جاب ویژن

جاب ویژن راه حل جامع کاریابی و استخدام

جاب ویژن

جاب ویژن راه حل جامع کاریابی و استخدام

استفاده از اکانت لینکدین در ارسال رزومه برای افزایش شانس دعوت به مصاحبه

احتمالا تا به حال در تمامی آگهی های شغلی با این متن مواجه شده‌اید: “متقاضیان می‌توانند رزومه خود را به نشانی زیر بفرستند.” اولین قدم برای ورود به بازار کار ارسال رزومه است. رزومه متنی است که حداکثر در سه صفحه، شما را به کارفرما معرفی می‌کند.

به بیان ساده، رزومه معرفی‌نامه کارجویان است! رزومه سندی است که هنگام درخواست موقعیت‌های شغلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. رزومه کاری به افراد این امکان را می‌دهد که سوابق شغلی، تحصیلی، توانایی‌ها و مهارت‌هایی که دارند و برای انجام فعالیت‌های شغل موردنظر کاربردی هستند را به شرکت‌ها و کارفرمایان ارائه کنند. همچنین، در رزومه مجموعه علاقه‌مندی‌ها، سرگرمی‌ها و.. را که می‌تواند برای موقعیت شغلی مورد نظر مناسب باشد مورد اشاره قرار می‌گیرد.

رزومه اولین مواجهه کارفرما با شما و توانایی‌هایتان است و کوچک‌ترین اشتباهی در ساخت رزومه می‌تواند به ردشدن درخواست شما منجر بشود. مطمئنا هیچ کس دوست ندارد درخواست شغلی‌اش تنها به خاطر اشتباهات کوچک در رزومه‌نویسی پذیرفته نشود. اما برخی اشتباهات رایج و متداول وجود دارند که بسیاری از کارجویان نادانسته مرتکب آن می‌شوند.

برای به حداقل رساندن این اشتباهات می‌توانید از یک رزومه‌ساز رایگان استفاده کنید و سپس رزومه‌ی خود را برای آگهی‌های استخدامی ارسال کنید.

رزومه دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آن‌ها در جای خاص خود کاربرد دارند. براساس آمار و اطلاعات مندرج در سایت careersidekick  به طور میانگین برای هر موقعیت شغلی حدود ۲۵۰ رزومه ارسال می‌شود که از این تعداد، تنها ۴ الی ۶ کارجو به مصاحبه دعوت می‌شوند و در نهایت یک نفر استخدام می‌شود. اما چطور می‌توانیم جزء ۲% برتری باشیم که به جلسه مصاحبه دعوت می‌شوند؟ این چند رزومه چه ویژگی و برتری نسبت به بقیه داشته‌اند؟

ارسال رزومه همانند ساختن رزومه قواعدی دارد و افراد حرفه‌ای همواره این قواعد را رعایت می‌کنند. متاسفانه به دلیل هزینه نداشتن ارسال رزومه این تصور نادرست در برخی کارجویان ایجاد شده است که “سنگ مفت، گنجشک مفت، و به همین دلیل برای خیلی از موقعیت‌های شغلی غیرمرتبط که حتی اطلاعی از شرح وظایف و مهارت‌های مورد نیاز آن ندارند، رزومه ارسال می‌کنند.

برای کمک به شانس دعوت شدن خود به مصاحبه می‌توانید از لینکدین استفاده کنید. در این مقاله می‌خواهیم شما را با استفاده از این شبکه مجازی آشنا کنیم.

مطالب مرتبط: ساخت یک رزومه‌ی حرفه‌ای با رزومه‌ساز رایگان جاب ویژن

رزومه چه فرقی با CV دارد؟

رزومه خلاصه ایست از سابقه کاری، مهارت ها و تحصیلات شما.  بنابراین تعریف رزومه و CV با یکدیگر تفاوت دارند. CV نگاه کاملیست به سوابغ شغلی، تحصیلی و تجربیات بدون در نظر گرفتن محدودیت حجم نوشتار در حالی که رزومه خلاصه ایست از این تجربیات و مهارت‌ها و نباید حجم آن بیش تر از دو صفحه باشد.

حرفه‌ای بودن در ارسال رزومه

 ارسال رزومه یعنی درخواست برای کار کردن در یک سازمان و این یک درخواست کاملا رسمی است. بعضا مشاهده می شود که برخی از افراد از رزومه های فوق العاده فانتزی و غیر رسمی برای خود استفاده می کنند و فکر می کنند این رزومه ها تاثیر بهتری بر روی کارفرما دارد، در حالی که این موضوع در مورد اکثر کارفرمایان اثر عکس دارد. همچنین باید توجه داشت که از ارسال رزومه برای آگهی‌های استخدام جدید غیر متبط نیز اجتناب کرد.

ارسال رزومه برای آگهی‌های غیرمرتبط پیامدهای زیر را دارد:

·      ارسال رزومه غیرهدفمند و غیرمرتبط با موقعیت شغلی توسط کارجویان باعث می‌شود که رزومه‌ی آن‌ها در بیشتر درخواست‌هایی که داشته‌اند رد شود. این موضوع می‌تواند باعث ایجاد حس سرخوردگی در آن‌ها شده و پس از گذشت مدت زمانی، دیگر حتی برای مشاغلی که مناسب آن‌هاست نیز، رزومه ارسال نکنند.

·      تخریب برند شخصی کارجو یکی از مهمترین پیامدهای ارسال رزومه است. وقتی شما برای یک جایگاه شغلی غیرمرتبط در سازمان رزومه ارسال می‌کنید، تصویر بسیار بدی از خود در ذهن کارفرما ایجاد می‌کنید. بنابراین، اگر فرصت شغلی مناسب شما در آن سازمان ایجاد شود و برای آن رزومه ارسال کنید، به دلیل ذهنیت بدی که در کارفرما ایجاد کرده‌اید، شانس استخدام شدن در آن سازمان را از دست می‌دهید.

·      سازمانی را تصور کنید که برای هر موقعیت شغلی خود ۱۰۰ رزومه دریافت می‌کند، حال اگر ۸۰ درصد این رزومه‌ها بی‌ربط به نیاز آن سازمان باشد چه اتفاقی می‌افتد؟ پاسخ روشن است. اتلاف بخش زیادی از وقت و انرژی بخش منابع انسانی سازمان و در نتیجه کاهش دقت و بازدهی در فرایند گزینش افراد به دلیل همین خستگی ناشی از بررسی رزومه‌های غیرمرتبط.

اهمیت لینکدین در پیدا کردن شغل

لینکدین یک شبکه‌های اجتماعی است که در آن می‌توانید یک پروفایل حرفه‌ای و شغلی بسازید و با افراد متخصص در حوزه‌ی کاری خود، ارتباط داشته باشید.

بررسی حساب کاربری لینکدین کارجوها، یکی از مراحل پایانی استخدام به شمار می‌رود. چون به کارفرما کمک می‌کند تا بیشتر از قبل در زمینه تجربیات کاری‌تان تحقیق کند و صحت اطلاعات شما را ارزیابی نماید. اگر رزومه کاری شما کامل و بی‌عیب و نقص است، اما حساب کاربری لینکدین‌تان در گوشه‌ای خاک می‌خورد؛ ممکن است کارفرما به توانمندی‌هایتان شک کند.

با رعایت کردن نکات زیر در حساب کاربری لینکدین خود می‌توانید شانس دعوت شدنتان به مصاحبه را افزایش دهید.

·       ساخت یک پروفایل جذاب و حرفه‌ای: به یاد داشته باشید که لینکدین یک شبکه‌ی اجتماعی است و بنابراین نیازی نیست که در آن خیلی رسمی باشید. بنابراین، حساب کاربری خود جذاب کنید. البته به یاد داشته باشید که لینکدین با دیگر شبکه‌های اجتماعی فرق دارد و محیطی حرفه‌ای است. بنابراین، بیش از حد خودمانی نشوید.

·       به توانایی‌های خود اشاره کنید: بخش خلاصه (about) پروفایل لینکدین فرصتی عالی برای برجسته کردن توانمندی‌هایتان در صنعت یا حرفه‌ای مشخص است. عنوان (Headline) را فراموش نکنید. چون وقتی افراد پروفایل‌تان را مشاهده می‌کنند، عنوان دقیقا در بالای صفحه قرار می‌گیرد. مهارت‌هایی مثل دوزبانه بودن یا گواهینامه‌ها و مدارکی که در حرفه‌تان کسب کرده‌اید، کلیدهای موفقیت شما برای جذب سمت‌های شغلی جدید هستند.

بخش مهارت‌ها و تاییدها (Skills & Endorsements) یکی دیگر از اجزای مهم  لینکدین هستند. با این روش کارفرمایان جدید می‌توانند شما را پیدا کنند و همینطور صلاحیت‌تان را مورد بررسی قرار دهند. در حقیقت اگر پروفایل لینکدین‌تان شامل بخش مهارت‌ها باشد به احتمال زیاد از آن بازدید به عمل می‌آورند.

·       یکی از جالب ترین بخش‌های لینکدین که اهمیت این شبکه‌ی اجتماعی را بسیار بالا می‌برد، بخش تجربیات یا expriences است. در اینجا می‌توانید به تمامی تجربیات حرفه‌ای خود، در تمامی حوزه‌ها، اشاره کنید.

·       درخواست‌های توصیه (Recommendations) لینکدین، به‌ویژه کسانی که از قبل با آن‌ها همکاری کرده‌اید، بسیار مهم هستند. توصیه لینکدین کارفرمای قبلی، مانند یک توصیه نامه کتبی معتبر عمل می‌کند و شانس همکاری با کارفرمایان جدید را افزایش می‌دهد. می‌توانید از همکاران و کارفرمایان سابق خود درخواست توصیه‌نامه کنید. اما به هیچ وجه از افرادی که نمی‌شناسید توصیه دریافت نکنید.

·       حتما به کارهای داوطلبانه‌ای که انجام داده‌اید، اشاره کنید. برای مثال اگر بدون دریافت حقوق در یک پروژه‌ی تحقیقاتی حضور داشته‌اید، حتما آن را در حساب کاربری لینکدین خود توضیح دهید.

·       اگر روی پروژه‌های مختلفی کار کرده‌اید یا با نشریات همکاری داشتید، اطلاعات مربوطه را در بخش دستاوردهای لینکدین (Accomplishments) ثبت کنید. همینطور زبان‌هایی که مسلط هستید یا مدارک علمی و معتبر خود را در این بخش وارد کنید.

·       شبکه‌سازی در لینکدین را فراموش نکنید. شما می‌توانید با ایجاد شبکه‌ای از افراد تأثیرگذار در حرفه‌ی خود، شانس استخدام خود را بالا ببرید.

مطالب مرتبط: ساخت یک رزومه‌ی حرفه‌ای با رزومه‌ساز رایگان جاب ویژن

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد