار کار نسبتا خوبی برای این شغل وجود دارد و در صفحه فرصت‌های شغلی جاب ویژن می‌توانید تعداد زیادی آگهی استخدام فروشنده را مشاهده کنید.

مطلب مرتبط: شرایط جذب فروشنده

استخدام فروشندگی نیازمند مهارت‌های نرم و سخت متعددی است و برخی افراد توانایی و مهارت ذاتی بیشتری برای فروش دارند. برای کسانی که به این حوزه علاقه‌مندند، فروشندگی شغلی جذاب و هیجان‌انگیزی است که شما را به مرحله دل‌چسب و شیرین فروش و نهایی کردن قرارداد میرساند.
با کسب تجربه و تقویت مهارت‌ها و توانایی‌های فروش می‌توانید در حوزه فروش پیشرفت خوبی داشته باشید و به پست‌های بالاتری مثل کارشناس فروش، سرپرست فروش یا حتی فرصت شغلی مدیر فروش ارتقا پیدا کنید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد