منظور از بازاریابی دیجیتالی یا digital marketing، استفاده از فناوریهای دیجیتالی مثل شبکههای اجتماعی، وبسایتها، SMS و ... برای بازاریابی محصولات و خدمات یک شرکت میباشد. به کسی که استراتژی دیجیتال مارکتینگ را تعیین کرده و اجرا میکند، کارشناس دیجیتال مارکتینگ یا دیجیتال مارکتر گفته میشود.
پیشبینی میشود که بازار کار دیجیتال مارکتینگ از سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۳۰، حدود ۱۰ درصد رشد داشته باشد. این میزان، بیش از دو برابر رشد تمامی مشاغل در بازهی زمانی فوق است. حوزهی دیجیتال مارکتینگ شامل شاخههای مختلفی مثل بهینهسازی موتور جستجو (SEO)، بازاریابی در شبکههای اجتماعی، بازاریابی از طریق ایمیل، PPC، و … است.
برای مشاهدهی آگهیهای استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ در شرکتهای معتبر، کلیک کنید.
اکثر کارفرمایان در استخدام کارشناس مارکتینگ، به تحصیلات اهمیت میدهند. فارغالتحصیلان رشتهی مدیریت بازرگانی، به ویژه آنهایی که در گرایش بازاریابی تحصیل کردهاند، در اولویت تصاحب فرصتهای شغلی مارکتینگ قرار دارند. البته، مجموعهای از مهارتها، به همراه تجربهی کار بازاریابی، اهمیت زیادی در این شغل دارند.در این مقاله میخواهیم شغل کارشناس دیجیتال مارکتینگ را به طور کامل برای شما توضیح دهیم.
بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ (به انگلیسی digital marketing) همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، به معنی استفاده از فناوریها و ابزارهای دیجیتالی شامل وبسایتها، شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام و ... ، ایمیل و SMS برای بازاریابی خدمات و محصولات یک سازمان تجاری است. این کار نیازمند طراحی و اجرای استراتژیها و کمپینهایی است و به کسی که چنین کارهایی را انجام میدهد، دیجیتال مارکتر (به انگلیسی digital marketer) گفته میشود.
دیجیتال مارکتینگ شامل شاخههای مختلفی است که در اینجا چند مورد از آنها را برای شما نام میبریم:
· کارشناس سئو: بهینهسازی موتور جستجو (Search Engine Optimization) یا همانSEO (سئو) بخ مجموعه کارهایی گفته میشود که برای بالا رفتن رتبهی یک وبسایت گوگل انجام میشود.
سئو به دو شیوهی محتوایی و تکنیکی انجام میشود. نوع محتوایی که نیازمند تحقیق کلمهی کلیدی و آشنایی با ابزارهای مختلف و الگوریتمهای گوگل برای شناسایی محتوای باکیفیت است. نوع تکنیکی که شامل مجموعهای از اقدامات فنی در سطح طراحی سایت و دیتا اینتری میباشد.
در واقع، سئو کردن رقابتی است که بین کارشناسان سئو در سازمانهای مختلف در جریان است تا رتبهی خود را در گوگل ارتقاء دهند. هدف غالیی، رسیدن به نتیجهی اول گوگل برای کلمهکلیدی اصلی مد نظر آن سازمان است.
برای مشاهدهی آگهیهای استخدام کارشناس سئو و ارسال رزومه به آنها میتوانید به وبسایت کاریابی اینترنتی جاب ویژن مراجعه کرده و در بخش «فرصتهای شغلی» جستجو کنید.
· Content marketing: در بازاریابی محتوایی با تولید محتواهای نوشتاری، صوتی یا تصویری جذاب و منحصر به فرد، مخاطبان جذب میشوند و میتوان آنها را تبدیل به مشتری کرد.
· Social media marketing: این نوع بازاریابی در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام، لینکدین و ... انجام میشود. اهدف از بازاریابی شبکههای اجتماعی، عبارتند از:
o هدایت مخاطبان در شبکههای اجتماعی به وبسایت هدف
o گرآدوری اطلاعات دموگرافیک مخاطبان
o ارتباط برقرار کردن با مشتریان
o افزایش آگاهی از برند
o شناسایی پرسونای مشتریان و مخاطبان
رشتهای تحت عنوان دیجیتال مارکتینگ در دانشگاههای کشور ما تدریس نمیشود و بنابراین، مدرک تحصیلی در این رشته اهمیت زیادی ندارد زیرا اکثر متخصصان دیجیتال مارکتینگ، به صورت خودآموز یا با شرکت در کلاسهای آموزشی که توسط شرکتهای فعال در این حوزه برگزار میشوند، این تخصص را کسب کردهاند.
با این حال، بعضی رشتهها مثل رشتههای مرتبط با مدیریت، بازاریابی و علوم اجتماعی، میتوانند به شما کمک کنند که بازاریاب دیجیتالی بهتری شوید. از این میان میتوان به رشتههای مدیریت بازرگانی، MBA، رواشناسی، علوم اجتماعی، روابط عمومی، اقتصاد و ... اشاره کرد. داشتن یک مدرک تحصیلی لیسانس در هر یک از این رشتهها، شانس شما برای استخدام شدن در شغل دیجیتال مارکتینگ را تا حد زیادی بالا میبرد.
تبدیل شدن به یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ موفق در گروی داشتن مجموعهای از مهارتهای سخت و مهارتهای نرم است. مهارتهای سخت به مهارتهایی گفته میشود که شما باید آنها را بیاموزید. برای مثال، مهارتهای نرمافزاری، مهارتهای سخت هستند. مهارتهای نرم به مهارتهایی گفته میشود که میتوانند ذاتی باشند ولی از طریق آموزش و تمرین، قابل تقویت شدن هستند.
از مهمترین مهارتهای سخت برای این شغل میتوان به توانایی کار کردن با ابزارهای گوگل و شبکههای اجتماعی مختلف، مهارتهای نرمافزاری به ویژه مایکروسافت اکسل، توانایی کار کردن با ابرازهای سئو، مهارت در زبان انگلیسی و مهارت تحلیل KPIها اشاره کرد. مهارتهای نرمی مثل مهارتهای ارتباطی خوب، کنجکاو و پیگیر بودن، علاقه به یادگیری، توانایی درک عواطف و افکار افراد دیگر، سازگاری با شرایط مختلف، کنار آمدن با دیگران و توانایی انجام همزمان چندین کار نیز از ضروریات این شغل هستند.
سازمانهایی که بیشترین نیاز را به دیجیتال مارکترها دارند عبارتند از: